76/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra William Høie (AP) om elever med tilretteleggingsbehov og tilrettelagt fagopplæring

  • Nummer: 76/24
  • Dato innsendt: 11.08.2024
  • Dato besvart: 19.08.2024

Etter opplørningen av Viken er det blitt opplevd at elever med utviklingshemming eller tilretteleggingsbehov har blitt utestengt fra tilrettelagt fagopplæring i Akershus. I stedet blir elevene henvist til skolebenken. 

Så lenge Viken var ett fylke, hadde disse elevene i Akershus muligheten til fagopplæring. I Østfold og Buskerud er praksisen fortsatt slik at alle elever får mulighet. Fra før finnes gode ordninger i Vestfold/Telemark og Innlandet. 

Det blir rapportert at Akershus har som eneste av de tre tidligere Viken-fylkene valgt å ikke fortsett med en slik ordning for å sikre alle elever et tilbud også til fagopplæring. 

Mine spørsmål er derfor: 

- Hvordan arbeider fylkesrådet med å sikre at elever med utviklingshemming eller tilretteleggingsbehov også kan få tilrettelagt fagopplæring i Akershus? 
- Hvordan sikrer fylkesrådet og administrasjonen god dialog med berørte parter og næringslivet for å redusere usikkerheten de opplever. 
- Hvorfor tar dette lengre tid i Akershus enn i de andre tidligere Viken fylkene?

Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad

Elever med større tilretteleggingsbehov er det vi kaller lærekandidater. I dag er det nærmere 3.800 lærlinger i Akershus, hvorav om lag 180 av disse er lærekandidater. Tilrettelagt fagopplæring er ikke et begrep i lovverket. Det er her snakk om opplæring i bedrift for elever med tilretteleggingsbehov. Akershus gir muligheten for opplæring i bedrift med tilrettelegging i henhold til den enkeltes behov. Dette er helt likt for både lærlinger og lærekandidater. 

Lærekandidater er en bred gruppe som alle har mål om yrkeskompetanse på nivå under fagbrev. Det er stor spredning i hvem som er lærekandidater og hvilke mål de har for opplæring i bedrift. En lærekandidat kan være en ungdom med stryk i fag, eller det kan være en kandidat med utfordringer som gir store tilretteleggingsbehov. Målet er at de fleste av lærekandidatene kommer over i et ordinært arbeidsliv. 

Elever med tilretteleggingsbehov får tilrettelagt opplæring i Akershus – om det er i bedrift, eller i skole. Ny opplæringslov presiserer at vedtak fra sakkyndig om individuell tilrettelagt opplæring primært skal gis av spesialpedagog. De som er ute i bedrift er fagpersonell, og kan dermed ikke oppfylle dette lovkravet. Denne gruppen av lærekandidater er de som har store tilretteleggingsbehov, og som sannsynligvis heller ikke vil kunne komme ut i ordinært arbeidsliv etter gjennomført opplæring. 

Akershus har en god historie med å få mange ut i ordinært arbeidsliv. Dette mye fordi det har vært sterkt fokus på å få lærekandidater ut i ordinære arbeidsplasser for sin opplæring i bedrift. I Viken ble det i større grad praksis at lærekandidater gikk til vekstbedrifter, som ikke kan vise til de samme resultatene når det gjelder å få flest mulig ut i ordinært arbeidsliv. 

Arbeidet med å omlegge fra praksisen som var i Viken er i gang, og vi har god dialog med de videregående skolene, søkerne og aktuelle lærebedrifter gjennom hele formidlingsperioden. Akershus har mange verktøy for å sikre god formidling, som blant annet læreplassregnskap, YFF (yrkesfaglig fordypning), samarbeidsavtale med NAV, tett oppfølging med PPT, og mer.