3/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Balder Alvær Olafsen (SV) om forsinkelser hos Ruter

  • Nummer: 3/2024
  • Dato mottatt: 29.01.24
  • Dato besvart: 08.02.24
     

Starten av 2024 har vært preget av mye stans i kollektivtransporten. Dette gjør at folk ikke kommer seg til jobb og fritidsaktiviteter. Selv om de største utfordringene har vært i Oslo, har det også vært problemer på ruter i Akershus, f.eks. i Bærum og Nordre Follo. At bussen går dit vi skal, når vi skal, er avgjørende for et godt og trygt kollektivtransport. I første rekke må vi finne ut hvilke utfordringer Ruter har, og deretter hvordan vi sørger for at det ikke skjer igjen. 

Dermed har representanten følgende spørsmål: 

  1. Hvor stor andel av Ruter sine busser som har et eller flere stopp i Akershus har vært forsinket eller innstilt i januar?
  2. Hvor stor andel av Ruter sine busser har et eller flere stopp i Akershus har vært forsinket i januar? 
  3. Hvor stor andel av Ruter sine busser har et eller flere stopp i Akershus har vært innstilt i januar?
  4. Hvordan har innstillingene og forsinkelsene fordelt seg i de ulike regionene (Follo, Vestregionen, Romerike) i fylket? 
  5. Hvor stor andel av Ruter sine båter som har et eller flere stopp i Akershus har vært forsinket eller innstilt i januar?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Først vil fylkesråden takke representanten for spørsmålet. Det har vært utfordrende forhold for kollektivtransporten i januar som beklageligvis har medført store ulemper for mange. Ruter har hatt mange innstilte bussavganger i desember og januar. Fylkesråden har tett dialog med Ruter om saken.

Ruter oppgir at regulariteten for kollektivtrafikken i Akershus samlet sett for januar har vært relativt god. For januar samlet var 2 % av avgangene for busser med et eller flere stopp i Akershus innstilt. Tall for forsinkelser viser en marginal variasjon i andel forsinkelser for Akershus-linjene for januar 2024 sammenlignet med januar 2023. Samlet for fylket var det 1,2 prosentpoeng flere forsinkede avganger i januar 2024 (11,3 %) sammenlignet med januar 2023 (10,1 %). 

Innstillingene for buss har i størst grad berørt Oslo, men det har også vært dager med et betydelig omfang av innstillinger også i deler av Akershus. Særlig i Bærum, på Nedre Romerike og på bybusslinjer som går inn i Akershus fra blant annet Bærum og Nordre Follo. 

Angående regulariteten på båt i januar, har vi fått følgende kommentar fra Ruter: 

B10 (Nesodden-Aker Brygge) har hatt god regularitet, med to unntak: (1) noen få innstillinger på en båt 2. januar om morgenen på grunn av mannskapsmangel, og redusert kapasitet i noen timer den 25. januar på grunn av problemer med ferjekaia. Det ble satt inn hurtigbåt i stedet. 

For B11 (Nesodden-Lysaker) har det vært større utfordringer, og spesielt i perioden 8. januar til og med 16. januar ble det linjen i stor grad innstilt grunnet is i fjorden. Av i alt ca 3600 avganger for B10, B11 og B20 var det ca 100 innstilte avganger i januar 2024. 

Ruter har iverksatt flere tiltak, og er i gang med å kartlegge hendelsesforløpet for å kunne lage en grundig evaluering av denne vintersesongen. Formålet er nettopp å forebygge slike hendelser i fremtiden. Omfanget av avvik vil være del av evalueringen, og fylkesråden vil komme tilbake til komiteen med mer informasjon når dette er klart. 

Generelt styrer fylkeskommunen Ruter gjennom årlige tilskudd og selskapets rapportering på overordnete mål, blant annet om å gi et brukervennlig, attraktivt, effektivt og pålitelig kollektivtilbud til alle kundegrupper. Ruter har normalt ikke hatt store problemer med forsinkelser ut over det som skyldes køer i veinettet.