3/2023 Spørsmål til fylkesrådet fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om om beboernes ønsker til løsninger for FV 157 Granholt – Flaskebekk på Nesodden

  • Nummer: 3/2023
  • Dato mottatt: 02.11.23
  • Dato besvart: 15.11.2023

Viken fylkeskommune har startet arbeidet med ny utvidet gang- og sykkelvei langs Fylkesvei 157 Granholt – Flaskebekk. På grunn av engasjement og mange innspill fra lokalbefolkningen kommer dette opp som egen sak (Min Sak) til fylkestinget i desember. Vi i MDG reagerer på at fremlegget fra fylkesrådet ikke ser ut til å ta opp i seg noen av signalene fra lokalbefolkningen, til tross for at det er nettopp det som er hele bakgrunnen for at saken kommer til behandling i fylkestinget nå.

Blant tiltakene som etterlyses er trafikksikringstiltak som bevaring av fotgjengeroverganger og å redusere farten til 30 km/t, som formannskapet på Nesodden har gitt full støtte til. Det etterlyses også mer sykkelvennlige løsninger. Syklistenes landsforening (SLF) har bl.a. uttalt om avslutningen av rundkjøringen mot Granholt at “Tegningen bryter med prinsipper om sammenheng, trygghet, komfort og attraktivitet i et sykkelnettverk. Og vi kan derfor ikke kalle denne løsningen sykkelvennlig.” Det foreligger heller ingen trafikkanalyse for Tangenåsen.

Vil fylkesrådet supplere saken før den kommer til fylkestinget, slik at den tar opp i seg lokalbefolkningens ønsker om en løsning som er mer i tråd med trafikksikkerhet, hensynet til myke trafikanter og naturen?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Det er gjort grundige faglige vurderinger av flere innspill til utbyggingen av fortau og sykkelvei langs fylkesvei 157 på strekningen mellom Flaskebekk og Granholt.

Fartsgrense

Vurderingene har blant annet tatt for seg fartsgrensen på strekningen. Opprinnelig ble strekningen planlagt med fartsgrense 50 km/t i 2013. Etter henvendelse fra Nesodden kommune i år ble det gjennomført en ny fartsgrensevurdering. Vurderingen ble gjort i tråd med nye fartsgrensekriterier. Fartsgrensevurderingen har lagt vekt på at veien i dag har et stort antall gående og syklende, og det forventes at strekningen fortsatt vil ha stor aktivitet etter bygging av fortau og sykkelfelt. Det er også lagt vekt på at sykkelfeltet blir plassert langs kjørebanen og at det antakelig blir et større antall syklende på strekningen. Etter vår vurdering av fartsgrensen på strekningen har vi kommet til at strekningen faller inn under fartsgrensekriteriene for 40 km/t. Strekningen er også en kollektivtrasé med hyppig frekvens på bussrutene. Videre er det en viktig utrykningstrasé for nødetatene. Med bakgrunn i dette er det ikke ønskelig med fartshumper på strekningen, men dette vil følges opp etter byggingen er ferdigstilt. Vi vil da gjøre nye fartsmålinger og eventuelt vurdere fartsdempende tiltak.

På strekningen ved skolen beholdes dagens fartsgrense 30 km/t da dette faller inn under kriteriene siden det ligger en skole på strekningen, og skolen er plassert slik at mange barn og unge må krysse veien.
Statens vegvesen som er skiltmyndighet, har fattet vedtak i tråd med fylkeskommunens vurdering.

Sykkelfelt

Det er også utført en trafikksikkerhetsvurdering av hele byggeplanen for prosjektet. I denne vurderingen har det blitt påpekt blant annet at sykkelfeltene starter og avsluttes gradvis, noe som ikke er anbefalt løsning i henhold til norm. Etter denne gjennomgangen har det blitt utarbeidet en ny løsning hvor sykkelfeltene avsluttes i full bredde og blir ført inn på fortauet. En slik løsning ivaretar tryggheten til syklister og vil være sykkelvennlig.

Det er også gjort vurdering av å erstatte tosidig sykkelfelt med ensidig løsning. Det er åpning for å anlegge sykkelfelt ensidig i stigning, men dette er en løsning som ikke er ment å være et alternativ til tosidig løsning. Der hvor det ikke finnes egen sykkelløsing er det åpnet for å anlegge kun sykkelfelt i stigning uten at dette medfører et krav om at sykkelfelt da må bygges tosidig. Dette er ikke ment å være en erstatning for en fullgod løsning som slik som det er planlagt på strekningen. Egen adskilt løsning for syklister gir en mye bedre trygghet for syklistene, øker komforten og tryggheten for alle trafikantene i området.

Krysningspunkter

Det er i tillegg gjort en ny vurdering av gangfelt og tilrettelagte kryssingspunkt på hele strekningen. Ved å bygge fortau og sykkelfelt på begge sider langs hele strekningen reduseres behovet for å krysse veien. Det er gjort tellinger av antall kryssende fotgjengere på strekningen. Tellingene viser at det ikke er nok kryssende til å anlegge flere gangfelt. Forskning viser at risikoen for påkjørsel kan øke i gangfelt som er lite brukt. Forklaringen er trolig at kjørende lett overser en gående som befinner seg i gangfeltet, blant annet fordi det ikke forventes kryssing på stedet.

Etter denne vurderingen ble det lagt inn et tilrettelagt kryssingspunkt ved Liljeveien som opprettholder kryssingsbehovet på stedet. Det er ikke grunnlag for å anlegge dette som et gangfelt, men dette blir fulgt opp etter utbyggingen. Øvrige gangfelt på strekningen opprettholdes.

Vi mener at syklistenes komfort og trygghet blir godt ivaretatt med sykkelfelt, og at myke trafikanter generelt blir høyt prioritert og får en trafikksikker løsning med tosidig fortau på strekningen.

Fylkesråden ser seg ikke enig i representant Haugs beskrivelse av at fylkeskommunen og fylkesrådet ikke har lyttet. Fartsgrensen er redusert etter innspill fra beboerne og kommunen. I fylkesrådets forslag til vedtak, foreslår vi også å bevare så mye vegetasjon som mulig. Det nye prosjektet vil gi økt trafikksikkerhet, styrke framkommeligheten for kollektivtrafikken og gjøre det enklere å velge gang og sykkel som reisealternativ.