- Nummer: 36/24
- Dato innsendt: 07.05.2024
- Dato besvart: 21.05.2024
Før jul behandlet Fylkestinget en underskriftskampanje knyttet til strekningen Flaskebekk - Granholt på Nesodden. Fylkestinget vedtok 14.12.2023 følgende:
- Prosjektet Fv. 157 fra Flaskebekk til Granholt gjennomføres i tråd med vedtatt reguleringsplan.
- Det etterstrebes å beholde så mye grøntareal som mulig.
- Det søkes om fartsgrense 30 km/t på hele strekket.
- Ved trafikktelling vurderes det planlagte krysningspunktet ved Liljeveien omgjort til fotgjengerovergang etter ferdigstillelse av prosjektet.
Nesodden kommune arbeider for tiden med en områdeplan for Tangen sentrum, som vil øke trafikken på strekningen Flaskebekk - Granholt ytterligere (ca. 8%).
Høsten 2023 utarbeidet kontoret for miljørettet helsevern en helsefaglig uttalelse hvor det blant annet står at nivået av trafikkstøy i denne saken "er i direkte strid med folkehelseloven med tanke på sammenhengen mellom støy, dårligere helse og tapte leveår". Trafikksituasjonen i området er altså avhengig av at det blir iverksatt trafikkreduserende tiltak for biler til/fra sentrum for å begrense støybelastning. I henhold til tiltakshierarkiet er det samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke de virkemidlene man har til å redusere fart og trafikk i området fremfor å komme med avbøtende tiltak i ettertid. Det er derfor betimelig å spørre seg om Vestveien/Fv.157 må sees i sammenheng med områdeplanen.
Fylkestingets vedtak åpner for å utrede og utnytte mulighetsrommet for å finne løsninger, innenfor rammene av vedtatte reguleringsplan, med sikte på å bidra til en utforming som er kompatibel med 30 km/t og som gir rom for bevaring av vegetasjon (vedtak 2 og 3). Slik vi forstår situasjonen har fylkesrådet nå søkt om avvik fra fartsgrensekriteriene. Det er likevel uklart for oss hvilke fartsgrensekriterier det er søkt unntak fra, og hva som er status på både unntakssøknaden og evt. den påfølgende søknaden om 30 km/t. Det er også uklart hvilke konsekvenser det vil ha på trafikksikkerhet og støybelastning i området hvis 30 km/t ikke blir godkjent.
Ved endringslov 28. april 2017 nr. 20 ble muligheten til å vedta endringer i reguleringsplaner etter en forenklet prosess utvidet. Justering av plangrenser og endring av arealformål er eksempler på endringer som faller inn under denne. Vi har fått oppgitt at slike prosesser kan gjennomføres forholdsvis raskt (anslagsvis ca. 6 mnd), og kan dermed vurderes som et virkemiddel for å oppnå målene i fylkestingets vedtak.
Det er også uklart hvordan konkret dette prosjektet ligger an til å se ut i praksis. Eksempelvis hvordan bevaring av grøntareal vil se ut, spørsmålet knyttet til sammenslåing av avkjørsler/ etablering av vendehammere, håndtering av støy (ref. bla. at jordvoller var foreslått erstattet av nettinggjerder) osv.
Hvordan jobber fylkesrådet for å utnytte mulighetene til å oppnå fylkestingets vedtak om Flaskebekk - Granholt på Nesodden og hva er status på arbeidet per i dag?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråd vil begynne med å takke for spørsmålet.
Status på arbeidet i prosjektet er at det jobbes med ferdigstillelse av konkurransegrunnlag for anskaffelse av entreprenør til å utføre arbeidene. Grunnlaget som skal bygges tar utgangspunkt i det som ligger inne i den vedtatte reguleringsplanen i tråd med vedtakspunkt 1 i Fylkestingsvedtaket. Det planlegges ikke å gjøre endringer på f.eks. vendehammere/avkjørsler. Av vurderinger som er gjort er det sett på mulighetene for å endre sykkelfeltene inn mot rundkjøringen på Granholt ved å føre sykkelfeltet helt frem til gangfeltet, og ikke rampe det opp på fortauet som ligger inne i dagens plan. Dette er mest sannsynlig mulig å gjøre innenfor planens grenser. Lengden på holdeplassen på Flaskebekk reduseres fra 80 til 60 meter etter dialog med Ruter, noe som er med på å redusere totalt beslaglagt areal. Vegetasjon som ikke er nødvendig å fjerne innenfor midlertidig beslaglagt areal bevares, og det vil i anleggsperioden gjøres fortløpende vurderinger på om også noe vegetasjon innenfor permanent areal kan bevares. Innenfor arealer som er permanet beslaglagt (fremtidig veigrunn) skal det skiftes ut masser, etableres skråninger/grøfter/murer, sykkelfelt, fortau mm., så her vil det være vanskelig å bevare vegetasjon da disse arealene har en annen bruk etter at prosjektet er ferdigstilt.
Angående støy er det foretatt beregninger og vurderinger i tråd med T-1442, og det gjøres om nødvendig tiltak for de eiendommene som har krav på dette. Eventuelle tiltak skal ferdigstilles innen anleggsarbeidene avsluttes. Vurderingene som nå er utført tar utgangspunkt i en fartsgrense på 40 km/t, og hvis det i fremtiden skulle bli 30 km/t på strekningen vil endringen potensielt gi en reduksjon på 1-2 dB. Dette er å betrakte som «knapt merkbart». Prosjektet ser ikke på muligheter for å redusere trafikk i området da dette ikke er en del av prosjektet og bestillingen.
Fartsgrenser i Norge fastsettes ut fra fartsgrensekriterier som er forankret i Statens vegvesens håndbok N300. Håndbok N300 inneholder tekniske bestemmelser og retningslinjer for anvendelse og utforming av offentlige trafikkskilt, herunder også fartsgrenser. Håndbok N300 er en skiltnormal som fastsettes av Vegdirektoratet med hjemmel i skiltforskriften. Siden vi ber om en fartsgrense som ikke er i henhold til håndbok N300, er det Vegdirektoratet som skal behandle søknad om fravik fra denne skiltnormalen. Det arbeides med en fravikssøknad om endret fartsgrense fra 40 km/t til 30 km/t, og denne vil bli sendt inn for behandling snart.