Eksamenstrekk
To virkedager før eksamen får elevene vite at de er trukket ut i faget.
Forberedelse
Forberedelsestid: 48 timer
Eleven får utdelt en innstuderingsoppgave som skal fremføres på eksamenskonserten.
Eleven skal velge ett av de stykkene skolen har valgt som innstudering. Eleven velger selv om stykket skal fremføres i gruppe eller solistisk (kan være med medelever eller lærere).
Relevante kompetansemål fra læreplanen oppgis sammen med forberedelsesdelen.
Forberedelsesdag/utdeling av eksamensoppgave:
Etter utdelt oppgave skal eleven:
- planlegge form på eksamenskonserten i samråd med lærer for fordypningsinstrument og eventuelt medelever
- avtale tid til øvelse med eventuell akkompagnatør
- gjøre avtaler om øvelser med medmusikanter som skal delta på eksamenskonsert
- skrive øvingsplan for forberedelsesdager og eksamensdag. Planen kan for eksempel inneholde tidsplan for øvelser med akkompagnatør, samspill og egenøving, mål og øvingsstrategier.
Planen skal presenteres for sensor på den muntlige høringsdelen av eksamen.
Eleven velger selv om han/hun vil forberede en presentasjon av stykket til eksamensdagen.
Eksamen
Eksamenstid: Inntil 45 minutter
Eleven fremfører et eksamensprogram på inntil 25 minutters effektiv spilletid. Maksimalt 35 minutter hvis kandidaten ønsker å presentere stykket. Om ønskelig, kan skolene lokalt bestemme en minimumsvarighet.
Elevens eksamen kan inngå i en felles konsert med medelever, eller eleven kan velge å ha en egen konsert.
Eleven skal fremføre musikk på fordypningsinstrument, ett valgfritt bruksinstrument og fremføre musikk i samspill med andre. Samspill kan være med medelever/lærere.
Programmet bør inneholde solistiske partier der kandidaten får vist sin kompetanse på instrumentet.
Muntlig høring (inntil 10 minutter):
Høringen gjennomføres etter at den praktiske delen er utført.
Utgangspunktet for høringen vil være:
- Øvingsplan for 48 timer forberedelsestid fram mot eksamenskonserten
- Øvingsstrategier
Eleven skal beskrive hvordan forberedelsen til eksamen har foregått
Relevante kompetansemål for forberedelsedel, eksamenskonserten og muntlig høring:
- Innstudere et variert repertoar på fordypnings- og bruksinstrumenter ved å bruke metoder tilpasset repertoaret
- Ta selvstendige valg i musikalsk utforming av repertoar
- Utvikle og vise egnet instrumentteknikk i utøving på fordypningsinstrument
- Sette seg realistiske mål, planlegge, strukturere og dokumentere øvingsprosesser på fordypnings- og bruksinstrumenter
- Improvisere med utgangspunkt i et variert forelagt musikalsk materiale, alene og sammen med andre
- Forberede og framføre musikalsk materiale for et publikum i konsertsituasjoner
- Vise musikalsk initiativ og lytte til andre i samspillsituasjoner
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
Alle hjelpemidler er tillatt på eksamensdagen.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Vurderingskriterier utarbeides lokalt og legges ved oppgavesettet.
Sensur
Karakter skal settes etter hver elev og formidles til elevene fortløpende. Eleven har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.
Generelle retningslinjer
Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen
Læreplan
Læreplan i instrument, kor, samspill (MUS05-02) (udir.no)