- Nummer: 96/24
- Dato innsendt: 09.10.2024
- Dato besvart: 18.10.2024
Onsdag 09.10 kunne vi lese om søskenparet Kristina og Oliver som begge bruker rullestol i Eidsvoll Ullensaker Blad. De opplever til stadighet å bli nektet adgang på 430-bussen i Eidsvoll når de begge skal reise. Dette er fordi de på noen av bussene ikke får ha to rullestoler i bussen samtidig. For søskenparet oppleves det som tilfeldig om de får være med bussen, eller om bare en av de får reise. Det er ingen systematikk i om bussen kan ta med to rullestoler. Dette fører til at ofte bare en av demkan reise, dyre taxiturer eller lange ventetider på neste buss.
Begge søsknene spiller hockey i Oslo og lever aktive liv. De er helt avhengig av god kollektivtrafikk for å kunne gjøre dette. De gangene de ikke får være med bussen er ofte taxi eneste løsning, men dette er dyrt. Om de tar taxi går dette på TT-ordningen, men i Akershus er grunntilskuddet på TT-ordningen 3100 kr. Dette dekker lite av kostnadene til taxi når det er et vedvarende problem at søsknene ikke får plass på bussen.
Representanten har forståelse for at bussene kan være fulle og at man ønsker at alle passasjerer skal reise trafikksikkert, og at dette kan gi utfordringer med tanke på hvor mange rullestoler det er plass til på hver buss. Når det derimot finnes busser som har plass til mer enn en rullestol burde det kunne være mulig å sørge for at begge søsknene kan få reise sammen.
Representanten har dermed følgende spørsmål:
- Vil fylkesråden sørge for at busser som kjører rute 430 har plass til flere rullestoler?
- Hva tenker fylkesråden om at TT-ordningen dekker så lite av taxiutgiftene til brukere som Kristina og Oliver med tanke på at de ikke får reise kollektivt når de ønsker det?
- Hvordan vil fylkesråden legge til rette for at mennesker med funksjonsnedsettelser får det samme kollektivtilbudet som andre?
- Vil fylkesråden se på muligheten for å sørge for bedre plass til rullestoler og barnevogner ved innkjøp av fremtidige busser?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Ansvaret for å planlegge og bestille kollektivtransport er delegert til Ruter. Ruter inngår videre kontrakter med bussoperatører som disponerer bussene. Ved siden av valgene knyttet til type buss, påvirkes kapasitetene for rullestolbrukere og reisende med barnevogn også av hvordan rutetilbudet er utformet. Det er ikke noe særegent med bussmateriellet på linje 430 som tilsier at det skulle være mindre kapasitet enn andre sammenlignbare linjer. Utover at Ruter følger tett med på utviklingen i de totale passasjertallene, følger de også med på omfanget av henvendelser/klager til Ruters kundesenter om frakjøringer, og Ruter benytter dette som en del av grunnlaget for vurderinger knyttet til utvikling av tilbudet. De opplyser at de fremover vil følge ekstra nøye med på linje 430 i en periode, men at de i de to siste årene ikke har mottatt noen kundehenvendelser på Øvre Romerike knyttet til mangel på plass for rullestol.
TT-ordningen i Akershus er for de av våre innbyggere som ikke kan benytte det ordinære kollektivtilbudet, grunnet en varig funksjonsnedsettelse. Grunntilskuddet for 2. halvår 2024 er satt til 3.100,-. Dette tilsier, i snitt, 19 helbetalte taxiturer i året. Det er viktig å understreke at TT-ordningen ikke er til får å dekke reiseutgiftene, men å dekke en del av merkostnadene målgruppen for ordningen har. På samme måte som at fylkeskommunen ikke dekker alle reiseutgifter for innbyggere utenfor TT-ordningen heller.
Det foretas en individuell og konkret vurdering av hver enkelt TT-søknad. Men det foretas ikke en individuell behovs-vurdering. Det vil si at det gis det samme beløpet til alle søkere. Det er kun søkere som bor mer enn 15 kilometer fra sitt kommunesenter eller er avhengig av rullestol-taxi som får et høyere beløp enn grunntilskuddet i Akershus.
TT-midlene er ikke ment til å dekke ethvert transportbehov som søkerne har, men som et fylkeskommunalt tilskudd til deres transportbehov. For noen TT-brukere er pengene de får tilstrekkelig, imens det for andre kan oppleves som for lite.
Akershus er dessverre ikke en del av den nasjonale TT-ordningen. Det gjør at TT-brukere i Akershus har et dårligere tilbud enn TT-brukere i andre fylker. I Støre-regjeringens forslag til statsbudsjett er det dessverre ikke lagt inn midler til å utvide TT-ordningen til Akershus. Fylkesråden ser derfor gjerne at representanten fra SV ber egen stortingsgruppe se nærmere på dette i budsjettforhandlingene.
Det kan også nevnes at det finnes andre offentlige ordninger. NAV har ordningen «grunnstønad til transport» og dette er en ytelse ment for å dekke økte utgifter til transport grunnet en varig funksjonsnedsettelse – det vil si det samme behovet som TT-kortene er ment å dekke.
Tilrettelegging og universell utforming slik at alle kan bruke kollektivtilbudet er en viktig sak for fylkesrådet. I Norge er universell utforming lovfestet i likestillings- og diskrimineringsloven. For transportsektoren er regler gitt i forskrift om universell utforming av motorvogn i løyvepliktig transport m.v. Utgangspunktet er at ingen skal nektes ombordstigning på et transportmiddel med begrunnelse i nedsatt funksjonsevne. Regelen gjelder med de begrensinger som følger av sikkerhet og utforming av bussene.
Ruters busstilbud skal dekke forskjellige behov blant ulike grupper av de reisende. Det kan derfor tidvis være ulike behov som er vanskelige å kombinere til alles fulle tilfredshet til enhver tid. Dette da bussens størrelse og hensynet til trafikksikkerhet er en begrensende faktor.
Ruter har et tilbud om bestillingstransport i store deler av kommunene i Akershus. Dette er busser som går til faste dager og faste tider. Bussene er særlig tilpasset slik at også brukere av rullator og rullestol kan benytte tilbudet. På de fleste rutene blir passasjerer hentet hjemme og kjørt dit de skal innenfor et fast geografisk område. Utover dette har Ruter et tilbud om servicelinjer i Bærum og Asker kommuner.
Når det gjelder krav i fremtidige kontrakter så er det som tidligere nevnt Ruter som har ansvaret for planlegging og kjøp av transporttjenester og som inngår kontraktene med bussoperatørene. Krav til universell utforming gis i norsk og internasjonal lovgivning, veiledninger, håndbøker og standarder. Ruter har et selvstendig ansvar for å oppfylle forpliktelsene som ligger her, og ansvaret er presisert i leveranseavtalen med Ruter. Plass til rullestolbrukere og barnevogner er ett av mange krav som hensyntas i kontraktene og som da må veies opp mot andre viktige elementer som drivlinje, driftssikkerhet og pris.