25/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Øyvind Solum (MDG) om nitrogenutslippene fra sprengstoffabrikken Chemring

  • Nummer: 25/24
  • Dato innsendt: 12.03.24
  • Dato besvart: 19.03.24
     

Regjeringen har nå nylig gitt sprengstoffabrikken Chemring Nobel tillatelse til å femdoble utslipp av nitrogen og enkelte andre stoffer i fjorden. I realiteten er det mulig at økningen kan bli større. I 2022 slapp de ifølge NRK ut rundt 20,7 nitrogen i sjøen. Nå får de tillatelse til å slippe ut 200 tonn, som i så fall utgjør rundt 10% av utslippene i Indre Oslofjord. 

I en situasjon hvor deler av fjorden er døende, eller i det minste ligger på kritiske vippepunkter, og vi legger ned store summer og betydelige ressurser på å rense utslipp, er dette et sjokkerende vedtak med potensielt svært store konsekvenser for Akershus og vår region. 

Det er en erkjennelse av at selv dagens renseanlegg må oppgraderes, noe som er svært kostnadskrevende. Det må også kuttes mer av landbrukets utslipp, vi må skjerme strandsoner, begrense utslipp fra veitrafikk og igangsette plantetiltak, vernesoner og annet i sjøen. Likevel er det ikke sikkert at disse tiltakene er tilstrekkelige, siden vi tross alt lever i Norges tettest befolkede område og med stort press i hele nedbørfeltet til fjorden. 

Så kan man forstå at det er behov for våpen og ammunisjon. Likevel må man spørre seg om dette økte behovet ikke kan løses på andre måter enn å potensielt ofre Indre Oslofjord – som i utgangspunktet er det mest verdifulle friluftsområdet vi har i regionen, og som danner grunnlag for det biologiske mangfoldet og de verdiene som er en av hovedgrunnene til at folk har slått seg ned i regionen i utgangspunktet. 

Jeg spør derfor fylkesrådet: 

  1. Har fylkesrådet eller fylkeskommunen vært involvert i utredninger av konsekvenser knyttet til dette, kommet med innspill eller på andre måter drøftet saken med regjeringen eller de aktuelle myndighetene? 
  2. Hvilket handlingsrom har fylkeskommunen i saker som dette? 
  3. Hvor mye utgjør utslippskuttene i fylkeskommunens fjordsatsninger sammenlignet med det som nå kan havne i fjorden? 
  4. Vil fylkesrådet jobbe for å begrense utslippene fra denne fabrikken, at tillatelsene kan reverseres og at det snarest kan jobbes for alternative løsninger?

 

Svar fra fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø Solveig Schytz

Svar på spørsmål 1 

Svaret er dessverre nei. Klima- og miljødepartementet behandlet søknaden fra Chemring Nobel AS som første instans ved å løfte myndigheten Miljødirektoratet har opp til departementet. Akershus fylkeskommune ble ikke involvert eller gitt mulighet til å komme med innspill i departementets avgjørelse om å gi tillatelse til økte produksjonsrammer og økte utslippsgrenser som omsøkt. Det er kun Miljødirektoratet og Forsvarsdepartementet som har fått Klima- og miljødepartementets brev til Chemring Nobel AS i kopi. 

Svar på spørsmål 2 

Fylkeskommunens handlingsrom er begrenset. Fylkeskommunen er ikke forurensningsmyndighet, og er derfor ikke involvert i Miljødirektoratets behandling av utslippstillatelser etter industriutslippsdirektivet. 

Handlingsrommet fylkeskommunen har er som sektormyndighet innenfor vannforvaltning. Med ansvar for vannmiljøet, og igangsetter av nødvendige tiltak innen sektorområdene. Vannforskriften setter miljømål for alt vann i Norge, og beskriver organisering og oppfølging av vannforvaltningen. Vannmiljøet i Oslofjorden er en del av vannforskriftarbeidet, og fylkeskommunens Oslofjordsatsing er en oppfølging av dette. Det følger av vannforskriften (§33a) at forskriften ikke gjelder for tiltak som kan unntas etter EØS-avtalen artikkel 123. Departementet har vurdert at den omsøkte produksjonsøkningen omfattes av bestemmelsen, og at det derfor er gjort unntak fra vannforskriften. 

Rammene for vannforvaltning i Norge er gitt i vannforskriften, som er norsk gjennomføring av EUs vanndirektiv. Klima- og miljødepartementet har ansvar for vannforskriften og utpeker fylkeskommuner som vannregionmyndighet. Akershus fylkeskommune inngår i to vannregioner, men er ikke vannregionmyndighet. 

For fylkesrådet er vannforvaltningsarbeidet et viktig bidrag til å oppfylle FNs bærekraftmål. Dette gjelder spesielt mål nr. 6 om å sikre bærekraftig vannforvaltning og tilgang til vann og gode sanitærforhold for alle. Bærekraftmål 6 har delmål som er knyttet til arbeidet i vannforvaltningen. 

Svar på spørsmål 3 

Fylkesråden forstår spørsmålet som et ønske om å sammenlikne den nye tillatte utslippsøkningen fra Chemring Nobel AS på 200 tonn nitrogen per år med utslippskutt som følge av aktivitet i fylkesrådets Oslofjordsatsing. Fra Oslo kommune er vi blitt kjent med at det har kostet kommunen 2,1 milliarder kr å utvide Bekkelaget renseanlegg for å kunne fjerne om lag 200 tonn mer nitrogen fra avløpsvannet årlig. Og videre at renseanleggene Veas AS, Bekkelaget og Nordre Follo til sammen slapp ut ca. 1600 tonn nitrogen i 2022. 

Det hadde vært flott å kunne beregne hvor mye våre aktiviteter for fjorden bidrar direkte til utslippskutt i fjorden. Tiltak og aktiviteter kunne blitt enda mer målrettet. Spørsmålet er derfor viktig og interessant. 

Vi ser fylkeskommunens Oslofjordsatsing, sammen med vår oppfølging av Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden, i sammenheng. I Oslofjordsatsingen, hvor mange tiltak ligger utenfor fylkeskommunens ansvarsområder og direkte påvirkningsmulighet, er det mange årsak-virkning sammenhenger i flere ledd som nok vil være vanskelig å kvantifisere. Fylkesrådet anser det som lite hensiktsmessig nå å beregne hva Oslofjordsatsingen i sin helhet bidrar til av utslippskutt. Når det kommer til spesifikke initiativ vi utvikler, er det kanskje bedre muligheter for å få overslag og beregninger om hva de ulike initiativ bidrar til av utslippskutt. 

I videre oppfølging av et initiativ som startet i Viken blir følgende problematisert: Hva er tålegrensene for utslipp til områdene av Oslofjorden (tonn næringssalter nitrogen og fosfor), hvordan ligger samfunnet an i forhold til tålegrensene, og hvordan kan samfunnet komme seg innenfor tålegrensene? 

Vi er felles oppdragsgivere med Miljødirektoratet og Fagrådet for indre Oslofjord for et forskningsprosjekt NIVA har frem mot juni i år. Prosjektets mål er å utarbeide metodikk og kunnskapsgrunnlag som for ulike deler av fjorden viser tålegrensene og nivået på dagens tilførsler. Dermed følger også hvor mye samfunnet må få bort av tilførsler. 

Forhåpentligvis vil prosjektet gi oss et verktøy som kan bidra til å styrke politisk styring og faglig oppfølging. Tilsvarende verktøy har vært brukt for tilførselsreduksjon til kysten i andre land.

Svar på spørsmål 4 

Ja, det har vi allerede gjort. Fordi det hastet har fylkesrådet har gitt meg som fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø fullmakt til å sende et brev med klage til Klima- og miljødepartementet på avgjørelsen om utvida utslippstillatelse til sprengstoffabrikken. 

Etter å ha blitt kjent med saken via media i forrige uke ble det umiddelbart tatt kontakt med departementet og orientert om at fylkeskommunen vil påklage avgjørelsen. Fylkesrådet benytter en generell klageadgang, og fylkeskommunens klage ble sendt innen klagefristen 15. mars. 

I et brev datert 13. mars sendte Klima- og miljødepartementet bestilling til Miljødirektoratet, og der er Akershus fylkeskommune, Asker og Oslo kommune samt Oslofjordens friluftsråd satt i kopi. Av brevet går det fram at sprengstoffbedriften har meldt til departementet at de har valgt en annen løsning for produksjonsøkningen, som vil gi betydelig lavere utslipp enn løsningen som ble lagt til grunn på vedtakstidspunktet 14 dager tidligere. Innen 1. mai i år ber departementet Miljødirektoratet utarbeide en anbefaling til endret tillatelse, med sikte på grunnlag for nytt vedtak om endringer i tillatelsen. 

Fylkesrådet mener det nye maksimale nivået – på 82 tonn nitrogen som er en dobling av det årlige utslippet av nitrogen og eventuelt videre opp til 114 tonn - fortsatt er en altfor betydelig økning av nitrogen til Oslofjorden. Fylkesrådet mener de økte utslippene av nitrogen fra Chemring Nobel AS må oppveies med avbøtende tiltak og/eller kompenseres. 

Ved vurdering av ny utslippstillatelse må Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet; 

- Involvere berørte parter med særlig interesse og kompetanse på miljøområdet 

- Stille strengere krav til avbøtende tiltak for å sikre miljøkvaliteten i tråd med vannforskriften

- Bidra til at staten gir økonomisk støtte til andre kompenserende tiltak for tilførsler fra andre nitrogen kilder i hele perioden for denne nye og økte rammetillatelse til og med utgangen av 2027, eller lengre som følge av sannsynliggjorte akkumulerte ringvirkninger.

Et virkningsfullt kompenserende tiltak vi har gitt innspill om i brevet er å bevilge midler til å støtte kommunenes milliard investeringer rundt Oslofjorden i opprusting av kommunenes avløpsrenseanlegg og ledningsnett. I inneværende år som en tilleggsbevilgning, og deretter årlig over statsbudsjettet, som tilsvarer utslipp gjeldende utslippstillatelse til Chemring Nobel AS vil medføre for Oslofjorden.