19/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Liv Thon Gustavsen (FrP) og Knut Tønnes Steenersen (FrP) om parkeringsmuligheter ved våre videregående skoler

  • Nummer: 19/24
  • Dato innsendt: 21.02.24
  • Dato besvart: 28.02.24

Våre elver og ansatte ved videregående skoler opplever stadig et parkeringskaos. Dette medfører uheldige situasjoner. Eldre skoler har blitt betydelig utbygd og antall elever og ansatte har økt kraftig. Lørenskog videregående skole er et eksempel på dette, der har elevtallet gått fra 800 i 2014 til 1300 (2025) uten at parkeringmulighet er utvidet. 

Det er et ønske og absolutt en oppfordring at elever og ansatte bruker kollektiv, men det er ikke mulig for alle å benytte seg av kollektivtransport. Grunnene er mange, men grunnen for flere av de som velger bilen er at det kollektive tilbudet er for dårlig og går ikke godt nok på tvers i og mellom kommunene. Det er ikke alle som har tiden til å benytte et kollektiv som gir dem 2-3 timer ekstra reisevei. Dette fordi de har andre gjøremål, fritidsaktiviteter eller jobb etter endt skoledag. 

Av ca 100 parkeringsplasser ved Lørenskog videregående skole er 8 med ladingsmulighet. Dette er en uforståelig prioritering, hvis man ønsker flere unge til å benytte elbil må man i det minste legge til rette for dette. 

Eksemplet her er Lørenskog videregående skole, men de fleste av våre videregående skoler i Akershus og især nybygde, bygges med et minimalt antall parkeringsplasser. Akershus er et fylke med store avstander, og selv våre sentrale steder er buss og tog et tilbud som ikke går helt fra A til B og bytte av buss og tog er en stor tidstyv. 

For FrP så er det viktig at alle får muligheten til å komme seg til skolen og da parkere uten å risikere bot og nedsatt karakterer for uriktig parkering. Så vårt spørsmål til råden er om råden vil ta grep og utrede og legge til rette for mulighetene til å bygge om dagens parkeringsplasser til mer plass smarte, slik at man kan få plass til det parkeringsbehovet som er?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim 

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Antall parkeringsplasser ved våre videregående skoler er i henhold til gjeldende reguleringsplaner. Antall bilparkeringsplasser defineres av antall årsverk, ikke av antall elever. Dette prinsippet følger av kommunale parkeringsnormer, som igjen følger overordnede føringer i regional plan og kommuneplan. 

Skoleutvidelsen ved Lørenskog vgs. medfører at antall parkeringsplasser blir vesentlig redusert, samtidig som at kravene i reguleringsplanen ivaretas. Det skyldes at parkeringsplassen inntil nå har vært større enn kravene i reguleringsplanen. I forbindelse med fylkeskommunens arbeid med utvidelse av skolen, etableres 4 nye elbil-ladere, slik at totalen blir 12 ladere. 

I tillegg er det verdt å merke seg at et fåtall av elevene ved de videregående skolene er gamle nok til å ha førerkort. 

Viken fylkeskommune gjennomførte høsten 2023 en reisevaneundersøkelse blant ungdom og deres skolevei. Her er et utdrag av resultatene fra Lørenskog vgs: 

• Vinterhalvår: 63 % tar kollektivtransport, 16 % går eller sykler, 14 % blir kjørt med bil og 5 % kjører bil selv 

• Sommerhalvår: 59 % tar kollektivtransport, 25 % går, sykler eller bruker el-sparkesykkel, 9 % blir kjørt med bil og 4 % kjører bil selv 

Samlet sett vurderer Ruter kollektivtilbudet til og fra Lørenskog vgs. som svært godt – helt på høyde med det som leveres i våre mest sentrale områder. Holdeplassen Kloppaveien betjenes med 42 avganger i morgenrushet og 36 avganger på ettermiddagen. Bussene kommer fra Oslo, Rasta, Røykås, Vallerud, Skårer, Fjellhamar, Strømmen, Skjetten, Lillestrøm, Fetsund, Rælingen og Blystadlia. 

De elevene som har mer enn 6 km reisevei har rett til gratis skoleskyss med kollektivtransport. Dersom ordinær kollektivtransport gir uakseptabelt høy reisetid, vil skyssen organiseres med minibuss eller drosje. Til sammen bør derfor behovet for å bruke egen bil være minimalt. 

Fylkesrådet har i sin politiske plattform flere målsetninger for å gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt. Vi vil blant annet prioritere å redusere prisen på månedskort, arbeide for en mer rettferdig soneinndeling og for bedre fremkommelighet for buss. 

Fylkesråden vil prioritere å fortsette arbeidet for at flest mulig elever skal gå, sykle og reise kollektivt til skolen, i tråd med våre samferdselspolitiske målsetninger. 

Fylkesrådet er i gang med arbeidet med handlingsprogrammet for samferdsel. Alle kommuner i Akershus er i den sammenheng invitert til å komme med sine innspill til oss. Dersom kommunen selv opplever at antall parkeringsplasser ved Lørenskog VGS er en stor utfordring, ser vi frem til dette innspillet.