89/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Nils Erik Mossing (AP) om trygg kryssing av fylkesvei 2300 (Hadelandsvegen) fra Haganvegen på Harestua

  • Nummer: 89/24
  • Dato innsendt: 02.08.2024
  • Dato besvart: 10.09.2024

Saken gjelder Haganvegen som kommer fra et boligfeltet Haganskogen på Harestua som hvor det bor flere barnefamilier. Selve området Haganskogen benyttes også mye av Harestua skole som nærområde for elever og undervisning og barnehager som et nærturområde. Vinterstid starter en skiløype bortover mot Harestuavannet fra dette krysset, som også skolen benytter. Elevene som bor i Haganskogen må krysse Fylkesveg 2300 Hadelandsvegen flere ganger daglig for å komme til/fra skole og fritidsaktiviteter. Det er 40 km sone der, men svært mange holder dessverre større hastighet forbi dette punktet. 

Uoversiktlig

Ca 50 m nord for krysset er det et busstopp hvor det er etablert gangfelt og fartsdempere av hensyn til de som skal krysse vegen etter å ha gått av bussen. Dette busstoppet blir mye brukt da det er nærmeste stoppested både for Harestua skole, Harestua Idrettspark og Harestua arena. 

Dette gangfeltet er ikke mulig å nå for de som kommer fra Haganskogen da broen som krysser elven Klemma er smal og bare har gang/sykkelsti på andre siden av fylkesvegen. Dette opphøyde gangfeltet nord for busstoppen fungerer bra for busspassasjerer, men har dessverre den effekten at mange bilister gir gass etterpå og er på vei opp i hastighet når man komme til krysset ved Haganvegen ca 50m etter. Strekningen er oversiktlig, da det rett før busstoppen er en påkjøring fra nærings tomt 78/48 hvor det er en del biltrafikk fra bilrelatert næring. 

Rett etter busstoppet er det påkjøring fra Kulturhuset Gamleskolen (eiendom 79/04), som også medfører mye trafikk og aktivitet når det er arrangementer der. Dette er også påkjøring fra privateiendommen 79/17.  Umiddelbart etter denne påkjøringen er bruen som krysser elven Klemma som ikke har gang/sykkelsti på vestsiden.  Rett etter broen er det påkjøring fra eiendommen 2A og 2B som ligger på andre siden (østsiden) av fylkesveien.  Til sammen gir dette er uoversiktlig og krevende trafikkbilde både nordfra og sørfra for alle trafikanter, og også for de som skal krysse Hadelandsvegen fra Haganvegen. 

Dette har ført til alt for mange farlige episoder og nestenulykker. Dette har vært en utfordring lenge, men har forsterket seg etter etablering av Harestua sentrum/torg med økt trafikk. 

Foreldre har i mange år vært bekymret, men det har forsterket seg de siste årene og resultert i at bl. annet sanitetsforeningen på Harestua hatt veivakt i ca 1 1/2 år for å sikre at barna har kommet trygt over veien mellom kl 0745 og 0815. 

En tilfeldig uoffisiell telling av biler viste at rundt 200 biler passerer her i tidsrommet. 

Ikke tilstrekkelig sikret 

Tema har vært tatt opp tidligere og vurderinger gjort av Statens vegvesen og Oppland fylkeskommunen medførte den gang forsterket belysning ved krysset/overgangen. 

Kommunen mener at dette ikke er tilfredsstillende og ønsker å få etablert gangfelt/opphøyd gangfelt så snart som mulig. Kommunen har hatt denne kryssingen i sin trafikksikkerhetsplan ved mange rulleringer og politisk er det et ønske å få gjort tiltak her. 

Opphøyd gangfelt/gangfelt vil kunne gi en svært mye tryggere skoleveg, men også mye tryggere fremkommelighet og kryssing av fylkesvegen for alle beboere i Haganskogen, samt elever og barn fra skole og barnehager som benytter området året rundt. 

Det vil, sammen med det allerede etablerte opphøyde gangfeltet nord for busstoppet, dempe farten i området og sammen vil kunne gi økt trafikksikkerhet for barna og beboerne i Haganskogen, for nærings trafikken fra 79/48 og for privateiendommene 79/17 Hadelandsvegen 894 og 2B Hadelandsvegen 893(hvor det også bor barn). 

Vi kunne lese i avisen Hadeland at fylkesråden, sammen med ordfører, var på en rundreise i vår kommune for bl.annet å se på trafikksikkerhetstiltak før sommeren, og regner med at denne kryssingen da var et tema. 

Dette vil ikke være verken et veldig omfattende eller kostbart tiltak, men vil være av svært stor betydning for barn, elever og andre beboere i Haganskogen. 

Mitt spørsmål til fylkesrådet er derfor: 

Er trygg kryssing av fylkesvei 2300 (Hadelandsvegen) for barn og andre beboere, samt elever ved Harestua skole, noe fylkesråden kan prioritere slik at det etableres allerede i høst?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Som nevnt er denne problemstillingen tatt opp flere ganger tidligere, og at det ble gjort et tiltak med forsterket belysning av krysset for fem år siden.

Fotgjengere og syklister er sårbare i trafikken. De fleste ulykker som involverer fotgjengere skjer i forbindelse med kryssing av vei. Undersøkelser viser at bare halvparten av bilistene stopper for fotgjengere i vanlige gangfelt.

Enkelte steder er bilistene vant til at det sjelden krysser noen i gangfeltet, og blir dermed mindre oppmerksomme. En gjennomgang utført av Statens vegvesen viser at mange gangfelt er anlagt på lite egnede steder. Dette kan føre til en økning i antall ulykker, fordi slike gangfelt gir en falsk trygghet for fotgjengerne. I 85 prosent av ulykkene i gangfelt har bilisten ikke sett fotgjengeren.

Et gangfelt er et fremkommelighetstiltak og ikke et trafikksikkerhetstiltak. Dette innebærer at etablering av et gangfelt ikke har noen effekt på trafikksikkerheten til fotgjengerne.

Vegdirektoratet har gitt kriterier og retningslinjer for når og hvor gangfelt kan etableres, og eventuelt fjernes. Denne vurderingen avhenger av en kombinasjon av flere faktorer:

  • Trafikkmengde
  • Antall kryssende fotgjengere/syklister i krysningspunktet i makstimen i døgnet
  • Fartsnivå
  • Fartsgrense
  • Siktforhold

Flere steder hvor kriteriene for gangfelt ikke er til stede, anlegges det derfor tilrettelagte krysningspunkter, altså uten skilting og oppmerking. Dette setter større krav til årvåkenhet fra fotgjengerens side, noe som også kan være med på å redusere faren for ulykker.

På fylkesvei 2300 ved krysset med Haganvegen er fartsgrensen 40 km/t og det er en trafikkmengde på ca 3000 kjøretøy i døgnet. I henhold til kriteriene for å anlegge nye gangfelt, bør det minst være 20 kryssende fotgjengere i løpet av den travleste timen i døgnet. Dette er ofte om morgenen i forbindelse med skolestart. I tillegg bør krysningspunktet være en viktig gangtrasé.

Fagmiljøene i fylkeskommunene som jobber med trafikksikkerhet mener fortsatt at det aktuelle krysningspunktet over fylkesveien ved Haganvegen ikke tilfredsstiller kravene for gangfelt, men at det heller bør være et tilrettelagt krysningspunkt.

Rådsavdelingen for samferdsel fikk i sommer en ny skriftlig henvendelse om bekymring for barn som må krysse over fylkesveien ved Haganvegen. Fagmiljøene hos oss har derfor sett på det aktuelle krysningspunktet på nytt, og ser at det kan gjøres tiltak som gjør forholdene bedre for de som må krysse over veien.

Tiltak fagmiljøene ser for seg er å forlenge strekningen med fartsgrense 40 km/t til å starte 100 meter lengre sør langs fylkesveien. I tillegg ønskes det å etablere en ny fartshump i forkant av krysningspunktet fra sør. Det vil også gjøres en ny vurdering om det er tilfredsstillende belysning i krysset/ krysningspunktet. Ettersom fylkeskommunen ikke har skiltmyndighet, er det dessverre ikke alt fylkeskommunen har myndighet til å beslutte på egenhånd.

Fylkesråden vil sette i gang planleggingen av disse tiltakene i høst, men vi kan ikke love at de er på plass før vinteren.