- Nummer: 37/24
- Dato innsendt: 07.05.2024
- Dato besvart: 15.05.2024
Fra 6. mai og i 3 år framover har Statens vegvesen vedtatt et forbud for elbiler i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. I den forbindelse ønsker jeg å stille flere spørsmål knyttet til fylkeskommunens ansvarsområder:
1. I Romerikes blad kan vi lese en uttalelse fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim, hvor fylkesråden opplyser om at buss-kapasiteten allerede er sprengt. Videre kritiseres overordnede myndigheter for manglende vilje til å involvere fylkeskommunen i prosessen.
a) Hvilke busslinjer/avganger har allerede sprengt kapasitet?
b) Hvilke tiltak vil komme som følge av sprengt kapasitet?
c) Når vil disse tiltakene komme?
d) På hvilken måte har fylkesrådet sørget for inkludering av fylkesting og samferdselskomite for ikke å møte seg sjøl i døra da de kritiserer andre for manglende deltagelse i prosesser?
2. Temaet har på forskjellig vis vært oppe lokalt i flere kommuner, herunder Frogn kommune, som blant annet hadde en interpellasjon oppe til behandling.
a) Kan fylkesrådet berolige fylkestinget og bekrefte at man ikke vil innføre såkalte innbygger/beboer-kort ved fylkeskommunale pendlerparkeringsplasser?
b) Ved Frogn vgs har fylkeskommunen parkeringsplasser for blant annet pendlere, og nå ønsker de lokalt å øke antallet plasser for å imøtekomme et økende behov som en konsekvens av SVVs vedtak. Hvordan vil fylkesrådet jobbe for å imøtekomme dette ønsket?
3. Fylkesrådet har uttalt seg svært kritisk til kollektivreiser. Uttalelsene ifbm SVVs vedtak om å stenge kollektivfeltene for elbilister kan også oppfattes som lite positive til de mulighetene som ligger ved at flere nå vil ønske å benytte seg av kollektivtransport.
a) Samferdselskomiteen vil kunne komme med gode innspill til hvordan det i utfordringene som oppstår i forbindelse med dette vedtaket kan ligge store muligheter også. Hvordan skal fylkesrådet inkludere komiteen i prosessen videre?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for en rekke spørsmål.
Det er staten som har fattet vedtak om at el-bilene ikke skal kunne benytte kollektivfeltene de tre årene Ring 1 er stengt for gjennomkjøring i forbindelse med arbeidet med regjeringskvartalet. Fylkesrådet har meldt fra til staten om at fylkeskommunen med fordel kunne vært trukket tettere med i planleggingen, fordi tiltaket også kan få konsekvenser for fylkesveinettet og kollektivtrafikken i Akershus.
Ruter er trukket med i planleggingen, og følger med på konsekvenser for kollektivtrafikken:
- De forventer trafikkvekst, men tror at en stor del veksten vil fordele seg på av tog-, T-bane- og bussnettet.
- Samtidig er kollektivtrafikken i dag tilbake på 2019-nivå, der en del busslinjer begynner å få høy kapasitetsutnyttelse i rush. Det er derfor trolig et tidsspørsmål før det vil bli behov for å styrke tilbudet på noen linjer i rushtiden.
- Det er vanskelig å vite akkurat hvor behovet vil oppstå først. Ruter følger med på utviklingen for å kunne sette inn tiltak når problemer oppstår.
Det er Ruters oppgave å planlegge og tilpasse kollektivtilbudet innenfor gitte tilskuddsrammer. Fylkesråden har ikke detaljert kunnskap om hvilke linjer som står i fare for å bli fulle når trafikken øker, men har bedt staten om å yte ekstra støtte i perioden byggearbeidene pågår, slik at Ruter kan styrke tilbudet når det trengs, det vil si uten å måtte redusere tilbudet andre steder. Fylkesrådet vil gi fylkestinget oppdatert informasjon når økonomiplan for 2025-2028 legges fram i oktober, slik at fylkestinget er godt orientert når Ruters tilskuddsramme for de neste årene bestemmes.
Fylkesråden vil følge med på om stengningen av kollektivfeltene gir varig økte køer på fylkesveiene som følge av tilbake-blokkering fra riksveiene. Hvis det oppstår behov for avbøtende tiltak som det er naturlig å avklare i fylkestinget, vil fylkesrådet komme tilbake med en sak om dette.
Fylkeskommunen har ingen ordning med innbygger- eller beboerkort i forbindelse med fylkeskommunens innfartsparkeringsanlegg. Det tar tid å planlegge, og deretter bygge ut nye innfartsparkeringsanlegg. Et eventuelt behov for å utvide innfartsparkeringsanlegget ved Frogn videregående skole bør spilles inn og vurderes som del av handlings-programmet for samferdsel, uavhengig av det midlertidige forbudet mot elbiler i kollektivfeltene inn mot Oslo.