Muntlig-praktisk eksamen i Kommunikasjon og kultur 3 – Eleveksamen

Gjelder følgende fag:
SPR3037 Kommunikasjon og kultur 3

Eksamenstrekk

To virkedager før eksamen får elevene vite at de er trukket ut i faget.

Forberedelse

Forberedelsestid: 48 timer

Forberedelsesdelen består av et tema som favner bredt og dekker kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer som kan vurderes ut fra eksamensformen. I tilknytning til temaet gis det en problemstilling/et analyseoppdrag som gir rom for at eleven kan anvende teorien i praksis. Kompetansemålene, kjerneelementene og de tverrfaglige temaene som oppgaven dekker, skal være oppgitt. Maks 3 elever på samme parti får samme tema og problemstilling/analyseoppdrag.

I forberedelsestiden får eleven ikke informasjon om spørsmålene som vil bli stilt i oppfølgingssamtalen og fagsamtalen.

På forberedelsesdagene trekker eleven tema og problemstilling/analyseoppdrag. Eleven kan velge å forberede en presentasjon/et innlegg på inntil 25 minutter til eksamensdagen. Eleven må også forberede seg til fagsamtalen.

Forberedelsesdagene er obligatoriske skoledager, og eleven har rett til veiledning av en faglærer innenfor ordinær skoletid.

Eksamen

Eksamenstid: Inntil 45 minutter

Del 1: Inntil 25 minutter

Frivillig forberedt presentasjon/innlegg med påfølgende oppfølgingssamtale. Det stilles krav til at eleven henviser til kilder som er brukt. Hvis eleven ikke har forberedt en presentasjon/et innlegg, brukes hele eksamenstiden på del 2.

Del 2: Ca. 20 minutter eller inntil 45 minutter

Fagsamtale som kan omfatte alle kompetansemålene knyttet til temaet. Dersom eleven ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

På eksamen kan eleven ha med seg notater/stikkord fra forberedelsestiden som kan brukes som støtte under både presentasjonen/innlegget og fagsamtalen.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Felles vurderingskriterier for Akershus fylkeskommune legges ved oppgavesettet.

Dersom eksamen innledes med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv, men kompetansen eleven viser muntlig gjennom sin presentasjon på eksamensdagen skal vurderes i sammenheng med oppfølgingssamtalen og fagsamtalen.

Sensur

Karakter skal settes etter hver elev og formidles til elevene fortløpende. Eleven har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.

Generelle retningslinjer

Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Læreplan

Læreplan i kommunikasjon og kultur (KKM01-02) (udir.no)

Vurderingskriterier i Kommunikasjon og kultur

 Karakter 5-6

 Eleven

  • kan på en svært god og presis måte gjøre rede for og ta i bruk ulike teorier og modeller om kultur og kommunikasjon
  • viser stor grad av selvstendighet og kreativitet
  • analyserer, vurderer og drøfter presist og i dybden
  • bruker fagbegreper presist
  • viser høy grad av kommunikativ kompetanse
  • viser kritisk, selvstendig og riktig bruk av kilder
     
 Karakter 3-4

 Eleven

  • gjør rede for og tar i bruk ulike teorier og modeller om kultur
    og kommunikasjon
  • drøfter til en viss grad
  • kan bruke fagbegreper
  • viser middels grad av kommunikativ kompetanse
  • kan gi en oppramsende framstilling
  • viser riktig og selvstendig bruk av kilder
     
 Karakter 2

 Eleven

  • kan på en enkel og kanskje upresis måte gjøre rede for ulike
  • teorier og modeller om kultur og kommunikasjon
  • har begrenset eller fragmentarisk kunnskap
  • viser lav grad av kommunikativ kompetanse
  • kjenner til og kan forklare noen begreper
  • viser ukritisk og tilfeldig bruk av kilder
     
 Karakter 1

 Eleven har svært lav kompetanse i faget