36/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om mulighetene for å finne gode løsninger for strekningen Flaskebekk - Granholt

  • Nummer: 36/24
  • Dato innsendt: 07.05.2024
  • Dato besvart: foreløpig ikke besvart

Før jul behandlet Fylkestinget en underskriftskampanje knyttet til strekningen Flaskebekk - Granholt på Nesodden. Fylkestinget vedtok 14.12.2023 følgende:

  1. Prosjektet Fv. 157 fra Flaskebekk til Granholt gjennomføres i tråd med vedtatt reguleringsplan.
  2. Det etterstrebes å beholde så mye grøntareal som mulig.
  3. Det søkes om fartsgrense 30 km/t på hele strekket.
  4. Ved trafikktelling vurderes det planlagte krysningspunktet ved Liljeveien omgjort til fotgjengerovergang etter ferdigstillelse av prosjektet.

Nesodden kommune arbeider for tiden med en områdeplan for Tangen sentrum, som vil øke trafikken på strekningen Flaskebekk - Granholt ytterligere (ca. 8%).

Høsten 2023 utarbeidet kontoret for miljørettet helsevern en helsefaglig uttalelse hvor det blant annet står at nivået av trafikkstøy i denne saken "er i direkte strid med folkehelseloven med tanke på sammenhengen mellom støy, dårligere helse og tapte leveår". Trafikksituasjonen i området er altså avhengig av at det blir iverksatt trafikkreduserende tiltak for biler til/fra sentrum for å begrense støybelastning. I henhold til tiltakshierarkiet er det samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke de virkemidlene man har til å redusere fart og trafikk i området fremfor å komme med avbøtende tiltak i ettertid. Det er derfor betimelig å spørre seg om Vestveien/Fv.157 må sees i sammenheng med områdeplanen.

Fylkestingets vedtak åpner for å utrede og utnytte mulighetsrommet for å finne løsninger, innenfor rammene av vedtatte reguleringsplan, med sikte på å bidra til en utforming som er kompatibel med 30 km/t og som gir rom for bevaring av vegetasjon (vedtak 2 og 3). Slik vi forstår situasjonen har fylkesrådet nå søkt om avvik fra fartsgrensekriteriene. Det er likevel uklart for oss hvilke fartsgrensekriterier det er søkt unntak fra, og hva som er status på både unntakssøknaden og evt. den påfølgende søknaden om 30 km/t. Det er også uklart hvilke konsekvenser det vil ha på trafikksikkerhet og støybelastning i området hvis 30 km/t ikke blir godkjent.

Ved endringslov 28. april 2017 nr. 20 ble muligheten til å vedta endringer i reguleringsplaner etter en forenklet prosess utvidet.  Justering av plangrenser og endring av arealformål er eksempler på endringer som faller inn under denne. Vi har fått oppgitt at slike prosesser kan gjennomføres forholdsvis raskt (anslagsvis ca. 6 mnd), og kan dermed vurderes som et virkemiddel for å oppnå målene i fylkestingets vedtak.

Det er også uklart hvordan konkret dette prosjektet ligger an til å se ut i praksis. Eksempelvis hvordan bevaring av grøntareal vil se ut, spørsmålet knyttet til sammenslåing av avkjørsler/ etablering av vendehammere, håndtering av støy (ref. bla. at jordvoller var foreslått erstattet av nettinggjerder) osv.

Hvordan jobber fylkesrådet for å utnytte mulighetene til å oppnå fylkestingets vedtak om Flaskebekk - Granholt på Nesodden og hva er status på arbeidet per i dag?