60/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Tuva Todnem Lund (SV) om støyskjerming langs fylkesvei 354

  • Nummer: 60/24
  • Dato innsendt: 23.06.2024
  • Dato besvart: 01.07.2024

 

Lørenskog er i sterk vekst. Det er bygget mange nye boliger i området og det blir stadig flere innbyggere. I den anledning er det viktig å sikre disse innbyggerne gode bo- og leveforhold, både med tanke på trafikkstøy og sikkerhet.

Langs fylkesvei 354 i Nordliveien er det mye trafikk. Langs veien er det de seneste årene kommet mange nye boligblokker, og den ligger sentralt plassert i Lørenskog med tanke på skoler og idrettstilbud for barn. I dag har veien fartsgrense 70 km/t mellom Granchinggata og Gamleveien. Her kjører det også mye tungtransport. Dette forårsaker støy og støv for beboerne langs veien. Det er satt opp støyskjerming på deler av strekningen, men ikke hele. Dette resulterer i støy og støv for mange av innbyggerne langs fylkesveiene. De og Lørenskog kommune har et ønske om å få satt oppstøyskjerming langs hele strekningen, samt å senke fartsgrensen for å redusere støy, støv og trafikkfarlige situasjoner. Det har kommunen så langt ikke fått gjennomslag for i fylkeskommunen. 

Vil fylkesråden se på muligheten for å sette opp støyskjerming på den resterende delen av Fv 354 mellom Gamleveien og Granchiggata? 
Vil fylkesråden se på muligheten for å redusere dagens fartsgrense på den samme strekningen?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim 

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Fylkeskommunens ansvar for støy langs fylkesveier er hjemlet gjennom forurensingsloven med tilhørende forskrift. Det betyr at fylkeskommunen jevnlig følger opp eiendommer i rød støysone som begynner å nærme seg tiltaksgrensen. Gjennom beregninger avdekkes hvilke bygg som er i faresonen for støy over tiltaksgrensen. Dette gjøres for hvert 5. år og boliger som er nær tiltaksgrensen blir kontaktet.

Tiltaksgrensen er satt til 42 dB innendørs og er et vektet gjennomsnitt over døgnet. Det betyr at støy på natten vektes høyere enn støy på dagen.

Tiltaksgrensen i forskriften er satt høyt noe som gjør at støyen vil føles ubehagelig lenge før man når tiltaksgrensen.

For boliger langs Nordliveien blir boligeiere kontaktet dersom man begynner å nærme seg tiltaksgrensen. Det er imidlertid verdt å merke seg at bebyggelsen langs Nordliveien er forholdsvis ny og behovene for støyskjerm burde derfor vært ivaretatt ved utbyggingen av boligene. 

Fylkesrådet jobber kontinuerlig for å se på om fartsgrensene langs fylkesveiene er riktig i forhold til gjeldende fartsgrensekritterier for riks- og fylkesveier. Det er viktig å sette en fartsgrense som trafikantene forstår og respekterer. Det betyr at fartsgrensen må settes ut ifra vegens funksjon og randbebyggelse.

Fylkesveiene har en annen funksjon enn kommunale veger og skal ivareta nyttetrafikk som næring- og kollektivtrafikk. Det er derfor viktig å sette en fartsgrense som er i tråd med de behovene denne trafikken har. 

Ut ifra situasjonen i dag mener fagmiljøene våre at fartsgrensen langs Nordliveien på 70 km/t er satt riktig ut ifra vegens funksjon og bebyggelse. Det er også verdt å merke seg at en skiltet nedgang av fartsgrensen med 10 km/t medfører en reel fartsreduksjon på 3 km/t. Det betyr at dersom ikke forholdene langs vegen tilsier en fartsreduksjon så må man inn med fysiske tiltak. Det er ikke aktuelt å gjennomføre fysiske tiltak i Nordliveien for å få hastighetsnivået ned.