28/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Hoda Imad (AP) om Unibuss' fremtid

  • Nummer: 28/24
  • Dato innsendt: 11.04.24
  • Dato besvart: 19.04.24

De siste ukene har det vært mye medieoppmerksomhet rundt Unibuss og de konsekvensene som nå skisseres etter at selskapet har blitt ilagt flere hundre millioner kroner i bøter av Ruter etter kaosvinteren.

Nå varsler Sporveiens konsernsjef i et brev til samferdselsbyråden i Oslo, datert 25. februar, blant annet at konsekvensene av Ruters bøter vil bety at Unibuss blir slått konkurs. Dette vil gå utover 2200 ansatte i Unibuss, men også alle rutene Unibuss nå drifter.

Mine spørsmål til fylkesråden er derfor:

  • Hva slags konsekvenser vil en eventuell konkurs i Unibuss bety for Akershus?
  • Hva slags dialog har fylkesråden med Ruter og Sporveien i denne saken?
  • Hvordan vil fylkesråden bidra til at de 2200 ansatte som blir berørt av denne saken vil sikres trygge
    og gode arbeidsvilkår?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Det er Ruter som er ansvarlig for å følge opp kontraktene med sine leverandører. Unibuss eies av Sporveien AS, som igjen eies av Oslo kommune. Fylkeskommunen har ingen myndighet eller rolle overfor Unibuss, men Ruter - som er vårt administrasjonsselskap - er i løpende kontakt med Unibuss. 

Som fylkesråden orienterte om i fylkestinget 11. april, er fylkesrådet opptatt av at tilbudet til innbyggerne blir ivaretatt, og ikke minst skoleskyss som er et lovpålagt krav for fylkeskommunen.

Fylkesrådet er kjent med at Ruter og Unibuss drøfter flere løsninger. Ruter oppgir at deres mål er å unngå driftsstans for å opprettholde et godt tilbud for publikum, og å redusere kostnader og økonomisk risiko for eierne. 

Fylkesrådet kan ikke gå inn i en diskusjon om konsekvenser av en eventuell konkurs så lenge det pågår forhandlinger om ulike løsninger som er unntatt offentlighet. Fylkesrådet vil komme tilbake til fylkestinget med en skriftlig redegjørelse så snart vi har mer kunnskap om utviklingen, og om hvilke spørsmål fylkeskommunen som eier av Ruter og som tjenestekjøper vil måtte ta stilling til.