11/2023 Skriftlig spørsmål til fylkesråden fra Balder Alvær Olafsen (SV) om Reis

  • Nummer: 11/2023
  • Dato mottatt: 06.12.23
  • Dato besvart: 13.12.23

Bakgrunn for spørsmålet:

I sitt forslag til budsjett går fylkesrådet inn for å skrote billettordningen Reis som gir billigere enkeltbilletter hos Ruter. Ordningen ble innført i april, og fylkesrådet går inn for å skrote ordningen allerede før vi har sett sluttevalueringen når prøveperioden avsluttes i april.

Fylkesråden har også uttalt til både fylkestinget og samferdselskomiteen ”Det er foreløpig ingen tegn til at «Reis» får ned biltrafikken eller endrer reisevanene”. Det samme har han sagt til en rekke medier, blant annet Aftenposten 10.11, Budstikka og Østlandets Blad 05.12. Dette er alt fylkestinget har mottatt av informasjon om hvordan Reis har fungert.

Det har vist seg at det finnes en rapport om Reis på 26 sider, levert av Ruter. Vi ble først gjort oppmerksom på rapporten gjennom media, da Avisa Oslo dekket hvor entusiastisk Ruter er over Reis. SV måtte selv søke Ruter om å få innsyn i rapporten da den ikke ble lagt frem for hverken fylkestinget eller samferdselskomiteen.

Rapporten ble levert i september av Ruter som en foreløpig evalueringsrapport av Reis. Ruter skriver i rapporten at “forsøket skal evalueres som grunnlag for eventuell beslutning om å videreføre eller tilpasse Reis/rabattilbudet når forsøket avsluttet. Dette notatet utgjør en foreløpig rapport pr månedsskiftet august/september, og er ment som underlag for budsjettarbeidet høsten 2023”. Det er vanskelig å forstå hvorfor ikke fylkesråden tenkte dette var relevant for alle partiene på fylkestinget da det fremgår tydelig at rapporten er ment som et grunnlag for budsjettarbeidet i fylkeskommunen. Fylkestinget sto nå i en situasjon hvor vi gikk gjennom budsjettprosessen uten ha dette i hende, som står i sterk kontrast til Ruter sin intensjon.

Dette er noe av det som fremkommer i Ruters foreløpig evaluering av Reis:

  • Det er solgt 1.5 millioner flere enkeltbilletter enn det Ruter forventet å selge basert på fjorårets salg. Dette er en økning i salget på 8%. 
  • 5% av de spurte i Ruters undersøkelse om Reis svarer at de reiser oftere med enkeltbillett etter at Reis ble innført. I målgruppen for Reis, de som reiser 1-3 ganger i uken, er tallet 10%.
  • Det er 8% som svarer at de lar bilen stå oftere etter at Reis ble innført. 
  • 65% av de spurte i Ruters undersøkelse i Akershus svarer at de er fornøyde med rabattordningen, og flertallet av de spurte som ikke er fornøyd svarer at det er fordi rabatten er for lav. 
  • Reis har ikke gått på bekostning av salget på månedskort.

I lys av tallene i rapporten fremstår fylkesrådets uttalelse “ingen tegn” som noe bombastisk. At 8% sier at de lar bilen stå mer på grunn av Reis, eller at 1.5 millioner flere billetter er solgt uten at det går utover salg av månedskort, vil flere kunne peke på at er nettopp slike “tegn”. Noe Ruter selv sier når de til Budstikka 04. desember sier følgende: “Vi ser at Reis er et populært produkt, og det er nok en av mange årsaker til at vi har nådd tilbake til 2019-nivået på passasjertall” og i 27.11 sa til Budstikka “Vi har en sterk tro på Reis som produkt”.

Med andre ord er denne rapporten skrevet for budsjettarbeidet, som også skjer i fylkestinget, og derfor svært nyttig i det arbeidet. Fylkesrådet har et ansvar for at fylkesting får tilstrekkelig med informasjon i saker. Fylkestinget forventer å få all informasjon på bordet når saker skal vedtas, ikke gjennom media slik vi har gjort i denne saken. Representanten stiller derfor spørsmålstegn ved fylkesrådets beslutning om ikke å dele denne rapporten med fylkestinget. Spesielt når en kan stille spørsmålstegn ved om fylkesrådens informasjon til fylkestinget har vært korrekt.

10. november uttalte fylkesråden til Avisa Oslo at Reis ikke er økonomisk bærekraftig og at det vil koste koste 160 millioner kroner å videreføre Reis i Akershus alene, og tilsvarende i Oslo. Samtidig står det i rapporten fra Ruter, som SV har fått innsyn i, at Ruter selv mener det har kostet etter forventningene. Altså 250 millioner for hele Ruter og 100 millioner i Akershus sin del. Nå trenger fylkestinget klarhet i hva det faktisk koster, og hvor fylkesråden har tallene fra.

Dermed har representanten følgende spørsmål til fylkesråden: 

  1. Hvorfor valgte fylkesråden å ikke legge frem Ruters foreløpige evalueringsrapport for fylkestinget?
  2. Mener fylkesråden fylkestinget skal måtte søke innsyn for å få relevant informasjon om fylkeskommunens ansvarsområder, slik som i saken om Reis-rapporten? 
  3. Hva tenker fylkesråden om asymmetrien i informasjon som fylkesråden har sørget for overfor fylkestinget i denne saken? 
  4. I Ruters rapport om Reis fra september trekker de frem at det solgt 1.5 millioner flere billetter enn hva Ruter selv regnet med i perioden, 8 % rapporterer til Ruter at de lar bilen stå oftere og 5% svarer at de reiser mer kollektivt etter at Reis ble innført. Synes fylkesråden at dette ikke er “tegn” på at Reis sørger for endrede reisevaner? 
  5. Ifølge Ruter, hvor mye vil det koste å videreføre Reis gjennom hele året? 
  6. Ruter understreker at dette er en foreløpig rapport og en bør vente til april for å ta inn over seg helårsvirkningen. Hvorfor mener fylkesråden vi ikke skal vente på den avslutnende evalueringsrapporten om Reis før man tar stilling til om ordningen skal videreføres?

Svar fra fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim

Fylkesråden vil starte med å takke representanten for spørsmålet.

Fylkesrådet har i sin politiske plattform tydeliggjort at det ønsker å prioritere billigere månedskort, ikke enkeltbilletter. Det skal lønne seg å være en hyppig bruker av kollektivsystemet.

I forbindelse med Ruters prøveprosjekt «Reis» ble det utarbeidet en underveisrapport. Rapporten ble oversendt det rødgrønne fylkesrådet i Viken i september. Rapporten har ikke vært unntatt offentlighet, men hverken fylkesrådet i Viken eller Ruter ønsket å publisere den. Fylkesråden er ikke kjent med de konkrete vurdering bak det rødgrønne fylkesrådet i Vikens beslutning om å ikke sende rapporten til fylkestinget.

Fylkesråden er opptatt av at viktig informasjon for fylkestingets arbeid skal være tilgjengelig og som hovedregel skal informasjon representantene etterspør, bli oversendt innen rimelig tid. Fylkesråden vil påpeke at rapporten har ligget ute på Akershus fylkeskommunes nettside siden 30.11.2023.

Fylkestingets medlemmer har også et selvstendig ansvar å holde seg oppdatert på informasjon fra forskning og andre aktuelle kilder. Fylkesråden kan ikke være ansvarlig for at all informasjon som er nyttig i det politiske arbeidet er representantene i hende. I tillegg har alle tall fylkestinget etterspurte til budsjettprosessen blitt grundig besvart i budsjettspørsmålene. Budsjettspørsmål som omhandler Ruters mandat, er besvart med bistand fra Ruter. Herunder også representantens spørsmål om finansiering av Reis ut 2024. 

Representantens forsøk på sitering av fylkesråden medfører ikke riktighet. Ruter skriver selv i kapittel 4 i sin rapport «Dessverre har vi ennå ikke observert slike endringer i våre samlede tall. De samsvarer fortsatt med vanlige sesongvariasjoner.». Nullvekstmålet måles på faktisk biltrafikk, ikke selvrapportert bilkjøring. 

Fylkesrådet har i sitt forslag til budsjett for 2024 kun foreslått å stoppe finansieringen av Reis når prøveprosjektet er over. Hele prosjektet vil derfor bli gjennomført i tråd med det politiske flertallet i Viken sitt ønske. At det nye flertallet velgerne har stemt frem har andre prioriteringer, bør ikke være overraskende for representanten. Det betyr imidlertid ikke at teknologien og at arbeidet med Reis skal avvikles. Ruter har mulighet til å videreføre ordningen innenfor eksisterende økonomiske rammer. Uansett er fylkesrådets prioriteringer å heller sette ned prisen på månedskort enn enkeltbilletter. 

Uavhengig av hva Ruters evaluering av Reis vil konkludere, skal fylkesrådet ta rapporten til etterretning. Likevel ønsker fylkesråden å presisere at de fire partiene som utgjør fylkesrådet er enige om å prioritere å sette ned prisen på månedskort. Dette samsvarer også med byrådet i Oslo sine ambisjoner.