Flyktninger fra Ukraina får kollektiv, midlertidig oppholdstillatelse. Det gir ungdommer i aktuell aldersgruppe rett til å søke videregående opplæring eller kombinasjonsprogram.
For at du skal få veiledning, må du som er ungdom, og som ønsker å være elev, ta kontakt med fylkeskommunen.
Opplæringstilbud til ungdom 16–24 år
For deg som er mellom 16 og 24 år, tilbyr vi ulike opplæringstilbud avhengig av din tidligere skolebakgrunn.
For deg som har 9-årig grunnskole fra utlandet
Dersom du har gjennomført 9-årig grunnskole fra utlandet, eller har blitt skrevet ut med vitnemål fra norsk grunnskole, har du rett til å søke videregående opplæring. Du kan søke yrkesfaglig videregående utdanning eller utdanning som gir studiekompetanse.
Du kan søke om plass i videregående opplæring for ungdom. Ungdom får plass så langt det er kapasitet. Du er derfor ikke garantert skoleplass fra høsten av. Engelskkunnskaper vil være en stor fordel for å kunne kommunisere med lærere og medelever.
Etter 1. september kan du kontakte den enkelte videregående skole for å undersøke muligheten for inntak til videregående opplæring, eventuelt hospitering.
For deg som har gjennomført videregående opplæring i utlandet
Hvis du har gjennomført videregående opplæring i et annet land der den videregående opplæringen ikke godkjennes som yrkes- eller studiekompetanse i Norge, har du også mulighet til å søke videregående opplæring for voksne.
Du kan søke yrkesfaglig videregående utdanning eller utdanning som gir studiekompetanse.
Les mer om videregående opplæring for voksne.
Dersom du tas inn til voksenopplæring, men mangler norskkompetanse, vil du få tilbud om et år ekstra med tilpasset språkopplæring i norsk og engelsk.
Kombinasjonsprogram
Dette er grunnskoleopplæring som gjennomføres på en videregående skole. I kombinasjonsprogrammet jobber elevene med fag- og språkinnlæring parallelt. Les mer om kombinasjonsprogram.
Ungdom kan søke på dette tilbudet når som helst på året, men antall plasser kan sette begrensninger.
Opplæringstilbud til voksne
Videregående opplæring: Yrkes- eller studiekompetanse
Retten til videregående opplæring for voksne gjelder for personer fra og med det året de fyller 25 år. Krav til inntak er fullført grunnskole fra Norge eller utlandet (med engelsk). Personer som har fullført videregående opplæring i utlandet som ikke kan godkjennes som studie- og yrkeskompetanse i Norge, kan søke videregående opplæring for voksne, uavhengig av alder.
I videregående opplæring for voksne søker du på sluttkompetanse, det vil si at kandidatene tas inn til et fullt opplæringsløp.
Videregående opplæring for voksne kan ha annen fag- og timefordeling enn videregående opplæring for ungdom, blant annet innebærer studiekompetanse opplæring i seks fag.
Opplæringen for voksne skal være tilpasset behovene den voksne har. Dette innebærer at kursene kan ha ulikt omfang av timer per uke, varighet og foregå enten på kveld eller dag.
Mangler du norskkompetanse, kan du få tilbud om ett år ekstra med opplæring.
Personer med rett til opplæring har rett til å få vurdert sin realkompetanse. Realkompetanse er kunnskap og ferdigheter du har skaffet deg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller fritidsaktiviteter.
Det er ingen søknadsfrist og det tas inn deltakere fortløpende. Det er vanlig med oppstart i august og januar, med hovedvekt på august.
Fagskole
Voksne med godkjent videregående opplæring kan også søke fagskole, det vil si høyere yrkesfaglig utdanning. Les mer om fagskole.
Kontakt fylkeskommunen for nærmere informasjon
Integreringsarbeidet i fylkeskommunen
Fylkeskommunen er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet, herunder koordinering og samarbeid med ulike myndighetsnivåer nasjonalt og regionalt.
Bosetting i kommunene
Det er hver enkelt kommune som fatter vedtak om hvor mange flyktninger de skal bosette hvert år. Det er staten ved IMDi (Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet) som ber kommunene om å ta imot et visst antall flyktninger. Fylkeskommunen gir IMDi en anbefaling om hvor mange flyktninger hver enkelt kommune i fylket bør kunne bosette.
Fylkeskommunens anbefaling baseres på kunnskap om kommunenes og fylkets kapasitet til å tilby de tjenestene de skal kunne tilby. Fylkeskommunen tar utgangspunkt i dialog med kommunene og kunnskap om hver enkelt kommunes unike situasjon.
Etter loven gir fylkeskommunen innspill til kommunale planer med fokus på integrering og inkludering.
Fylkeskommunen har ansvar for å lage planer for kvalifisering av innvandrere i sitt fylke.
Opplæring
Fylkeskommunen skal gi opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for at det gis mer grunnskoleopplæring til innvandrerungdom som har behov for det for å kunne gjennomføre videregående opplæring.
Et sentralt virkemiddel i dette arbeidet er kombinasjonsprogram, et opplæringstilbud rettet mot innvandrerungdom mellom 16 og 24 år med kort botid, manglende språk og manglende faglig grunnlag for å fullføre og bestå videregående opplæring. Også voksne innvandrere kan ha rett til videregående opplæring.
Karriereveiledning
Fylkeskommunen skal sørge for tilbud om karriereveiledning til innvandrere. Fylkeskommunen skal også gi karriereveiledning til flyktninger med rett og plikt til dette. For flyktninger som omfattes av kollektiv beskyttelse, gjelder at de har rett, men ikke plikt til karriereveiledning. Se informasjonsfilm om karriereveiledning for nyankomne flyktninger (på flere språk), utviklet av Karrieresenteret i Østfold.
Etablering i arbeidslivet
Fylkeskommunen skal legge til rette for at innvandrere kan etablere virksomheter, og at fagutdannede og høyt kvalifiserte innvandrere inkluderes i arbeidslivet.
Arbeid mot negativ kontroll
Fylkeskommunen skal følge opp det regionale arbeidet mot negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Et av de sentrale virkemidlene i dette arbeidet er IMDis mangfoldsrådgivere, som har sin arbeidsplass på utvalgte videregående skoler i fylket. Arbeid mot negativ sosial kontroll er også et kriterium som kan vektlegges i tildeling av støtte til frivillighet.
Fylkeskommunen samarbeider med frivilligheten, idretten, kunst- og kulturfeltet og bibliotekene og har et aktivt folkehelsearbeid.
Integrering og mangfold er i stor grad et tema for samhandling og som kriterium i tilskudds- og støtteordninger.
§4 – Integreringsloven
Fylkeskommunen er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet.
Fylkeskommunen skal utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere. Fylkeskommunen skal anbefale hvor mange flyktninger som bør bosettes i den enkelte kommune i fylket. Fylkeskommunen skal sørge for tilbud om karriereveiledning etter § 11 og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring etter § 30. Departementet kan gi forskrift om fylkeskommunens ansvar for det regionale integreringsarbeidet.
§ 65 – Integreringsforskriften
Fylkeskommunen skal legge til rette for at innvandrere kan etablere virksomheter, og at fagutdannede og høyt kvalifiserte innvandrere inkluderes i arbeidslivet.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for at det gis mer grunnskoleopplæring til innvandrerungdom som har behov for det for å kunne gjennomføre videregående opplæring.
Fylkeskommunen skal følge opp det regionale arbeidet mot negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for samarbeid med sivilsamfunnet, også frivillig sektor.
Tolkeloven
God kommunikasjon og felles forståelse er grunnleggende for at det offentlige skal kunne gi gode tjenester til brukerne. I tilfeller hvor det er språkbarrierer, kan bruk av tolk være avgjørende. Les mer om tolkeloven.