- Nummer: 82/24
- Dato innsendt: 15.08.2024
- Dato besvart: 29.08.2024
14.8.24 kunne vi lese på TV2.no at Ask har fått avslag på søknad om skoleskyss. Ask går tredje året på videregående og har Downs syndrom. Begrunnelsen som ble gitt for avslaget var at legeerklæringen ikke var "fersk", blir det opplyst i oppslaget.
Ruter har sendt ut krav om å fylle ut nytt skjema til vedlegg i søknad om skoleskyss. Skjema må fylles ut av lege eller behandlingsansvarlig, og selv de som fikk vedtak om skoleskyss så sent som i våres, måtte levere nytt skjema. Kravet om utfylling av nytt skjema/"fersk" erklæring kom i sommer, mens fastlegene avvikler ferie.
Under komitemøtene for samferdsel har søknader om skoleskyss fra Ruter blitt tatt opp som tema av undertegnede. Bakgrunnen er belastningen det er for enkeltindivider, men også for fastlegene, at "alle" kan kreve erklæringer og attester som stort sett inneholder samme informasjon, men har forskjellig utforming og logo.
Det har vært min opplevelse av svarene til fylkesråden at han deler mitt ønske om å gjøre prosessen med disse søknadene enklere for alle. Det oppleves derfor underlig at det nærmest parallelt har foregått et arbeid i Ruter som har ført oss i motsatt vei.
Jeg vil derfor spørre om følgende:
1. Hva vil fylkesråden gjøre for å løse utfordringene til Ask og alle andre som nå er i en situasjon hvor de ikke kan skaffe til veie "fersk" legeattest før skolestart?
2. Synes fylkesråden dette er riktig bruk av fastlegenes ressurser?
3. Hva er bakgrunnen for endringen i søkeprosessen for skoleskyss?
4. Vil fylkesråden gjøre tiltak for å legge til rette for at det blir enklere for innbyggerne våre å søke om fylkes tjenester?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Jeg takker for representantens spørsmål om skoleskyss for elever med funksjonsnedsettelse. Jeg har også mottatt spørsmål om samme sak fra representantene Balder Alvær Olafsen (SV) og Hoda Imad (Ap).
Opplæringslova § 21-1 sier at elever som på grunn av funksjonshemming eller midlertidig skade eller sykdom har behov for skyss, har rett til gratis skyss uavhengig av avstanden mellom hjemmet og opplæringsstedet.
Retten til gratis skoleskyss er primært definert ut fra reiseavstand. Men også funksjonsnedsettelser som innvirker på elevens mulighet til å ta seg til skolen ved egen hjelp kan gi rett til gratis skoleskyss. Hvis funksjonsnedsettelsen er av en karakter som gjør at eleven heller ikke kan reise med skolebuss, eller det ordinære kollektivtilbud, så kan eleven innvilges såkalt spesialskyss, dvs. tilrettelagt skyss med taxi eller minibuss.
Gratis skoleskyss er en individuell rettighet og alle får en individuelt behandling av søknaden sin. To personer med samme diagnose kan ha vidt forskjellige forutsetninger for å kunne reise med kollektivtrafikk, og samme person kan ha veldig ulike forutsetninger etter hvert som de blir eldre, eller av andre grunner. Derfor bes det om nye vurderinger, ikke av elevenes diagnose, men av hvilke muligheter eller vansker de har med å reise kollektivt.
Hvor lenge en sakkyndig uttalelse skal vare vil måtte vurderes individuelt. Når sakkyndige setter tidsbegrensning på sin uttalelse, så har det ofte sammenheng med elevens mulighet til å forbedre sine ferdigheter til å kunne reise kollektivt.
Fylkesråden anser det derfor å være problematisk å anbefale en praksis hvor man ut fra gitte diagnoser skal kunne avvike fra lovens krav om individuell prøving av retten til gratis skoleskyss, og da særlig rett til spesialskyss. Dette virker også stigmatiserende og hindrer inkludering. Fylkesråden kan ikke se at de foreliggende argumenter tilsier behov for endring av regelverk eller praksis.
Dagens reglement for skoleskyss ble vedtatt i Viken. Fylkesrådet har varslet fylkestinget om at skoleskyssreglementet vil opp til politisk behandling i løpet av 2024.