13/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Kari Sofie Bjørnsen (H) om innsigelser i prosjekter fra Viken fylkeskommune

  • Nummer: 13/24
  • Dato innsendt: 12.02.24
  • Dato besvart: 18.02.24
     

Det er en del tiltakshavere i Akershus som har fått innsigelser på sine utbyggingsprosjekter fra Viken fylkeskommune. De lurer nå på hvordan disse blir behandlet i Akershus. Kort oppsummert: Hva skjer i saksgangen i Akershus når det er innsigelse fra Viken fylkeskommune? Kan tiltakshavere få anledning til å legge fram saken sin på nytt? Det samme type spørsmål kan også reises med hensyn til rekkefølgekrav/tidspunkt for innfrielse. Er det noe som tiltakshavere kan ønske og få innfridd ny dialog rundt, gitt at fylkeskommunen nå er en annen en Viken.

Svar fra fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø Solveig Schytz

Fylkeskommunen forholder seg i alle plansaker til lokal planmyndighet, som i henhold til plan og bygningsloven er kommunene. Og tiltakshavere forholder seg til kommunen. Vi har en løpende dialog med kommunene om deres planlegging og uttaler oss til reguleringsplaner og kommuneplaner. Vi kan om nødvendig fremme innsigelser til planer som kommunen ønsker å fremme, dersom de er i strid med regionale eller nasjonale interesser. I siste instans kan dette innebære at kommunen ikke kan tillate at tiltakshavere får gjennomført sine planer. Men det er kommunen som forvalter myndigheten overfor tiltakshavere, ikke fylkeskommunen eller annen regional/statlig myndighet. 

En eventuell innsigelse fra Akershus fylkeskommune besluttes etter delegasjonsreglementet gjennom en politisk behandling og et vedtak i fylkesrådet. Et vedtak gjelder til et nytt er fattet. 

Når det fremmes innsigelse til en plansak tilbyr vi alltid dialog med sikte på å søke løsninger. Dialogen føres med kommunen som lokal planmyndighet. Tiltakshaver har ingen rolle i dette. 

Akershus har arvet noen innsigelsessaker fra Viken fylkeskommune. Slike saker som er i prosess med kommunene gjennom dialogmøter og mekling, blir alltid gjenstand for en vurdering. Om vi anser det nødvendig kan saken tas opp til ny behandling. Men nasjonale og regionale føringer for forvaltningen av vår planmyndighet ligger i all hovedsak fast og trygger viktig forutsigelighet for kommunene og aktørene, når vi i fellesskap skal forvalte vårt ansvar og avveie ulike viktige hensyn knyttet til vekst og vern.