- Nummer: 85/24
- Dato innsendt: 26.08.2024
- Dato besvart: 03.09.2024
Forrige periode valgte det Arbeiderpartistyrte fylkesrådet å redusere bruken av eksterne konsulenter og i større grad bruke og styrke in house-kompetansen i fylkeskommunen. Dette var et politisk valg gjort tidlig i 2020, for å bygge opp kompetansen blant egne ansatte, men også for å redusere unødvendige ekstrakostnader bruk av eksterne konsulenter medfølger.
Det Høyrestyrte fylkesrådet har blant annet besluttet å ansette en ekstern konsulent i 100% stilling til arbeidet fylkeskommunen står overfor med implementering av ny opplæringslov og nye krav til Voksenopplæringen.
Kontrakten har en antatt verdi på 4,8 millioner norske kroner. Kontraktens sluttdato er august 2025. Varigheten er altså ett år.
1. Har Akershus fylkeskommune per dags dato ikke kompetanse i virksomheten til å håndtere implementeringen av ny opplæringslov?
2. Oppdraget koster fylkeskommunen 4,8 millioner kroner for ett år. Hvilken timepris tar konsulenten Akershus fylkeskommune har inngått avtale med?
3. Vurderte fylkesrådet å gjøre ny ansettelse i virksomheten for å kunne jobbe med implementering av ny opplæringslov og evt. de andre oppgavene som inngår i arbeidsbeskrivelsen til konsulenten? Hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, hva hadde de økonomiske konsekvensene blitt?
4. Hvilke økonomiske vurderinger har fylkesrådet gjort når de har inngått en avtale med èn konsulent på 4,8 millioner kroner? Har Akershus fylkeskommune andre ansatte i egen virksomhet med et slikt lønnsnivå?
5. Hvor mange kontrakter med eksterne konsulenter har Akershus fylkeskommune inngått så langt i inneværende periode, til hvilke formål og til hvilke økonomiske kostnader? 23. august gjennomførte fylkesrådet blant annet medietrening, der kommunikasjonsbyrået Wergeland/Aspenes holdte i programmet. På programmet var temaer som medieforståelse- og håndtering, budskapstrening og praktisk trening.
6. Blant Akershus fylkeskommunes ansatte på kommunikasjon, både på fylkesråds- og fylkestingsiden, er det ingen som har kompetanse på de temaene kommunikasjonsbyrået Wergeland/Aspenes holdte foredrag om?
7. Hvor mye kostet medietreningen med kommunikasjonsbyrået Wergeland/Aspenes Akershus fylkeskommune?
8. Har fylkesrådet benyttet seg av kommunikasjonsbyråer i sitt arbeid i inneværende periode? Hvis ja, til hvilke formål og til hvilke økonomiske kostnader?
Svar fra fylkesråd for finans og organisasjon Tom Staahle
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålene fra fylkestingsrepresentant Hoda Imad om økonomiske konsekvenser av fylkesrådets bruk av eksterne konsulenter.
1. Har Akershus fylkeskommune per dags dato ikke kompetanse i virksomheten til å håndtere implementeringen av ny opplæringslov?
Først og fremst vil fylkesråden understreke at midlene som Akershus fylkeskommune har fått fra staten er øremerket dette formålet - ergo kan ikke fylkeskommunene benytte midlene til noe annet enn implementering av ny opplæringslov.
Akershus fylkeskommune har kompetanse til å håndtere implementering av ny opplæringslov og de nye kravene i Voksenopplæring. Rådsområdet utdanning og kompetanse har kompetanse knyttet til ny opplæringslov, opplæringsforskrift, fullføringsreform, voksenopplæringsreform med strukturendring som innføring av Modulstrukturert fag og yrkesopplæring innebærer. Samt har rådsområdet også god kunnskap om konsekvenser av endringene, som påvirker flere avdelinger og rådsområder.
Når det gjelder behovet for dette oppdraget omfatter det kompetanse innen prosjektledelse- og endringshåndtering i komplekse organisasjoner. I anskaffelsen er formålet etablering av en kompetent tverrfaglig organisasjon hvor det bes om bistand til prosjektstyring og endringsledelse i en kompleks strukturreform, med mange interessenter. Kvalifikasjoner som etterspørres er erfaring med digitaliseringsprosjekt hvor bl. a digital løsning skiftes ut, hvor prosjektleder skal håndtere komplekse tverrgående prosesser som griper inn i ulike miljøer, forvaltningsnivåer, fagområder og rådsområder. For å håndtere denne kompleksiteten er ønsket fagkompetanse prosjektledelse, endringsledelse med analyse av gevinstpotensialet, som er begrunnelsen for hvorfor fylkeskommunen benytter seg av dette oppdraget.
2. Oppdraget koster fylkeskommunen 4,8 millioner kroner for ett år. Hvilken timepris tar konsulenten Akershus fylkeskommune har inngått avtale med?
Avtalen er foreløpig under utarbeidelse, og har en maksimal kostnadsramme på 4,8 millioner. Dette inkluderer oppstart fra medio august 2024, sluttdato 31.08.2025 med opsjon for forlengelse 2 ganger 3 måneder, maksimalt til 28.02.2026. Regler for anskaffelse forutsetter en maksimal kostnadsramme, hvor innløsning av alle opsjoner og forlengingsmuligheter er inkludert. Det betyr at den totale prisen som det vises til inkluderer at alle opsjoner benyttes. Det vil si at totalprisen ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av den reelle kostnaden. Årskostnad vet man ikke før årets slutt.
Timepris som ligger til grunn for tilbudet er 1550 NOK. Dette var det rimeligste alternative av de relevante tilbydere.
3. Vurderte fylkesrådet å gjøre ny ansettelse i virksomheten for å kunne jobbe med implementering av ny opplæringslov og evt. de andre oppgavene som inngår i arbeidsbeskrivelsen til konsulenten?
Nei, fylkesrådet vurderte ikke fast ansettelse i dette tilfellet. Kostnaden for konsulentoppdraget er dekket av statlige fondsmidler i forbindelse med endringer implementering av en ny opplæringslov medfører. Arbeidsoppgavene er av midlertidig art og krever særskilt kompetanse.
Hvis nei, hvorfor ikke?
Når utdanningsmyndigheten gjennomfører større lovendringer, kan det medfølge prosjekt- og investeringsmidler som skal bidra til god håndtering av endringer, implementering, og/eller iverksetting av tiltak. Investeringsmidler kan ikke benyttes til å opprette varige faste stillinger. Investeringsmidler er en engangsbevilgning og dermed ikke gir anledning til å opprette faste stillinger, samt at i dette tilfellet er arbeidsoppgavene og oppdraget av en midlertidig karakter.
Hvis ja, hva hadde de økonomiske konsekvensene blitt?
Det er ikke mulig å tilsette i fast stilling til denne oppgaven, da den ikke er varig. En fast tilsetting kan gi lavere kostnad første året. I en prosjektstilling opereres det med kostnadsramme, som kun oppgir maksimale rammen, ikke den reelle kostnaden (som kan være vesentlig lavere)
4.Hvilke økonomiske vurderinger har fylkesrådet gjort når de har inngått en avtale med èn konsulent på 4,8 millioner kroner? Har Akershus fylkeskommune andre ansatte i egen virksomhet med et slikt lønnsnivå?
Dette konkurransegrunnlaget tar høyde for verdi for hele avtalen, som kan strekke over et kalenderår og har ulike opsjoner. Det er derfor vanskelig å sammenlikne med øvrige lønnsnivå.
5.Hvor mange kontrakter med eksterne konsulenter har Akershus fylkeskommune inngått så langt i inneværende periode, til hvilke formål og til hvilke økonomiske kostnader?
Spørsmålet er forelagt Anskaffelser i Akershus, Buskerud og Østfold KO som svarer for kontrakter de har jobbet med. Dette gjelder hovedsakelig mer tradisjonelle konsulentkontrakter. Akershus har eksempelvis ikke total oversikt over konsulentbruk i eiendom, samferdsel og FRID og andre typiske fagområder hvor dette er aktuelt. Konsulentbruk innenfor disse fagområdene er primært tidsavgrensede prosjekter som har behov for særskilt fagkompetanse.
Begrepet “konsulentbruk” er også krevende, da mange tjenester innenfor eksempelvis eiendom og samferdsel og FRID utføres av eksterne leverandører, hvor det ikke er noe alternativ med intern ansettelse som erstatning eksempelvis pga. spesialkompetanse og kompleksitet. I Vikens tid, under det gamle fylkesrådet, ble det inngått rammeavtaler på noen slike eksterne tjenester som det fortsatt gjøres avrop på. Disse avtalene er ikke ført opp i tabellen under. I tabellen under vises typiske rammeavtaler inngått i 2024 av ANSKA som kan klassifiseres som tradisjonelle konsulenttjenester:
Oppdrag / Formål | Antatt årskostnad |
Kommunikasjonstjenester | Rammeavtale. Årskostnad vet man ikke før årets slutt. |
Takseringstjenester for grunnerverv (samferdsel) | Rammeavtale. Årskostnad vet man ikke før årets slutt. |
Grunnervervskonsulent (samferdsel) | Rammeavtale. Årskostnad vet man ikke før årets slutt. |
Kantinetjenester (noen skoler) | Enkeltavtaler |
Vikartjenester | Rammeavtale. Årskostnad vet man ikke før årets slutt. |
Renholdstjenester | Rammeavtale. Årskostnad vet man ikke før årets slutt. |
Forsikringsmegler | Løpende avtale |
Kunnskapsgrunnlag grundere og startup (næring) | Ny avtale i samarbeid med Oslo kommune på 1 mill. kr fra oppdragsgiver. Foreløpig usikkerhet rundt endelig kostnadsramme for Akershus fylkeskommune |
Prosjektkompetanse (utdanning) | Avrop på en rammeavtale |
6. Blant Akershus fylkeskommunes ansatte på kommunikasjon, både på fylkesråds- og fylkestingsiden, er det ingen som har kompetanse på de temaene kommunikasjonsbyrået Wergeland/Aspenes holdte foredrag om?
Administrasjonen på fylkesrådssiden har kompetanse på mediehåndtering og bistår fylkesrådet med dette i det daglige. Unntaksvis kan det imidlertid være en fordel at det er noen fylkesrådet ikke kjenner som bidrar til generell kompetansehevingen på mediehåndtering. Bruk av eksterne krefter er helt særskilt i oppstart av en ny periode.
Det var administrasjonens klare anbefaling til fylkesrådet å benytte seg av eksisterende rammeavtale, inngått under det gamle fylkesrådet i Viken, med Wergeland/Apenes. Fylkesrådet sluttet seg til denne anbefalingen. Dette er en tilnærming som ikke er uvanlig for politisk toppledelse i regjeringsapparatet og kommuner, samt andre offentlige virksomheter.
Fylkesrådet forholder seg for øvrig til egen administrasjon og kan ikke uttale seg om relevant kompetanse blant ansatte på fylkestingssiden. Spørsmål om dette må rettes til fylkesordfører.
7. Hvor mye kostet medietreningen med kommunikasjonsbyrået Wergeland/Aspenes Akershusfylkeskommune?
Medietreningen kostet totalt 71.000,- inkl. mva og var avrop på rammeavtale for kommunikasjonstjenester som ble inngått i Viken fylkeskommune under det forrige fylkesrådet.
Formatet som ble besluttet til fylkesrådets medietrening var en nedjustert og nøktern versjon av et eksisterende program. Det vil i praksis si to halvdagsøkter i stedet for ordinært tilbud på to hele dager. Rammeavtalen om kommunikasjonstjenester og medietrening knyttes i hovedsak til trening av skoleledere og byggeledere på samferdsel.
8. Har fylkesrådet benyttet seg av kommunikasjonsbyråer i sitt arbeid i inneværende periode? Hvis ja, til hvilke formål og til hvilke økonomiske kostnader?
Siden konstituering i oktober 2023, har fylkesrådet benyttet seg av Wergeland Apenes i to omganger. Dette gjelder 1 times foredrag om mediehverdag og hvordan sette fylkeskommunen på dagsorden i januar 2024, og nevnte medietrening i august 2024.
Kostnad for foredrag i januar var 25.000,-. Kostnadene er i tråd med rammeavtalen.