47/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Tobias Langås Handeland (R) om fysiske lærebøker i Akershusskolen

  • Nummer: 47/24
  • Dato innsendt: 30.05.2024
  • Dato besvart: 04.06.2024

 

Lærere over hele landet har de siste årene varslet om elever som blir mer ukonsentrerte i klasserommet, og som tilegner seg en dårligere leseforståelse. De og forskere peker på økt skjermbruk i skolen som én av forklaringene. Undervisningen blir mer digital, og nett og nettbrett erstatter de fysiske skolebøkene. Tillitsvalgte har i lang tid vært tydelige på at skal en forbedre elevenes konsentrasjon og leseferdigheter, må skolene få flere oppdaterte og fysiske lærebøker.

Ansatte melder om et enormt etterslep etter at den nye læreplanen ble rullet ut. Det siste året har det heldigvis kommet mer penger til innkjøp. Lærere har derimot helt rett når de sier at de nye midlene ikke er tilstrekkelige. Regjeringens nye bevilgninger har også primært vært rettet inn mot grunnskolen, og det blir dermed naturlig å spørre seg hva som blir igjen til vgs.

På skolene er behovet for de fysiske lærebøkene stort. Tidligere har vi kunnet lese at skoleansatte kopierer opp sider og prøveeksemplarer fra forlagene til bruk i undervisningen. Nasjonalt har også flere av partiene representert i fylkesrådet bekreftet at et det er et behov for flere lærebøker. 

Våre spørsmål er dermed som følger:
-Hva er status på bruken av fysiske lærebøker i Akershusskolen?
-Vil fylkesrådet sørge for at lærerne og elevene har nye og oppdaterte skolebøker til undervisningen?

Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad

Jeg takker for spørsmålene fra representanten Tobias Langås Handeland, Rødt, om status på bruken av fysiske lærebøker i Akershusskolen og om fylkesrådet vil sørge for at lærerne og elevene har nye og oppdaterte skolebøker til undervisningen. Spørsmålene besvares nedenfor.

Hva er status på bruken av fysiske lærebøker i Akershusskolen?
Det har ikke vært mulig å gjennomføre en fullstendig kartlegging ved alle de videregående skolene etter at vi mottok spørsmålet, men en mindre undersøkelse blant 8 tilfeldig utvalgte skoler fra hele Akershus er nå gjennomført. Undersøkelsen viser et klart bilde av at skolene i hovedsak har trykte læremidler som den primære ressursen, ofte med digitale læringsressurser som supplement. Noen av skolene har kun digitale læremidler i enkeltfag, men likevel sier de at trykte læremidler er det som brukes mest ved skolen. Flere av skolene melder tilbake at både lærere og elever setter pris på trykte læremidler.

I tillegg vil jeg fremheve skolebibliotekene som en svært viktig ressurs, både når det gjelder utvalget av fag- og skjønnlitteratur, samt digitale ressurser. Skolebiblioteket er også en verdifull læringsarena, der dyktige bibliotekarer samarbeider med lærerne om undervisningsopplegg og veileder elevene i deres arbeid med disse. Fylkeskommunens utviklingsplan for skolebibliotekene har som mål å videreutvikle biblioteket ytterligere, både som møteplass og læringsarena.

Vil fylkesrådet sørge for at lærerne og elevene har nye og oppdaterte skolebøker til undervisningen?
Det er den enkelte skole som avgjør hvilke læremidler som skal brukes innenfor det enkelte utdanningsprogram og enkelte fag. Midler til innkjøp av trykte og digitale læremidler ligger i skolenes budsjettrammer og valgfriheten ligger innenfor den enkelte skoles handlingsrom og pedagogiske vurderinger av hva som gir best læring for elevene.