62/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Reusch (V) om redusert fartsgrense for trafikksikkerhet - fra 70 km/t til 50 km/t på fv. 156

  • Nummer: 62/24
  • Dato innsendt: 24.06.2024
  • Dato besvart: 28.06.2024

 

Redusert hastighet har vist seg å kunne være et viktig trafikksikkerhetstiltak, både for harde og myke trafikanter. I tillegg er redusert hastighet veldig viktig tiltak for å redusere støy. I området ved kjøpesentret på Vinterbro i Ås kommune (fv156) er det mye kryssing av myke trafikanter i forbindelse m kollektivtrafikk og gange til og fra handel, service og boligområder. Det er mange barn og unge blant disse. Selv om det er en gangbro i nærheten, benyttes denne i liten grad av de som skal ta buss. Som et konkret, billig og effektivt trafikksikkerhetstiltak, stilles det fra lokale folkevalgte spørsmål om redusert hastighet. 

Representanten vil derfor stille følgende spørsmål: 

-Vil fylkesråden se på muligheten for å /redusere hastigheten på den skisserte strekning slik at våre innbyggere kan krysse veien på en tryggere og sikrere måte?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim 

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Fylkesrådet har som mål nullvisjonen, visjonen om at det skal være null drepte og hardt skadde i trafikken. Vi er opptatt av sikkerheten for gående og syklende. 

Den generelle fartsgrensen innenfor tettbygd strøk er 50 km/t, og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. Vegdirektoratet har gjennom «Fartsgrensekriterier» i håndbok N300, gitt retningslinjer og kriterier for fastsettelse av fartsgrenser. Disse skal legges til grunn for alle særskilte fartsgrenser utover de generelle. 

Fylkeskommunene er bundet til å forholde seg til disse.

Målet med fartsgrensekriteriene er å gi nasjonale prinsipper og rammer som ivaretar trafikksikkerheten på en god måte, og som samtidig medfører at fartsgrensene blir respektert, er lette å forklare og greie å håndheve. I tillegg skal fartsgrensekriteriene på best mulig måte ivareta miljøhensyn og hensynet til framkommelighet. For at fartsgrenser skal bli respektert må de brukes slik at de framstår logiske for trafikantene i forhold til vegens standard og omgivelser. Ved lave fartsgrenser kan det være vanskelig å unngå fartsoverskridelser og fartsdempende tiltak vil ofte være nødvendig. 

Akershus fylkeskommune vil gjennomføre en helhetlig fartsgrensevurdering av fylkesvei 156 Nessetveien ved Vinterbro. Vurderingen vil bli gjort i henhold til Statens vegvesens fartsgrensekriterier i håndbok N300. Dersom det blir aktuelt med endring av fartsgrensene etter vår faglige vurdering, vil vi sende en anmodning om dette til skiltmyndigheten i Statens vegvesen.