38/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om å sikre at kollektivtransporten er tilgjengelig for alle, også i praksis

  • Nummer: 38/24
  • Dato innsendt: 07.05.2024
  • Dato besvart: foreløpig ikke besvart

Det er 50.000 mennesker i Norge som har rullestol på utlån fra NAV: https://nhf.no/for-tillitsvalgte/abc-om-nhf/tall-og-fakta/

Ruter sier selv at “Alle skal kunne bruke kollektivtilbudet på en likestilt måte” https://ruter.no/kjop-billett/om-bord/reise-med-rullestol/. Tilgjengelig, universelt utformet bussreise er regulert i EU gjennom: "Regulation (EU) No 181/2011(...) concerning the rights of passengers in bus and coach transport and amending Regulation (EC) No 2006/2004 Text with EEA relevance" som dermed også gjelder Norge via EEA. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2011/181/oj

Reguleringen omfatter bla. følgende punkter, for å sikre tilgjengelighet av busstransport: “11. Member States should endeavour to improve existing infrastructure where this is necessary to enable carriers to ensure access for disabled persons and persons with reduced mobility as well as to provide appropriate assistance. 12. In order to respond to the needs of disabled persons and persons with reduced mobility, staff should be adequately trained.”

Dessverre viser nylige saker i media at dette ikke er tilfelle i praksis. At rullestolbrukere risikerer å ikke få transportbehovene sine møtt i praksis, og kan oppleve at de blir usikre på det å i det hele tatt bruke offentlige kommunikasjonsmidler som buss.

Dette er ikke en unik utfordring for Akershus. Bufdirs rapport "Bruk av kollektivtransport i befolkningen og blant personer med nedsatt funksjonsevne fra 2017", beskriver bla. at det generelt rapporteres inn følgende utfordringer som personer med nedsatt bevegelsesevne opplever: “Vanskeligheter med om bord- og avstigning (57 %), vanskeligheter med å komme seg til holdeplass (37 %) eller lang avstand til holdeplass (37 %), forhold på holdeplassen (27 %), dårlig vintervedlikehold (27 %) og mangel på bistand fra sjåfør (19 %).”

Hvordan vil fylkesråden følge opp Ruter for å sikre at de får til god nok opplæring og dermed kompetanse hos sjåførene fra sine underleverandører, slik at de kan ivareta passasjerer med bevegelsesnedsettelse på rett måte?