Muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2 og 3 – Eleveksamen

Gjelder følgende fag:
IDR2019 Aktivitetslære 2
IDR2020 Aktivitetslære 3

Eksamenstrekk

To virkedager før eksamen får elevene vite at de er trukket ut i faget.

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer

Kandidaten trekker en oppgave som dekker minst tre kjerneelementer i læreplanen. Relevante kompetansemål fra læreplanen oppgis sammen med forberedelsedelen.

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag. Kandidatene har rett til veiledning av en faglærer innenfor ordinær skoletid. Det skal ikke gis undervisning.

Eksamen

Eksamenstid: Inntil 45 minutter

Praktisk del – cirka 30 minutter

Eleven skal vise allsidig kompetanse innen ulike kjerneelementer i faget med utgangspunkt i oppgaven. Eksamenstiden regnes per elev. Dersom det er mer hensiktsmessig, kan elevene slås sammen til en gruppe i gjennomføringen.

Muntlig del – inntil 15 minutter

Den muntlige delen skal gi eleven mulighet til å reflektere rundt gjennomføring, kjerneelementer og kompetansemålene i oppgaven. Skolen kan eventuelt velge å slå sammen praktisk og muntlig del, slik at eleven gjør denne refleksjonen underveis.

Dersom eleven ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt oppgave til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

Under eksamen er det kun tillatt å bruke notatene fra forberedelsestiden.

Ved praktisk del av eksamen er alt relevant utstyr tillatt.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Felles vurderingskriterier for Akershus fylkeskommune legges ved oppgavesettet.

Sensur

Karakter skal settes etter hver elev og formidles til elevene fortløpende. Eleven har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.

Generelle retningslinjer

Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Læreplan

Læreplan i aktivitetslære (IDR01-02) (udir.no)

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2

Idretter

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2 - Idretter
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser noe grunnleggende ferdighet i den idretten kandidaten prøves i.   Kandidaten viser gode grunnleggende ferdigheter i idretten kandidaten prøves i. Kandidaten viser fremragende grunnleggende ferdighet i den idretten kandidaten prøves i.
Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som i noen grad vil føre til ferdighetsutvikling. Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som kan føre til ferdighetsutvikling i idretten. Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som vil føre til ferdighetsutvikling i idretten.
Kandidaten viser noe evne til å samarbeide og å praktisere fair play. Viser varierende evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet. Kandidaten viser meget god evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.

Lek og aktiviteter, basistrening eller friluftsliv

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2 - Lek og...
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser i noen grad basisferdigheter og kompetanse i det emnet kandidaten prøves i. Kandidaten viser gode basisferdigheter og kompetanse i det emnet kandidaten prøves i. Kandidaten viser fremragende basisferdigheter og kompetanse i det emnet kandidaten prøves i.
I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten i noen grad evnen til å gjennomføre, utvikle, utforske og anvende. I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten på god måte de egenskapene som er sentrale innen aktuelt emne som å; gjennomføre, utvikle, utforske og anvende.   I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten på en fremragende måte de egenskapene som er sentrale innen aktuelt emne som å; gjennomføre, utvikle, utforske og anvende.
Kandidaten viser i noen grad evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.   Kandidaten viser en varierende evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet. Kandidaten viser meget god evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.

Forståelse og refleksjon

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2 - Forståelse og refleksjon
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser i noen grad grunnleggende forståelse i de ulike emnene. Kandidaten viser god grunnleggende forståelse i de ulike emnene. Kandidaten viser fremragende grunnleggende forståelse i de ulike emnene.
Kandidaten viser i noen grad refleksjon og evne til å se sammenhenger mellom teori og erfaringer fra praksis for hvordan man kan utvikle seg. Kandidaten kommer med eksempler fra teori og kan forklare om erfaringer fra praksis. Kandidaten klarer også å reflektere noe rundt dette. Kandidaten har evnen til å se sammenhenger mellom teori og erfaringer fra praksis og kan bruke dette til læring og videreutvikling.

Helhetlig kompetanse

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 2 - Helhetlig kompetanse
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser noe kompetanse i enkelte deler av faget. Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser god kompetanse. Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser en bred og fremragende kompetanse.

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 3

Idretter

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 3 - Idretter
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser noen grunnleggende ferdigheter og bruker disse i varierende grad i den idretten kandidaten prøves i.   Kandidaten viser gode grunnleggende ferdigheter og bruker disse i den idretten kandidaten prøves i. Kandidaten viser fremragende grunnleggende ferdighet og mestrer evnen til å bruke disse i den idretten kandidaten prøves i.
Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som i noen grad vil føre til ferdighetsutvikling. Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som kan føre til ferdighetsutvikling i idretten. Kandidaten gjennomfører eksamen på en måte som vil føre til ferdighetsutvikling i idretten.
Kandidaten viser noe evne til å samarbeide og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.   Viser varierende evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet. Kandidaten viser meget god evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.

Lek og aktiviteter, basistrening eller friluftsliv

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 3 - Lek og...
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser i noen grad basisferdigheter og kompetanse i det emnet den prøves i. Kandidaten viser gode basisferdigheter og kompetanse i det emnet kandidaten prøves i. Kandidaten viser fremragende basisferdigheter og kompetanse i det emnet kandidaten prøves i.
I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten i noen grad evnen til å gjennomføre, utvikle, utforske og anvende. I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten på god måte de egenskapene som er sentrale innen aktuelt emne som å; gjennomføre, utvikle, utforske og anvende. I den praktiske gjennomføringen viser kandidaten på en fremragende måte de egenskapene som er sentrale innen aktuelt emne som å; gjennomføre, utvikle, utforske og anvende.
Kandidaten viser i noen grad evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet. Kandidaten viser en varierende evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet. Kandidaten viser meget god evne til å samarbeide med andre og praktisere fair play der dette er en sentral del av emnet.

Forståelse og refleksjon

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 3 - Forståelse og refleksjon
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Kandidaten viser i noen grad grunnleggende forståelse i de ulike emnene. Kandidaten viser god grunnleggende forståelse i de ulike emnene. Kandidaten viser fremragende grunnleggende forståelse i de ulike emnene.
Kandidaten viser i noen grad refleksjoner rundt betydningen av samarbeid og fair play, og hvordan egen deltagelse er en del av dette. Kandidaten viser refleksjoner rundt betydningen av samarbeid og fair play, og hvordan egen deltagelse er en del av dette.   Kandidaten reflekterer meget godt rundt betydningen av samarbeid og fair play, og hvordan egen deltagelse er en del av dette.  
Kandidaten viser i noen grad refleksjon og evne til å se sammenhenger mellom teori og erfaringer fra praksis for hvordan man kan utvikle seg innen de ulike kjerneområdene. Kandidaten kommer med eksempler fra teori og kan forklare erfaringer fra praksis. Kandidaten klarer også å reflektere noe rundt dette.   Kandidaten har evnen til å se sammenhenger å gjøre refleksjoner og vurderinger av teori, erfaringer og deltagelse i praksis og kan bruke dette til læring og videre utvikling.  

Helhetlig kompetanse

Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Aktivitetslære 3 - Helhetlig kompetanse
Beskrivelse av karakteren 2 Beskrivelse av karakteren 4 Beskrivelse av karakteren 6
Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser noe kompetanse i enkelte deler av faget. Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser god kompetanse. Helhetsinntrykket av kandidatens gjennomføring av eksamen viser en bred og fremragende kompetanse.