14/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra William Høie (AP) om stopp av trikk til Bekkestua

  • Nummer: 14/24
  • Dato innsendt: 15.02.24
  • Dato besvart: 26.02.24
     

Det fremkommer av Budstikka (https://www.budstikka.no/da-gar-siste-trikk-til-bekkestua /s/5-55-1638922) at Sporveien nå vil avbryte tilbudet med trikk til Bekkestua i Juli 2024. Dette virker som en merkelig avgjørelse ettersom fylkestinget enda ikke har fått sak om opprettholdelse av dette tilbudet til behandling. Dette er et viktig og godt likt tilbud for mange av innbyggerne på Bekkestua og ellers i Bærum. Jeg har derfor følgende spørsmål. 

  1. Har Sporveien varslet fylkesrådet om denne avgjørelsen før den ble offentlig? 
  2. Har fylkesrådet hatt dialog med Sporveien om fremtiden for blåtrikken til Bekkestua? 
  3. Vil fylkestinget fortsatt få en sak om tilbudets fremtid før Sporveiens nedleggelse? 
  4. Hva foretar fylkesrådet seg nå for å sikre at innbyggerne på Bekkestua ikke får et dårligere kollektivtilbud?

 

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim 

Fylkesråden takker for spørsmålet. 

Det har vært kjent siden Oslo kommune vedtok anskaffelser av nye trikker (SL18) den 15.10.2015 at den nye trikketypen ikke kan samkjøre med t-banen. Dette medfører at tilbudet vil stoppe når innfasingen av nye trikker har kommet så langt at et tilstrekkelig antall trikker av den modellen (SL95) som kan samkjøre, ikke er tilgjengelig. All planlegging og utførelse av vedlikehold av infrastruktur og trikk av typen SL95 etter 2015, er basert på vedtaket om utfasing. Tilbudets fremtid ble behandlet av fylkestingene i både gamle Akershus og i Viken. Fylkestinget i Akershus vedtok den 27.3.2017 at drift med SL95 skulle opprettholdes så lenge som mulig. Det kom allerede i denne saken at tilbudet vil stoppe opp i 2024 grunnet innfasing av nye trikker. Fylkestinget i Viken behandlet saken ved to anledninger, sist 26.10.2022. I vedtakspunkt to står det følgende «Fylkestinget ber fylkesrådet sikre trikketilbudet med SL95 videreføres minst til sommeren 2024, i tråd med Ruters vurderinger i saken.» Også i denne saken vises det til at tilbudet vil stoppe i 2024. Alle vedtakene er offentlig tilgjengelig. 

Fylkesrådet har mottatt et faglig grunnlag fra Ruter som viser hvilke muligheter det er for opprettholdelse av tilbudet. Sporveiene AS er 100 % eid av Oslo kommune. Vår kontakt med Sporveiene om trikketilbudet går igjennom Ruter.

Vikens vedtak har følgende ordlyd: «3. Fylkestinget ber fylkesrådet tilrettelegge for at nye Akershus fylkeskommune kan ta en endelig beslutning vedrørende trikketilbudet til Bekkestua.» Fylkesrådet vil legge frem sak for fylkestinget før sommeren 2024. Flere alternativ for videreføring av trikketilbudet vurderes, men alle alternativ medfører midlertidig stans av trikketilbudet mellom Øraker og Bekkestua i en lengre periode fra sommeren 2024. 

Fylkesrådet er opptatt av at innbyggerne i Bærum også i tiden fremover vil nyte godt av vårt kollektivtilbud. Fylkesrådet er opptatt av å lytte til innbyggerne og tilbudets brukere. Ruter gjennomfører derfor vinteren 2024 en spørreundersøkelse rettet mot trikkens brukere, for få bedre informasjon om brukernes reisemønster. Fylkesråden hadde møte med ordføreren i Bærum 19.02.2024 for å lytte til kommunens synspunkt. Inntil en ytterligere avklaring av hvordan trikketilbudet i Bærum blir i fremtiden, er fylkeskommunen i dialog med Ruter om hvordan kollektivtilbudet i området kan opprettholdes best mulig. 

Fylkesråden gjør representanten oppmerksom på at fylkesrådets politiske plattform stadfester at fylkesrådet arbeider for å opprettholde et trikketilbud til Bærum. Men ettersom Akershus fylkeskommune hverken eier Sporveien eller infrastrukturen trikkene kjører på, er fylkesrådet avhengig av godt samarbeid med Oslo.