- Nummer: 1/2023
- Dato mottatt: 19.10.23
- Dato besvart: 01.11.23
Det er mange relativt tett befolkede områder på Nesodden hvor barn og ungdom opplever utrygg skolevei langs fylkesveiene og hvor også mange andre innbyggere etterlyser mer trafikksikre nabolag. Det kan også være langt til nærmeste trygge fotgjengerovergang, noe som dels fører til en del utrygge krysninger av fylkesveien og dels at en del velger å kjøre bil, siden det er tungvint og utrygt å bevege seg til fots eller sykkel. Også støy oppleves svært belastende i flere av disse områdene. Jeg har dermed noen spørsmål til fylkesrådet i Akershus knyttet til dette.
- En naboaksjon etterlyser nå lavere fart og tryggere fotgjengeroverganger i området ved Torvet, altså strekket nord for Kirkekrysset langs fv 156, med store boligområder på begge sider av veien. Både for støy og sikkerhet ville det hjelpe mye om farten var maks 40 og helst 30 på dette strekket. Det ønskes også at det etableres tryggere overganger og at tiltak som trafikkøy, opphøyd fotgjengerfelt, fartshumper m.m. vurderes. Er det noen planer for dette området, eller vil fylkesråden sørge for at dette sees nærmere på?
- Et annet sted langs samme fylkesvei, på strekket mellom Skoklefall og Granholt, har beboere etterlyst lignende tiltak, og ønsker nedsatt fart. Det er tett bebyggelse på begge sider av veien, samtidig som veien dels har 50 og dels 60-grense. Er dette noe fylkeskommunen vil sørge for, for å bidra til mindre støy og bedre livskvalitet og trygghet for skolebarn og innbyggere i dette området?
- Det er også andre strekk på Nesodden langs fylkesveiene og rundt skoler hvor det haster å gjøre det tryggere. Rundt Jaer skole har undersøkelser vist at rundt tre av fire skolebarn føler seg utrygge på skoleveien, og hvor både lavere fart og andre tiltak vil være nødvendig. Det gjelder både ved fv 156 og ned Glenneveien, som har svært utrygge krysningspunkter. Hva planlegges i dette området?
- Hva er status for arbeidet med å overføre skiltmyndighet til fylkeskommunen, og er fylkesråden enig i at ønsker fra kommunene om lavere fart for å skape bedre livskvalitet og tryggere skoleveier og nabolag bør tillegges stor vekt?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Spørsmål 1-3
Fylkesråden vil begynne med å takke representanten Solum for spørsmålet.
Spørsmålene fra representanten Solum oppleves av fylkesråden å være på et detaljnivå. Disse detaljene besluttes av rent faglige vurderinger og utgjør dermed ingen problemstilling fylkesrådet tar stilling til. Fylkesråden på sin side mener at disse vurderingene i hovedsak best kan ivaretas av den faglige ekspertisen som fylkesråden har tiltro til at ligger i administrasjonen i Akershus Fylkeskommune.
Fylkesråden har per i dag ingen grunnlag for å overprøve de faglige vurderingene som er gjort knyttet til de angjeldende strekningene i de oversendte spørsmålene. Fylkesråden vil understreke viktigheten av et systematisk arbeid med trafikksikkerhetstiltak og vil fremover ha et stort fokus på trafikksikkerhet og myke trafikanter, spesielt ved skoler og langs skolevei.
Barn og unges sikkerhet vektlegges høyt når transportløsningene i fylket vårt utformes. I dag ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer. Fylkesrådet vil om kort tid igangsette en kartlegging av alle farlige skoleveier i Akershus, med mål om å finne konkrete tiltak som kan gjøre skoleveiene tryggere for elevene.
Nullvisjonen for antall drepte og hardt skadde i trafikken ligger til grunn for fylkesrådets arbeid. Fylkesråden påpeker at arbeidet med investeringsprosjekter og å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene også er en viktig del i økt trafikksikkerhet for innbyggerne våre.
Spørsmål 4
Fylkesrådet vil arbeide for at Akershus fylkeskommune skal overta skiltmyndigheten for fylkesveiene. Dette skal gjennomføres etter intensjonene i vegtrafikkloven og skiltforskriften på en måte som ikke uthuler regelverket og svekker respekten for de ulike trafikkreguleringene.
Inntil vi overtar denne myndigheten vil fylkesrådet sikre at administrasjonen alltid gjøre en grundig vurdering av de forslag som er oversendt fra kommunene i tråd med fylkesrådets overordnede føringer for arbeidet med trafikksikkerhet før anmodning om endring av fartsgrense sendes til Statens vegvesen som er skiltmyndighet.
Dersom fylkeskommunen får overta denne myndigheten så vil fylkesrådet legge frem en prinsippsak om hvordan denne myndigheten skal praktiseres. Som fylkestinget er godt kjent med så vil fylkeskommunen selv om vi tilføres denne myndigheter være bundet av de samme fartsgrensekriteriene som Statens vegvesen. Det er også være viktig at vurderinger av fartsgrenser gjøres på et faglig grunnlag og brukes på en ensartet og konsekvent måte dersom de skal gi ønsket effekt.