- Nummer: 34/24
- Dato innsendt: 24.04.24
- Dato besvart: 02.05.24
1. Sporveien/Ruter planlegger å legge ned trikketilbudet mellom Øraker og Bekkestua. Dette krever ombygging av Øraker stasjon, ombygging av Bekkestua stasjon, demontering av trikkelinjer og kjøreledninger samt diverse andre tilpasninger. Sporveien/Ruter har, så langt jeg kan se, er det ikke lagt frem noen kostnadsoverslag for dette.
Hva koster dette arbeidet og hvordan skal det finansieres?
2. Sporveien/Ruter planlegger å fase ut alle de eksisterende (SL95) trikkene sommeren 2024. Hovedgrunnen blir opplyst til at det kun finnes 87 garasjeplasser for trikkene og det er bestilt 87 nye trikker (SL18). Det har kommet frem at det foreløpig kun er bestilt 70 nye trikker. Trikk nr. 70 blir ikke levert før rundt årsskiftet 2024/25. Jeg har forstått det slik at de siste 17 trikkene er en foreløpig en opsjon.
Siden garasjeplass foreløpig ikke er et problem, hva hindrer Sporveien/Ruter i å benytte SL95 trikkene frem til de siste 17 SL18 trikkene blir bestilt og levert?
3. Kostnadsoverslaget ved ombygging av 15 av de nye trikkene til å kunne betjene strekningen Øraker-Bekkestua fremstår pr. i dag som grove anslag.
Hvorfor har ikke Sporveien/Ruter bedt leverandøren om et konkret tilbud?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålene.
Det medfører riktighet at det med innføring av en ny trikketype gjør at det dessverre ikke lenger kan gå trikk til Bekkestua. Det må også gjøres arbeidet på Øraker stasjon for at alle avganger skal ha Øraker som ny endeholdeplass. Arbeidene her ar anslått til å koste 60 millioner og er en del av en planlagt generell oppgradering av Lilleakerbanen. Tiltaket er finansiert gjennom Oslopakke 3. Ruter opplyser om at omfanget av arbeidene tilknyttet fjerningen av trikkeinfrastrukturen mellom Jar og Bekkestua, er uklar. Forventet kostnad for selve fjerningen av infrastrukturen beløper seg til 37 mill. Det antas at midlene vil finansieres fra Oslopakke 3.
For spørsmål 2 om levering av nye trikker, så forholder fylkesrådet seg til den informasjonen vi har fått fra Ruter og Sporveiene om 1. juli som siste ordinære driftsdag. Samtidig har vi forespurt om det er mulig å oppholde tilbudet lenger hvis det er tilgengelig materiell som kan benyttes. Vi har fått bekreftet fra Ruter og Sporveien at det er 87 nye trikker som inngår i grunnleveransen. Et viktig hinder i å benytte SL95 over en lengre tidsperiode er at alt vedlikehold siden 2015 er gjennomført i henhold til planlagt utfasing i løpet av 2024. Trikkene har også kort tid igjen på sin antatte levetid. Dette medfører at videre drift vil føre med seg behov for hovedvedlikehold og livsforlengelse. Dette er anslått til rundt 500 millioner og med et opphold i tilbudet i perioden vedlikeholdet utføres. Skal det gjennomføres omfattende tiltak på SL95 må Oslo kommune være enige og ha fattet et vedtak om dette. For tiden er det stopp i tilbudet grunnet mangler på kretskort og det siste fylkesrådet har fått informasjon om er at leveringen er ventet i løpet av høsten.
På spørsmål 3 om kostnader til utreding og konkrete tilbud fra leverandør, så lå dette på utsiden av bestillingen til Ruter og Sporveien. Ruter opplyser at det ikke var naturlig å kontakte leverandøren for den typen rapport, men om det velges å gå videre med en mer detaljert utredning som er skissert til å koste rundt 10 millioner, så vil leverandør kontaktes.
Fylkesrådet er nå i sluttfasen av å legge frem en sak for fylkestinget angående trikketilbudet til Bærum og vil i den saken komme tilbake til alternativer og kostnader for disse.