Tilskudd til pilegrimsledene i Akershus

I denne tilskuddsordningen kan det søkes om støtte til prosjekter for videreutvikling av eksisterende pilegrimsleder i Akershus. Søknadsfristen er løpende til midlene er brukt opp.

Du kan søke om tilskudd til følgende tiltak 

Infrastruktur 

Du kan søke om tilskudd til merking av ledene, skilting, bruer, klopper, kavler, trapper, og annen utbedring av leden. Du kan også søke om tilskudd til rasteplasser, benker, «melkeramper», vanntilgang, gapahuker og utedo/enkle toalettfasiliteter.  

Overnatting 

Tilskudd til herberger og vertshus knyttet til pilegrimsleden. Vi kan gi tilskudd til istandsetting, oppgradering og innkjøp av materiell. Tilskudd skal dekke utgifter som ikke dekkes av kulturminnefondet.  

Åpne kirker 

Menigheter og andre frivillige organisasjoner kan søke tilskudd til å organisere tilbud om åpne kirker langs pilegrimsleden. Tilskuddet er ikke til løpende drift. 

Formidling, produkter og arrangementer

Du kan søke om midler til arrangementer, produkter, brosjyrer, guidebøker (i samarbeid med de regionale pilegrimsentra) og lignende.  

Mer informasjon om tilskuddsordningen

Les våre retningslinjer for tilskudd til pilegrimsledene i Akershus.
Her finner du blant annet informasjon om vilkårene som gjelder for tilskudd fra ordningen og hva du forplikter deg til som tilskuddsmottaker.

Hvem kan søke? 

Frivillige organisasjoner, kommuner, skoler, næringsdrivende og privatpersoner aktive i Akershus kan søke. 

Slik søker du

Bruk digitalt søknadsskjema

Søknadsordningen har løpende frist til midlene er brukt opp og ordningen stenges.

Tildelingskriterier

  • Ordningen gjelder for tiltak i Akershus fylke.  
  • Det forutsettes at alle arbeider som krever det, skal godkjennes av grunneier, kommunen og kulturminneforvaltningen i fylkeskommunen, samt andre relevante parter. 
  • Ved tiltak som omfatter oppsetting av fysisk infrastruktur som skilt, gapahuker m.m. forutsettes at det lages skjøtselsplan eller vedlikeholdsplan og at det inngås langsiktig avtale.
  • Vi forutsetter at søker bidrar gjennom egeninnsats, dugnad og/eller egenfinansiering.
  • For kommuner og andre offentlige aktører foreligger krav om 50% egenfinansiering. 
  • Arbeidene må gjennomføres innen to år fra tildelingsdato. Det gis ikke støtte til prosjekter som allerede har startet eller aktiviteter som gjennomføres før tilsagn om støtte er gitt. 
  • Arrangementer og aktiviteter skal kommuniseres i egnede kanaler for å stimulere til deltakelse. Det må tilrettelegges for inkludering av alle så langt det lar seg gjøre. 
  • Det gis ikke tilskudd til drift.

Frist for rapportering 1. desember 2024.

Kunngjøring 

Alle ordninger Akershus fylkeskommune forvalter, kunngjøres på Akershus fylkeskommunes hjemmeside under tilskudds- og støtteordninger.  

Prioriteringer

I ordningen prioriteres følgende tiltak: 

  • Verdiskapingsarbeid knytta til overnatting.
  • Infrastruktur, herunder skilting og merking, oppsetting av gapahuker, klopping mv. på strekninger med særskilt behov/vesentlige mangler. 
  • Tiltak som er inkluderende i forhold til nye målgrupper og tiltak som ivaretar universell utforming.
  • Arrangementer som støtter opp under ovennevnte prioriteringer.

Behandling av søknaden og utbetaling av tilskudd

Dersom søker får tilsagn om tilskudd, skal akseptskjema (vedlagt i tilskuddsbrevet) sendes innen 3 uker til Akershus fylkeskommune, ferdig utfylt og signert. Akseptskjemaet kan sendes per epost til post@afk.no eller per post til: Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo.

Akershus fylkeskommune utbetaler tilskuddet etter å ha mottatt akseptbrevet.

Søknadsbehandlingen skal følge krav til god forvaltningsskikk, habilitet og etisk adferd. Søknaden skal vurderes i tråd med opplysninger gitt i søknad, annen tilgjengelig og relevant informasjon og i tråd med tildelingskriterier for ordningen. Søker skal få skriftlig svar på sin søknad. Normal behandlingstid for søknader er 3 uker.

Du kan klage på vedtaket til Kulturarv Akershus jamfør forvaltningslovens kapittel VI. Klageinstans er klagenemnda i Akershus fylkeskommune. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, e-post: post@afk.no, eventuelt: Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo.  

Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part.

Du kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19. 

Profilering/synliggjøring

Et prosjekt som får tildelt midler skal sørge for omtale av prosjektet ved for eksempel innsalg til medier, og/ eller sak til egne nettsider/sosiale medier. I omtalen skal det komme tydelig fram at prosjektet har mottatt støtte fra Akershus fylkeskommune.

Vi ber mottakere av tilskudd om å dele omtalen med fylkeskommunens saksbehandler for videre deling. Logo og grafisk profil - Akershus fylkeskommune skal brukes på alle trykte materialer, digitale flater og på arrangementer i regi av prosjektet. 

Rapportering

Akershus fylkeskommune forventer at søkeren etterlever krav til god forretningsskikk og relevant regelverket for sin organisasjon/bedrift.

Det må lages en kortfattet rapport og regnskap for tiltaket som har fått støtte når prosjektet er ferdigstilt. Bruk digitalt rapporteringsskjema og følg bruksanvisningen. I prosjektets rapport skal det fremgå at tilskuddsmidlene er anvendt til hva det ble søkt om. 

Frist for rapportering er 1. desember 2024. 

Dersom tiltaket er tildelt kr 100 000 eller mer, må det leveres et revidert prosjektregnskap.

Akershus fylkeskommune vurderer mottatt rapportering, foretar en rimelighetskontroll, og vurderer behovet for om det er behov for ytterligere oppfølging. Akershus fylkeskommune og/eller Akershus fylkesrevisjon har rett til innsyn i relevant dokumentasjon.