Praktisk eksamen i Mediesamfunnet – Eleveksamen

Gjelder følgende fag:
MOK2008 Mediesamfunnet 1
MOK2009 Mediesamfunnet 2
MOK2011 Mediesamfunnet 3

Forberedelse

Forberedelsestid: 48 timer

Informasjon til elever

I løpet av forberedelsestiden skal eleven innhente relevant fagstoff og inspirasjon, og arbeide med et medieuttrykk innenfor journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon eller underholdning.

Det er en individuell eksamen, det vil si at oppgavene skal løses individuelt. Det er likevel rom for at to elever kan samarbeide om film/videoproduksjoner, eller andre produksjonsmetoder som teknisk sett ikke lar seg gjennomføre individuelt, i forberedelsesdelen.

Medieuttrykket og besvarelsen av eksamensoppgaven skal være egenprodusert i løpet av den totale tiden gitt for eksamensgjennomføringen, inkludert forberedelsesdelen. Unntak kan være logo, musikk og fotografier/filmklipp av historiske hendelser som ikke kan gjenskapes i nåtid, samt medieuttrykk og andre kilder som siteres i besvarelse av tilleggsoppgaven på selve eksamensdagen.  Alle kilder skal oppgis, og alle rettighetshavere skal krediteres. 

Eleven har krav på veiledning i forberedelsestiden. En faglærer (ikke nødvendigvis den faste faglæreren) skal være tilgjengelig for veiledning i inntil 15 minutter per kandidat hver forberedelsesdag. Det skal gis veiledning i hvordan oppgaveteksten skal forstås. Faglæreren skal ikke undervise eller drive opplæring. 

Arbeid fra forberedelsedelen skal ikke gis en egen vurdering, men vil være utgangspunktet for løsningen av eksamensoppgaven på eksamensdagen.

Informasjon til sensorer

Eksamensoppgaven gitt på eksamensdagen skal besvares individuelt. Oppgaven bør ha med en type problemstilling, drøfting eller refleksjon som gjør at eleven kan vise selvstendig kunnskap knyttet til relevant mediefaglig teori. 

I utforming av oppgavesettet (både forberedelsesdel og eksamensdel) må det tas særskilt hensyn til læreplanens formuleringer om fagets relevans og sentrale verdier og fagets kjerneelementer. Oppgavesettet må utformes på et vis som åpner for stor grad av lokale tilpasninger for oppgavetolkning, veiledning og eksamensgjennomføring. 

Eksamen

Eksamenstid: Totalt opptil 4 timer
Praktisk eksamensdel: opptil 3,5 timer
Muntlig eksamensdel: opptil 30 minutter

Praktisk eksamensdel

Eleven skal selv ta med produksjon og annet arbeid fra forberedelsestiden på eksamensdagen.

På eksamensdagen vil eleven få en eksamensoppgave basert på forberedelsesdelen. Det skal utarbeides et nytt produkt som skal være utgangspunkt for den muntlige eksamensdelen.

Forberedt materiale kan redigeres.

I løpet av den praktiske eksamensdelen, skal alt materiale som skal være en del av den muntlige delen innleveres.

Muntlig eksamensdel

Eleven får 10–15 minutter til å vise frem produksjonen sin og snakke om den. Resten av eksamenstiden brukes til samtale om relevant mediefaglig teori, ut fra oppgitte kompetansemål.

Dersom eleven ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema/problemstilling/oppgave til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt på forberedelsesdelen og eksamen.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av elevens kompetanse slik den kommer frem på eksamensdagen. Felles vurderingskriterier for Akershus fylkeskommune legges ved oppgavesettet. 

Eleven skal vurderes ut fra forventet kompetansenivå på det aktuelle stadiet i utdanningsløpet.

Sensur

Karakter skal settes etter hver elev og formidles til elevene fortløpende. Eleven har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget på eksamensdagen. Begrunnelse skal gis av ekstern sensor.

Generelle retningslinjer

Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Læreplan

Læreplan i mediesamfunnet (MOK01-02) (udir.no) 

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Mediesamfunnet

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Mediesamfunnet
VurderingsområderBeskrivelse av karakteren 2Beskrivelse av karakteren 4Beskrivelse av karakteren 6
ProdukterEleven/kandidaten viser noe grunnleggende kunnskap om innhold og utforming av medieuttrykket hen har jobbet med.Eleven/kandidaten viser gode kunnskaper om medieuttrykket hen har jobbet med og viser det i innhold og utforming. Eleven/kandidaten forklarer valg som er gjort.Eleven/kandidaten har svært gode kunnskaper om medieuttrykket hen har jobbet med og viser det i innhold og utforming. Eleven/kandidaten forklarer og begrunner svært godt valg som er gjort.
RefleksjonEleven/kandidaten gjør noe greie for mediefaglige perspektiver og problemstillinger. Eleven/kandidaten benytter fagbegreper som er relevante for besvarelsen. Eleven/kandidaten kan forklare sammenhenger mellom innhold og teori som er relevante for besvarelsen. Eleven/kandidaten peker på valg som er gjort.Eleven/kandidaten gjør greie for mediefaglige perspektiver og problemstillinger. Eleven/kandidaten benytter flere fagbegreper som er relevante for besvarelsen. Eleven/kandidaten kan forklare ulike sammenhenger mellom innhold og teori som er relevante for besvarelsen. Eleven/kandidaten reflekterer selvstendig rundt valg som er gjort.Eleven/kandidaten gjør svært godt greie for, og drøfter mediefaglige perspektiver og problemstillinger. Eleven/kandidaten bruker fagbegreper som er svært relevante for besvarelsen på en presis og selvstendig måte. Eleven/kandidaten kan forklare sammenhenger mellom innhold og teori som er relevant for besvarelsen på en svært god måte. Eleven/kandidaten reflekterer selvstendig og argumenterer grundig for valg som er gjort.
Helhetlig kompetanseEleven/kandidaten viser grunnleggende kompetanse i å planlegge, produsere og ferdigstille et medieuttrykk og klarer i noen grad å sette det inn i en medieteoretisk sammenheng.Eleven/kandidaten viser god kompetanse i å planlegge, produsere og ferdigstille et medieuttrykk og klarer på en god måte å sette det inn i en medieteoretisk sammenheng.Eleven/kandidaten viser svært god kompetanse i å planlegge, produsere og ferdigstille et medieuttrykk og klarer på en svært god måte å sette det inn i en medieteoretisk sammenheng.