- Nummer: 50/24
- Dato innsendt: 05.06.2024
- Dato besvart: 13.06.2024
NRK rapporterte 05.06.2024 at: "Unibuss har valgt å si opp busskontraktene i Vest, og minibusskontrakten i Follo. Ruter lyser derfor ut midlertidige busskontrakter i områdene. Kontraktene sies opp fordi Unibuss forsøker å rekonstruere selskapet for å rydde opp i selskapets økonomiske problemer.
At Unibuss dropper rutene skal ikke gå utover kollektivtilbudet med buss for de reisende. Og bussjåførene på rutene, vil kjøre på samme måte som før inntil en nytt selskap tar over.
Kontraktene som avsluttes er for minibuss i Follo (på bestilling), ruter i Bærum vest, Bærum øst, og Vestre Aker Vest-området.
Unibuss har vært truet av konkurs, målet med rekonstruksjonen er å finne en løsning slik at selskapet overlever."
Selv om Ruter lover midlertidige løsninger slik at våre innbyggere i Bærum og Follo ikke blir rammet, men frem mot en permanent løsning vil det være en usikkerhet.
Videre har Unibuss sin økonomiske situasjon avslørt en sårbarhet i dagens system hvor den økonomiske situasjonen i enkelt selskaper kan resultere i at kollektiv tilbudet for innbyggerne i Akershus forsvinner over natte.
Derfor lurer jeg på:
1. Hvordan følger fylkesrådet opp Ruter i den nåværende situasjonen?
2. Hva gjør fylkesrådet for å sørge en snarest mulig permanent løsning for innbyggerne i Bærum og Follo?
3. Vurderer fylkesrådet tiltak for å sikre et mer robust system og redusere risiko for tap av tilbud ved konkurs hos Ruters underleverandører?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålene.
Unibuss har sagt opp busskontrakten i Vest og minibusskontrakten i Follo. Kundene skal likevel ikke påvirkes negativt av dette, da Ruter allerede er godt i gang med hasteanskaffelser. Rent konkret betyr det at Ruter henter inn tilbud fra andre operatører som kan ta over Unibuss sine kontrakter, inkludert de bussene som går der i dag. Tilbudet vil derfor fortsette som normalt, og Unibuss kjører dette tilbudet frem til nye kontrakter er på plass til høsten. Fylkesrådet følger selvsagt situasjonen tett.
De reisende skal ikke påvirkes negativt av at den pågående prosessen. Ruter anskaffer nå midlertidige operatører for å kjøre kontraktene Unibuss har sagt opp, og det er derfor kun operatørselskapet som forandres – ikke tilbudet. Når de midlertidige kontraktene er inngått, vil man starte opp arbeidet med å anskaffe nye kontrakter med standard varighet som skal erstatte de midlertidige kontraktene etter hvert som de løper ut.
Det er svært sjelden en slik situasjon oppstår, og det er første gang i Ruters historie at en stor bussoperatør har hatt en så høy risiko for konkurs. Unibuss har ikke gått konkurs, de er nå inne i en rekonstruksjonsprosess. Slik prosessen er håndtert så langt vil ikke kundene påvirkes negativt. Det tyder på at dagens system er robust og at Ruter som innkjøper og operatørene i markedet har gode forutsetninger for å tilby de reisende gode kundeopplevelser.
Fylkesrådet mener Ruters anbudssystem har tjent innbyggerne våre godt. Det sikrer for at skattebetalernes penger forvaltes best mulig for å sikre mest mulig kollektivtrafikk ut av hver brukt krone.