- Nummer: 91/24
- Dato innsendt: 17.09.2024
- Dato besvart: 18.09.2024
I Moss Avis 16.9.24, kan vi lese at regjeringen ved kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) og forsvarsminister Bjørn Arild Gram (SP) har vært på besøk i Moss for å fortelle at regjerningen sier ja til å etablere landslinje for flyfag på Malakoff vgs i Moss.
Nyheter, Moss | Sier ja til flyfaglinje på Malakoff videregående skole (moss-avis.no)
I saken pekes det på Forsvarets etablering av F35-tilholdssted på Rygge flyplass, samt Kongsbergsgruppens tilstedeværelse på Rygge.
De samme beveggrunnene trekkes frem i ulike artikler flere steder, blant annet hos NRK: Sier ja til ny nasjonal flyfaglinje i Østfold – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio
Flyfaglinjen ved Malakoff skal etter det representanten kan lese seg til, få statsstøtte fra og med 2026. Dette er sammenfallende med Forsvarets flytting fra Kjeller flyplass. Dette skjer etter vedtak i Stortinget i 2016, senest bekreftet i regjeringens langtidsmelding for Forsvaret 2024. Forsvarsminister Gram har også flere ganger gjort det tydelig at regjeringen ikke ønsker å gi økonomisk støtte til videre flyaktivitet på Kjeller flyplass etter at Forsvaret trekker seg ut i 2026.
I dag har Akershus fylkeskommune tilbud om flyfag ved Skedsmo videregående skole.
Representantens spørsmål til fylkesrådet er derfor om nyheten om nasjonal flyfaglinje i Moss vil påvirke skoletilbudet i Akershus. I så fall på hvilken måte?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad
Viser til spørsmål fra representanten Margrethe Prahl Reusch (V) om etableringen av et flyfagstilbud i Østfold, og potensielle konsekvenser av dette for flyfagstilbudet i Akershus.
Akershus fylkeskommune har i dag et tilbud med flyfag ved Skedsmo videregående skole, og har mange år har mye erfaring med utdanningsløpet på flyfag og den flytekniske utdanningen. Fylkeskommunen og skolen har vært igjennom flere endringer av læreplaner og nasjonalt regelverk for den sivile luftfarten. På bakgrunn av dette har Akershus et godt innblikk i situasjonen innenfor dette utdanningsprogrammet, både på skolesiden og i forhold til situasjonen i bransjen. Når Akershus uttalte seg i høringen knyttet til eventuell etablering av et flyfagstilbud i Østfold, var følgende punkter avgjørende for at Akershus ikke stilte seg positive til denne nyetableringen:
• Kompetansebehovsanalyse
• Lærlingsituasjon
• Rekrutteringsproblematikk
• Behov for investeringsmidler i tiden som kommer.
Kompetansebehovsanalyse
I informasjonsbrevet tilsendt fra Østfold fylkeskommune i forbindelse med høringen, ble det henvist til at Luftforsvaret og KAMS vil ha et økt behov for bemanning i tiden som kommer, og at det var bakgrunnen for ønsket opprettelse av et flyfagstilbud i Østfold. I 2020 ble det gjennomført en ekstern utredning av kompetansebehov for flyteknisk utdanning av Sopra Steria på vegne av Forsvarsdepartementet. Rapporten ble benyttet av Trøndelag som kunnskapsgrunnlag i søknaden om landslinjetilbud innen flyfag, da denne ble etablert. De fire skolene som da hadde dette utdanningstilbudet og flere aktører fra den sivile luftfarten ble bedt om å delta i utredningen. Flere av aktørene ga tilbakemelding på rapporten, blant annet inneholder den noe mangelfull informasjon og feil i statistikkgrunnlag (tallmateriell). Flere av aktørene understreket viktigheten av at dimensjoneringen av flyfag og elever må være i henhold til behovet både i den sivile og militære luftfarten. NHO Luftfart, og dens medlemsbedrifter, sier at de pr. i dag ikke ser for seg å kunne tilby et økt antall læreplasser utover evt. små justeringer de nærmeste årene. NHO Luftfart understreker også at de tror at et samarbeid mellom Forsvaret og den sivile delen er helt avgjørende for å sikre at flyfag ivaretas på en best mulig måte fremover. Dette inkluderer også nødvendig myndighetskontakt med for eksempel Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet. Vi referer her til NHO Luftfarts svar på høring/rapport om flyteknisk kompetanse datert 06.01.2021.
Sopra Steria kom med noen anbefalinger til Forsvaret i sin utredning. De to første anbefalingene var å øke antall elevplasser på landsbasis innenfor utdanningsprogrammet flyfag. Dette stilte Akershus fylkeskommune seg undrende til om ville svare på problemstillingen, da det flere steder i utredningen ble nevnt at forsvaret opplever det som utfordrende å få tak i nok kvalifiserte søkere til lærlingeplassene. Til tross for at ikke alle fylkeskommunene støttet opprettelsen av et flyfagstilbud i Trøndelag, ble dette gjort fra høsten 2023. Dette medfører at det fra høsten 2025 vil være ytterligere 42 elever som skal ha læreplass innenfor flyfag, til tross for at det er mangel på lærlingeplasser i bransjen.
Lærlingesituasjon
En økning av elevplassene på landsbasis vil også tilsi at det vil være større behov for lærlingplasser både sivilt og i forsvaret. Det er fylkeskommunene i hjemfylket til elevene sitt ansvar å følge opp elever slik at de får fullført en utdanning. For yrkesfagene er fullført utdanning et fagbrev. Dersom det ved en økning av elevplasser innenfor flyfag, ikke blir en tilsvarende økning av lærlingeplasser, vil flere elever stå uten fullført utdanning. Dette vil ikke være en bærekraftig utvikling for den flytekniske utdanningen, og vil dermed ikke bidra positivt til at både sivil luftfart og Forsvaret får nok kvalifiserte søkere.
Historisk sett har behovet for flyteknisk personell vært varierende over de siste årene, noe som også gjenspeiler antall elever som for får lærekontrakt og fullført sin flytekniske utdanning. Ser man på statistikken til Udir over antall nye lærekontrakter som er har blitt tegnet, varierer dette fra 48 til 105 nye lærekontrakter pr år.1 I 2017 var det bare blitt tegnet 48 nye lærekontrakter innenfor flyfag. I dag er det totalt 120 avgangselever for flyfag, det vil si at det er relativt mange elever som ikke får læreplasser og dermed står uten en fullført utdanning. Fra og med 2025, etter opprettelsen av Fosen vgs og øking av elevtallet på Bardufoss vgs, vil det være totalt 162 avgangselever. Det samme kan vi se igjen i statistikkene over antall fagbrev som har blitt oppnådd per skoleår i Udir. Fra 2019-2022 har det i gjennomsnitt blitt oppnådd 82 fagbrev pr år i løpet av denne perioden.2 Akershus fylkeskommune er bekymret for at det ved opprettelse av en ny landslinje for flyfag og en ytterligere økning av elevantallet, vil føre til at flere elever vil stå uten en læreplass etter endt skolegang og dermed ikke får fullført sin utdanning.
Rekrutteringsproblematikk
Over tid har alle skolene med tilbud innenfor flyfag oppgitt at det er særs utfordrende å rekruttere lærere til dette tilbudet. I Samarbeidsutvalget for flyfag ble det i møtet i november i år tatt opp som egen sak, og skolene oppga da at de hadde en eller flere vakanser selv etter gjentatte utlysninger. Denne problematikken er gjentakende på dette utdanningsprogrammet, men er aller tydeligst når det er oppsving i flybransjen. Akershus mente derfor i høringen at det ville innebære en for stor risiko for de andre skolene dersom man velger å opprette et tilbud til innenfor flyfag, da man vil risikere at eksisterende tilbud i enda større grad vil slite med å rekruttere nødvendig lærerpersonell.
Investeringsbehov
Regelverket til EASA (The European Union Aviation Safety Agency) som alle flyfagstilbudene er underlagt i tillegg til norsk lovverk, gjennomgår en omfattende revisjon i 2024, (EU) 2023/898. Dette medfører blant annet at EL-fly vil komme inn i læreplanen. For at skolene skal kunne undervise i dette, vil det være behov for bevilgninger til investering fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor helt avgjørende at disse tildelingene ikke blir mindre i tiden som kommer, noe som vil være en naturlig konsekvens av opprettelsen av nok et tilbud innenfor flyfag.
Oppsummering
Fylkesrådet støtter ikke opprettelsen av et nytt tilbud innenfor flyfag i Østfold fylkeskommune, og legger til grunn at det er helt avgjørende at den sivile luftfarten og Forsvaret samarbeider om dimensjonering av flyfagskolene for å sikre at det ikke blir en overdimensjonering. Rapporten om kompetansebehov fra Sopra Steria i 2020 la stor vekt på Forsvarets behov for flyteknisk personell. Fylkesrådet anbefalte videre gjennomføring av en helhetlig utredning som inkluderer den sivile luftfarten i større grad enn det ble gjort i denne rapporten. Fylkesrådet anbefalte videre også at det blir gjort en konsekvensanalyse for økning av elevantallet for flyfag, dersom mange elever skulle stå uten læreplasser etter endt skolegang. Akershus fylkeskommune anså både i høringen, og pr. nå at det ikke hverken er nok lærlingeplasser eller personell innenfor flyfag, og at det derfor ansees som en høy risiko at det blir opprettet flere elevplasser.
Konklusjonen er derfor at en etablering av et flyfagstilbud i Østfold potensielt kan bli en utfordring både når det gjelder kompetansebehov, lærlingsituasjon, rekrutteringsproblematikk og behov for investeringsmidler i tiden som kommer. Fylkesrådet forventer at Støre-regjeringen ikke ytterligere forverrer muligheten fylkets elever har til å få lærlingeplass.