Handlingsplan for opplæring innen kriminalomsorgen i Viken 2021–2024

5 Mål og tiltak

I skolens formålsparagraf § 1.1 i Opplæringsloven står det at «Elevene og lærlingene skal utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» Dette oppdraget vil være det overordnede målet for hele skolens virksomhet, og går godt sammen med kriminalomsorgens uttrykte mål for den innsatte: «etter soning skal den domfelte leve et kriminalitetsfritt liv.»  

Opplæring i kriminalomsorgen skal bygge sin praksis på verdiene i opplæringslovens formålsparagraf, og de tar utgangspunkt i følgende temaer: 

  • menneskeverdet
  • identitet og kulturelt mangfold
  • kritisk tenking og etisk bevissthet
  • skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • respekt for naturen og miljøbevissthet
  • demokrati og medvirkning  

I det følgende vil det bli presentert konkrete mål og tiltak som er med på å ivareta Opplæringslovens formålsparagraf. 

5.1 Mål 1 – Helhetlig opplæring

Mål

  • Opplæringstilbudet ved enhetene skal lette tilbakeføringen til samfunnet med fokus på livsmestring, normalitet og arbeid.

Tiltak

  • Etablere ny oppfølgningsklasse i region sør
  • Etablere samarbeidsrutiner med ordinær videregående opplæring og videregående opplæring for voksne slik at innsatte kan fortsette påbegynt opplæring ved løslatelse
  • Utnytte oppfølgingsklassens kompetanse og kapasitet for å sikre en god overgang fra skole i fengsel til skole og arbeid ute.
  • Tilby relevant opplæring til utenlandske innsatte som den enkelte kan ha nytte av under soningen, og ved tilbakeføring til hjemlandet
  • Kartlegge IKT–kompetanse og sikre at de som trenger opplæring i grunnleggende IKT-ferdigheter får dette.
  • Utnytte og utvikle mulighetene i DFS i hvert enkelt fag. 

5.2 Mål 2 – Fag- og yrkesopplæring

Mål

  • Bidra til at flere innsatte får en yrkeskompetanse. Det er et stort potensial for opplæring i bedrift ved fengslenes verksteder. Fengslene er godkjent som lærebedrift innen mange fagfelt og muligheten for å tegne lærekontrakter eller opplæringskontrakter er mange og uutnyttet. Driften ved fengselet har i dag et krav om at de skal drive kompetanseheving ved sine sysselsettingstiltak. Skolen har lenge hatt et fokus på å bidra i dette arbeidet.  

Tiltak

  • gjennomføre flere realkompetansevurderinger der dette er mulig og formålstjenlig
  • bidra til samarbeid mellom fellesfaglærer, yrkesfaglærere og driftsansatte med mål om gjennomføring og relevans for den enkelte elev
  • samarbeid med fagopplæringen i fylket
  • utnytte handlingsrommet med fleksible opplæringsordninger slik at flest mulig oppnår yrkeskompetanse
  • knytte kontakter og samarbeide med lærebedrifter utenfor fengslet
  • Skolen skal i samarbeid med enhetene legge til rette slik at flere innsatte får mulighet til lærekontrakt i fengslene innen flere fagområder. 

5.3 Mål 3 – Dokumentasjon

Mål

  • Alle deltakere skal få dokumentasjon på det som er oppnådd, uansett hvor lenge de har vært på institusjonen. All dokumentasjon skal i den grad det er mulig knyttes opp mot læreplanmål på enten grunnskole- eller videregående nivå, og være tilgjengelig i det skoleadministrative systemet VIS.

Tiltak

  • Etablere rutiner/retningslinjer for hvordan opplæring i kriminalomsorgen skal registreres i VIS.
  • For å kunne gi en deltaker som plutselig flyttes et dokument på oppnådd kompetanse, er det viktig med grundig dokumentering av progresjonen. Dette må gjøres på en måte som gjør at det ikke blir urimelig merarbeid for lærere, samtidig som det blir detaljert nok.
  • Både deltakere og lærer trenger å vite hva planen for opplæringen skal være. Planlegging av opplæringsløp blir derfor viktig, både for deltakere på grunnskole-, videregående- og kursnivå. 

5.4 Mål 4 – Tverrfaglig samarbeid

Mål

  • Utvikle rutiner for et bedre tverrfaglig samarbeid

Tiltak

  • Etablere og videreutvikle gode samarbeidsrutiner i henhold til Rundskriv om forvaltningssamarbeid mellom opplæringssektoren og kriminalomsorgen G-1/2008
  • Styrke samarbeidet mellom de ulike skoleavdelingene i fengslene ved bl.a. å etablere felles fora og igangsette felles kompetansehevingstiltak.
  • Videreutvikle samarbeidet med arbeidsdriften slik at man kan tilby en bredde som åpner for flere utdanningsvalg. Opplæringsarenaene må tilpasses samfunnets kompetansebehov
  • Jobbe mot at alle tjenester har en dedikert person som sørger for samarbeid mellom de ulike tjenestene ved enhetene
  • Videreutvikle samarbeidet med PPT/OT og andre eksterne aktører