- Nummer: 21/25
- Dato innsendt: 12.03.2025
- Dato besvart: 17.03.2025
Viser til oppslag i Aftenposten om kjøp av kinesiske elbusser til bruk i Ruter-området
- Er det anskaffet kinesiske elbusser til bruk i Akershus, eller er det planlagt slike anskaffelser?
- Hvor stor andel av elbussene i Akershus skal være kinesiskproduserte?
- Kan fylkesrådet garantere at menneskerettighetene ikke er brutt i produksjonen av busser som er i drift eller skal settes i drift i Akershus?
- Kan fylkesrådet garantere at det ikke har forekommet tvangsarbeid i produksjonen av busser som er i drift eller skal settes i drift i Akershus?
- Hva gjør fylkesrådet for å forsikre seg om at menneskerettigheter og grunnleggende arbeiderrettigheter ivaretas ved innkjøp til bruk i fylkeskommunens drift?
- Hvordan ivaretas dette ved bruk av underleverandører?
- Hva har fylkesrådet foretatt seg for å sikre at busser til bruk i Akershus ikke er produsert under uakseptable arbeidsforhold?
- Viken-modellen skal ivareta lønns- og arbeidsvilkår ved alle leverandører fylkeskommunen inngår kontrakter med. Er kravene i Viken-modellen gjeldende for anskaffelse av busser hos underleverandør?
- Hvilke retningslinjer for etikk og samfunnsansvar er gjeldende for anskaffelse av busser?
- Norske sikkerhetsmyndigheter har i flere år advart mot en økende etterretningstrussel fra Kina. Hvilke vurderinger gjør fylkesrådet rundt beredskap når det anskaffes busser til bruk i Akershus?
- Hvilke data kan samles inn av kinesisk bussteknologi, og hvilke vurderinger er gjort av hvordan data kan havne hos fremmede makter?
- Byrådet i Oslo har bekreftet at bussene potensielt kan skrus av og overstyres. Hvilke vurderinger har fylkesrådet gjort av sårbarhet i en eventuell krisesituasjon?
- Hvorfor godkjenner fylkesrådet dette kjøpet når FrP nasjonalt samtidig foreslår forbud mot å kjøpe kinesiske busser?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
De blir her besvart i rekkefølge. Det vises og til nylig avgitt svar på spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om innkjøp av kinesiske busser.
1. Er det anskaffet kinesiske elbusser til bruk i Akershus, eller er det planlagt slike anskaffelser?
Det er i dag 41 kinesiskprodusert elbusser som kjører i Akershus. 22 på kontrakten for Lillestrøm, Sørum og Fet og 19 på kontrakten for Asker. Bussene ble satt i drift ved oppstart av kontraktene ,i henholdsvis 2019 og 2020. Når Connect Bus Norge AS overtar driften av Follo-kontraktene 29. juni i år vil denne kontrakten kjøres av 148 busser fra kinesiske produsenter. 41 kommer fra Yutong og 106 fra BYD. Konkurransen Transporttjenester Follo ble publisert 2. mai 2023, og bestod av fire ruteområder. Alle de fire busskontraktene ble tildelt 13. november 2023. Connect Bus AS vant med sine tilbud.
2. Hvor stor andel av elbussene i Akershus skal være kinesiskproduserte?
Etter at de nye bussene i Follo er satt i drift vil andelen busser produsert i Kina være på 22%.
3. Kan fylkesrådet garantere at menneskerettighetene ikke er brutt i produksjonen av busser som er i drift eller skal settes i drift i Akershus?
Som offentlig innkjøper har Ruter et ansvar for å fremme etisk forsvarlig forretning og respekt for menneskerettigheter. Dette følger både av lov og av Ruters egne handlingsregel. Ruter er medlem av og rapporterer til Etisk Handel.
Åpenhetsloven forplikter norske virksomheter til å undersøke sine verdikjeder og underleverandører og opplyse allmennheten om hva de finner ut. Formålet med loven er å bidra til positiv endring.
Ruter og Ruters operatører har fulgt åpenhetslovens bestemmelser og det er gjennomført aktsomhetsvurderinger i tråd med loven. Det ble ikke avdekket brudd på menneskerettigheter hos bussleverandørene til Follokontrakten, men det ble avdekket mindre avvik knyttet til arbeidstid. Dette følges opp.
Det er godt kjent at det forekommer brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Kina. Dette tas jevnlig tas opp i dialogen med Kina fra norske myndigheters side. Det er derfor ingen som kan garantere at varer eller komponenter fra Kina er produsert uten brudd på menneskerettigheter.
4. Kan fylkesrådet garantere at det ikke har forekommet tvangsarbeid i produksjonen av busser som er i drift eller skal settes i drift i Akershus?
I forbindelse med anskaffelsen har Connect bus foretatt aktsomhetsvurderinger knyttet til bussproduksjonen og batteriproduksjonen. Her ble det ikke identifisert at det forekommer tvangsarbeid eller barnearbeid. Mindre avvik knyttet til arbeidstid ble avdekket.
5. Hva gjør fylkesrådet for å forsikre seg om at menneskerettigheter og grunnleggende arbeiderrettigheter ivaretas ved innkjøp til bruk i fylkeskommunens drift?
Se svar på spørsmål 3.
6. Hvordan ivaretas dette ved bruk av underleverandører?
Også her viser vi til svar på spørsmål 3, det følger av aktsomhetsvurderinger som følge av åpenhetsloven. Samtidig er det et selvstendig poeng at kinesiske komponenter forekommer i busser som også ikke er skrudd sammen i Kina, og dette er en problemstilling som er relevant for de fleste teknologiske produkter i en global økonomi som har blitt svært avhengig av produksjonskapasiteten i Kina.
7. Hva har fylkesrådet foretatt seg for å sikre at busser til bruk i Akershus ikke er produsert under uakseptable arbeidsforhold?
Fylkesrådet står ikke for anskaffelsen. Fylkesrådet forutsetter at Ruter anskaffer i henhold til gjeldende lovverk (som åpenhetsloven), Viken-modellen og egne handlingsregler.
8. Viken-modellen skal ivareta lønns- og arbeidsvilkår ved alle leverandører fylkeskommunen inngår kontrakter med. Er kravene i Viken-modellen gjeldende for anskaffelse av busser hos underleverandør?
Se svar på spørsmål 9.
9. Hvilke retningslinjer for etikk og samfunnsansvar er gjeldende for anskaffelse av busser?
Ruter følger åpenhetsloven, egne etiske handlingsregler, Oslo-modellen og Viken-modellen.
Ruter følger også retningslinjer fra Samferdselsdepartementet som gjelder for transportvirksomheter som ikke foretar sikkerhetsgraderte anskaffelser, men som gjennom sin virksomhet likevel kan påvirke nasjonale sikkerhetsinteresser.
Retningslinjene foreskriver at dersom en økonomisk aktivitet blir vurdert å utgjøre «en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet», så skal Samferdselsdepartementet varsles.
Ruter har fulgt rutinen i forbindelse med kontrakten på Follo.
10. Norske sikkerhetsmyndigheter har i flere år advart mot en økende etterretningstrussel fra Kina. Hvilke vurderinger gjør fylkesrådet rundt beredskap når det anskaffes busser til bruk i Akershus?
Ruter og Ruters tjenester er ikke omfattet av sikkerhetsloven, men følger særskilte retningslinjer som Samferdselsdepartementet har utformet for virksomheter som ikke foretar sikkerhetsgraderte anskaffelser. Retningslinjene foreskriver at dersom en økonomisk aktivitet tilknyttet risikoland blir vurdert til å utgjøre «en ikke ubetydelig risiko for at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet» så skal Samferdselsdepartementet varsles. Ruter varslet Samferdselsdepartementet i forbindelse med Follo-anbudet.
En enkelt anskaffelse i seg selv medfører liten sannsynlighet for risiko. I brev til Skyss skriver Norsk sikkerhetsmyndighet, NSM, følgende vedrørende Skyss sin anskaffelse av kinesiske busser:
«Over tid kan det forekomme høy konsentrasjon av produkter fra et fåtall leverandører eller samme opphavsland. En slik høy konsentrasjon kan medføre en risiko for sikkerhetstruende virksomhet mot skjermingsverdige verdier. Risiko kan reduseres ved å unngå en unødvendig høy konsentrasjon av leveranser fra samme produsent og samme land.»
Ruter er bevisst den tilspissede sikkerhetssituasjonen, og nye anskaffelser blir sett i lys av de aktuelle trusselvurderingene, i tråd med retningslinjer fra departementet. Ruter har videre jevnlig dialog med relevante myndigheter som NSM, Forsvaret, Samferdselsdepartementet og Politiet.
11. Hvilke data kan samles inn av kinesisk bussteknologi, og hvilke vurderinger er gjort av hvordan data kan havne hos fremmede makter?
Moderne kjøretøy samler inn data kontinuerlig. Alle kjøretøysprodusenter har en databehandleravtale som sikrer dem data for å oppdatere kjøretøyene. Yutong opplyser at disse dataene lagres på servere i Frankfurt.
Andre data samles inn av Ruter og brukes i drift av kollektivtransporten. Ruter har også strenge rutiner for datadeling og databehandling. Det er teoretisk mulig å hacke busser - uavhengig av hvor de er produsert – så lenge de er koblet til nettet.
Busser som er produsert i andre land enn Kina vil også kunne inneholde kinesiske komponenter. Dette er dermed en sammensatt problemstilling som henger sammen med både nasjonale retningslinjer, europeisk samarbeid på teknologi og data, i tillegg til manglende produksjonskapasitet av digitale komponenter i Norges nærområder.
12. Byrådet i Oslo har bekreftet at bussene potensielt kan skrus av og overstyres. Hvilke vurderinger har fylkesrådet gjort av sårbarhet i en eventuell krisesituasjon?
Se svaret på spørsmål 11, andre og tredje avsnitt.
13. Hvorfor godkjenner fylkesrådet dette kjøpet når FrP nasjonalt samtidig foreslår forbud mot å kjøpe kinesiske busser?
Det er ikke fylkesrådet som godkjenner anskaffelser hos operatører som kjører på kontrakt for Ruter. Som eier utpeker fylkesrådet styremedlemmer i Ruters styre og det er de som godkjenner anbudene.
Ruter følger anskaffelsesregelverket. Dette regelverket inneholder per i dag ingen eksplisitte avvisningsbestemmelser knyttet til sikkerhetstruende virksomhet som kan brukes i anskaffelsesprosessen.