Forberedelse
Forberedelsestid: 48 timer
Eleven får utdelt en oppgave 48 timer før eksamen. Relevante kompetansemål fra læreplanen oppgis sammen med forberedelsesdelen. Kjerneelementer som er sentrale er instrumentutøving, øving og musikkformidling.
Eleven skal ha tilgang til egnet rom og utstyr.
Eksamen
Eksamenstid: Inntil 45 minutter
Eksamenskonsert
Eleven fremfører et eksamensprogram på inntil 25 minutters effektiv spilletid, maksimalt 30 minutter hvis eleven ønsker å presentere stykkene. Om ønskelig kan skolene lokalt bestemme en minimums varighet.
Eleven skal fremføre musikk på fordypningsinstrument og fremføre musikk i samspill med andre. Samspill kan være med medelever eller lærere.
Programmet bør inneholde solistiske partier der eleven får vist sin kompetanse på instrumentet.
Muntlig eksaminasjon/samtale
Muntlig eksaminasjon/samtale på inntil 10 minutter per elev gjennomføres av eksaminator etter at den praktiske delen er utført. Samtalen tar utgangspunkt i oppgaven som ble gitt i forberedelsestiden. Eleven skal beskrive hvordan forberedelsen til eksamen har foregått.
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden og på eksamen.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Felles vurderingskriterier for Akershus fylkeskommune legges ved oppgavesettet.
Sensur
Karakter skal settes etter hver elev og formidles til elevene fortløpende. Eleven har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.
Generelle retningslinjer
Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen
Læreplan
Læreplan for Instrument, kor, samspill 2
Vurderingskriterier til muntlig-praktisk eksamen i Instrument, kor og samspill 2
Vektingsprosent i skjemaet er veiledende. Sensor kan i samråd med eksaminator endre vektingen avhengig av instrumentets og repertoarets art.
Instrumentutøving - vektes 50 %
Kandidaten skal vise bevisst og egnet instrumentteknikk i et variert repertoar og i ulike musikalske uttrykk.
Kandidaten skal gjennom egen instrumentbeherskelse vise en personlig musikalsk formidling alene og sammen med andre.
Musikkformidling - vektes 20 %
Kandidaten skal gjennomføre en konsert som viser musikalsk identitet gjennom repertoarvalg, formidling, sceneopptreden og kommunikasjon med publikum.
Samspill - vektes 20 %
Kandidaten skal spille sammen med andre og beherske egen rolle i et felles musikalsk uttrykk
Forberedelsesdel - vektes 10 %
Kandidaten skal forberede og gjennomføre utlevert oppgave. Dersom oppgaven er muntlig, er elevens evne til refleksjon vesentlig.
Sensor og faglærer velger i eksamineringssituasjonen, ut fra gitt oppgave, hva kandidaten skal gjennomføre/snakke om.
Helhetlig kompetanse
Kandidaten skal gjennomføre en konsert der personlig uttrykk og egne ferdigheter skaper en kunstnerisk helhet.
Vektingen av de ulike områdene er veiledende. Sensorene gjør en begrunnet, helhetlig vurdering basert på vektingen og (egen) faglig kompetanse.