61/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Reusch (V) om sammenhengende sykkelveinett

  • Nummer: 61/24
  • Dato innsendt: 24.06.2024
  • Dato besvart: 27.06.2024

 

Sykkelmålene i Norge er ambisiøse sammelignet med status idag, for det har nesten ikke vært økning de siste årtier. Å nå sykkelmålene er viktig for å oppnå mer fysisk aktivitet i befolkningen. Når vi sykkelmålene blir det færre biler, mindre kø, mindre støy og bedre luft i bystrøkene. Mer sykling i hverdagen bidrar rett og slett til å nå viktige mål innen bærekraft, folkehelse og arealbruk. Sykkelmålene sier at åtte prosent av kortere reiser i Norge skal skje på sykkel. I byene skal 20 prosent av reisene foretas med sykkel. 80 prosent av skoleelever, som har mindre enn 4 kilometer reisevei, skal gå eller sykle. Skal man nærme seg målene, er én viktig forutsetning sammenhengende sykkelveier. Når vi kjører bil er det vel sjelden eller aldri at en vei bare stopper. Men slik er det faktisk med sykkelveier. De kan gjerne stoppe før et kryss, og så fortsetter de bare rett og slett ikke. Noen ganger er det en plan for fortsettelse, og andre ganger finnes ingen plan om slikt. I forbindelse med vedtak om Oslopakke 3 forrige uke, har representanten mottatt henvendelser fra partifeller i Ås kommune som helt konkret knytter seg til sykkelveinettet sett sørfra i Ås, i retning Ski. Dette er et prosjekt i to deler, der del 1 er påbegynt. Men det vites lite eller intet om del 2, som er helt essensielt for å lage sammenhengende sykkelvei Ås - Ski. 

Representanten vil derfor spørre om det er planlagt for å fortsette bygging av del 2, når del 1 er gjennomført? Hvis så er tilfelle, når kan man forvente ferdigstillelse av del 2?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Det pågår en prosess med nytt Handlingsprogram for samferdsel i Akershus 2025-2028. Et bedre tilbud til gående og syklende er ett av fylkesrådets prioriterte områder, både for økt trafikksikkerhet, men også for å nå målene om nullvekst i persontrafikken. 

Fylkesråden har gjennomført møte med alle kommunene og bedt om innspill fra kommunene på aktuelle tiltak og hvilke tiltak kommune selv ønsker prioritert. Handlingsprogrammet planlegges behandlet til høsten. 

Det er som representanten Reusch beskriver etablert gang- og sykkelvei fra Ås sentrum til Nyborgveien, og det er et sammenhengende tilbud fra Holstad skole inn til Ski sentrum gjennom Holstadkrysset og langs den tidligere jernbanetraseen. 

Hverken Nordre Follo eller Ås kommune har i sine innspill til handlingsprogrammet prioritert en videreføring av gang- og sykkelveien langs fv152 Holstadveien mellom Nyborgveien og Holstad skole i kommende periode. Det går heldigvis en parallell turveitrase gjennom skogen på samme strekning som gir myke trafikanter et trygt og godt tilbud.