- Nummer: 40/24
- Dato innsendt: 08.05.2024
- Dato besvart: 15.05.2024
Langs fylkesvei 172 (Rovenveien) i Fetsund, er det i løpet av vinteren blitt skade på autovernet mellom Hvalsgutua og Sydoverveien. Deler av autovernet henger litt ut i veibanen, og er til sjenanse for bilister. Veibanen er allerede relativt smal her, og hastigheten ofte høy.
Jeg har derfor følgende spørsmål:
- Er det planlagt rutinemessig gjennomgang og vedlikehold/reparasjon etter vinteren langs fylkesveiene, slik at denne typen skader rettes opp?
- Hvilke rutiner har man for å fange opp denne typen skader på infrastruktur langs fylkesvei?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Rekkverk kontrolleres etter fast syklus i våre driftskontrakter med entreprenør. Før forrige helg ble det utført noen midlertidige tiltak på stedet. Trafikkfarlige skader sikres snarest og reparasjoner utføres fortløpende basert på alvorlighetsgrad.
Akkurat denne strekningen det vises til er et problem. Denne typen rekkverk er ikke standard lenger. Rekkverket langs strekningen er meget dyrt å kjøpe deler til, og utbedring av skader har derfor høye kostnader.
Strekningen ovenfor, altså imot Sørumsand ble rehabilitert for et par år siden med plasstøpt betong med rekkverk. Det er ønskelig å gjøre det samme på denne strekningen, men det er kostbart. Det er mange andre steder langs fylkesveinettet hvor det er behov for tiltak, og hvor behovene er større. Den faglige vurderingen er at dette tiltaket ikke prioriteres foran andre tiltak nå.
Fylkesrådet legger økt trafikksikkerhet og nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken til grunn for all samferdselspolitikk. I tillegg prioriterer fylkesrådet å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i inneværende budsjett. Vedlikeholds-etterslepet i Akershus er estimert til omtrent 4,5 milliarder kroner. Å ta igjen hele vedlikeholdsbehovet vil derfor være tidkrevende og kreve tøffe økonomiske prioriteringer i årene som kommer.
Fylkesrådet hadde politiske forventninger om at regjeringen ville øke de statlige midlene til vedlikehold av fylkesveiene mer enn forslaget til Nasjonal Transportplan tilsier. Denne satsningen har uteblitt.