2/2023 Spørsmål til fylkesrådet fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om trafikksikkerhet ved Nadderudveien FV 1640 i Bærum

  • Nummer: 2/2023
  • Dato mottatt: 02.11.23
  • Dato besvart: 09.11.23

Fylkesveien Nadderudveien i Bærum går gjennom tett bebodde områder i 50 km/t. Det er få fartsreduserende tiltak på mange deler av strekningen og lange flate og rette veier som sørger for at mange bilister holder en langt høyere fart enn 50 km/t, som i utgangspunktet er en for høy fart for disse strøkene. Områdene veien går gjennom er bebodd av mange barnefamilier, og barn som krysser veien mange ganger om dagen for å leke med kamerater og lignende. Det er også skolevei for mange barn.

Foreldre MDG har vært i kontakt med uttrykker bekymring for sine barn og for hastighetene på veien. Flere kunne tenke seg fartsreduserende tiltak for å skape økt trygghet i hverdagen, for å få ned støy og forurensning og for å forebygge ulykker. Tiltak som å redusere fartsgrensen til 40 km/t, innføre ATK og å opprette fartsdumper kan være aktuelle tiltak.

Hva slags tiltak vil fylkesrådet vurdere for å skape økt trygghet for lokalbefolkningen og særlig barn som bor i området?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke representanten Haug for spørsmålet.

Fylkesrådet er opptatt av å skape trygge veier for alle trafikantgrupper, spesielt barn og unge.

Generell fartsgrense i byer og tettbygde strøk i Norge er 50 km/t. Nadderudveien har 50 km/t på det meste av veien av veien og 40 km/t kombinert med opphøyde gangfelt der det er mange fotgjengere som krysser veien. Opp gjennom årene er det gjennomført mange tiltak på veien for å bedre sikkerheten for gående og syklende. Fylkesråden har likevel forståelse for at foreldre er urolige for barn som ferdes langs veien.

Ved fastsetting av særskilt fartsgrense og gjennomføring av fartsreduserende tiltak må det gjøres faglige vurderinger, hvor fartsgrensekriterier og annet regelverk setter rammene. Tellinger og målinger gjennomføres ofte for å gi et bilde av situasjonen på stedet.

Spørsmålene fra representanten Haug oppleves av fylkesråden å være spørsmål som bør vurderes på et faglig grunnlag, og er dermed ingen problemstilling fylkesrådet har planer om å ta stilling til. Fylkesråden mener at disse vurderingene ivaretas av den faglige ekspertisen som ligger i administrasjonen i Akershus fylkeskommune. Fylkesråden har per i dag ikke grunnlag for å overprøve de faglige vurderingene som er gjort knyttet til denne konkrete strekningen, på lik linje med vurderinger av andre punkter og strekninger på fylkesveinettet.

Fylkesråden vil likevel understreke viktigheten av et systematisk arbeid med trafikksikkerhetstiltak og vil fremover ha et stort fokus på trafikksikkerhet og myke trafikanter, spesielt ved skoler og langs skolevei. Fylkesrådet vil om kort tid igangsette en kartlegging av alle farlige skoleveier i Akershus, med mål om å finne konkrete tiltak som kan gjøre skoleveiene tryggere for elevene.

Nullvisjonen for antall drepte og hardt skadde i trafikken ligger til grunn for fylkesrådets arbeid. Fylkesråden påpeker at arbeidet med investeringsprosjekter og å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene også er en viktig del i økt trafikksikkerhet for innbyggerne våre.