- Nummer: 21/24
- Dato innsendt:
- Dato besvart: 21.02.24
På strekningen fra Flaskebekk til Sunnaas sykehus på Nesodden er det 3 bussholdeplasser (både nord- og sydgående). Gangvei går på vestsiden langs sydgående løp.
Skal man ta buss nordover mot Nesoddtangen må man krysse fylkesvei 157 alle 3 steder ( Håkonkastet, Varden og Flaskebekktjernet ), ingen av stedene er det hverken skiltet eller markert i asfalten at det er fotgjengerovergang, selv ikke ved Varden der det i trafikkøy er gjort en slags passasje som mange oppfatter er til fotgjengere. Vi vet at dette feltet overlater alt ansvaret til fotgjengeren, i motsetning til merkede fotgjengeroverganger.
Mest sannsynlig vil man svare at det trengs et antall overganger pr time pr dag for at tiltak skal ansees innenfor dagens praksis, men vi mener hensynet til de barn, unge og eldre uavhengig av antall må veie minst like mye.
Pensjonistpartiet anmoder samferdselsråden om at man kanskje kan vurdere synlige tiltak av sikkerhetsmessige årsaker. Fint med en tilbakemelding.
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil starte med å takke representant Ragnar Dahl for spørsmålet.
Gangfelt er først og fremst et fremkommelighetstiltak for myke trafikanter, og ikke nødvendigvis et trafikksikkerhetstiltak. Statens vegvesen har vedtatt retningslinjer for når gangfelt kan anlegges. Disse kriteriene er knyttet til fartsnivå, trafikkmengde og antall kryssende myke trafikanter. Forskning viser at risikoen for påkjørsel kan øke i gangfelt som er lite brukt. Bilistene blir vant til at det aldri krysser noen i gangfeltet og blir dermed mindre oppmerksomme. I 85 prosent av ulykkene i gangfelt har ikke bilføreren sett fotgjengeren. Kryssing til og fra en bussholdeplass gir erfaringsmessig ofte ikke nok aktivitet av myke trafikanter til å anlegge et gangfelt. Etablering av gangfelt der forholdene ikke ligger til rette for det, kan ofte gi en økning i antall ulykker. Slike gangfelt gir en falsk trygghet. Fotgjengeren oppfatter det som tryggere å krysse, uten at risikoen for å bli påkjørt blir redusert.
Et godt alternativ til oppmerket og skiltet gangfelt kan være tilrettelagte krysningspunkt hvor bilister ikke har plikt til å stoppe, men hvor det er tilrettelagt slik at kryssing for fotgjengere kan skje mest mulig sikkert. Slike tilrettelagte krysningspunkt har like krav til blant annet belysning og sikt, og er ofte anlagt med trafikkøy for å gjøre kryssingsavstanden kortere. På slike tilrettelagte krysningssteder har ikke bilførerne vikeplikt, og fotgjengerne blir nødt til å se seg for før de krysser veien.