- Nummer: 39/24
- Dato innsendt: 08.05.2024
- Dato besvart: 15.05.2024
Jeg er blitt kontaktet i anledning innføring av enerett for taxi i kommuner med færre enn 20.000 innbyggere, gjort i Viken fylkeskommune.
Jeg forstår det slik at fylkeskommunen har mottatt flere henvendelser knyttet til dette, og at man har varslet at innspill vil tas med inn i videre arbeid. Eneretten er, slik jeg forstår det, gjeldende frem til 1.august i år. Med denne bakgrunnen vil jeg stille følgende spørsmål:
- Når forventer fylkesrådet å få avklart en eventuell videreføring av enerett for taxi i Akershus fylkeskommune?
- Vil denne saken komme til politisk behandling?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Etter drosjereformen i 2021 tildelte Viken fylkeskommune eneretter for drosjetransport i 11 kommuner i Akershus. Bakgrunnen var at kjøre – og dekningsplikten opphørte og at det var forventet at markedet ikke kunne tilby et tilstrekkelig drosjetilbud, inkludert beredskap, på kommersielle vilkår.
Når representanten henviser til at kontraktene går ut 01.08.24 forstår fylkesråden at det er spesielt avtalene i Follo det stilles spørsmål ved. Her går kontraktene ut 01.08.24. Det er imidlertid kontraktsfestet mulighet til forlengelse.
Avtaler som er inngått i Follo omfatter kommunene Enebakk, Nesodden og Vestby. Avtalegrunnlaget er forankret i Viken fylkeskommunes forskrift av 22.10.20 hvor konkrete mulige enerettskommuner er opplistet. Som det videre fremgår av forskriften er en kommune kun å regne som enerettsområde så lenge det er tildelt en kontrakt i området.
Fylkesråden vurderer mulighet for forlengelse av kontrakten innenfor lovens rammer og vil i løpet av neste måned ta en beslutning i samarbeid med Ruter.
Fylkesråden er imidlertid ikke kjent med at fylkeskommunen har mottatt flere henvendelser bortsett fra én fra en drosjesentral.