Praktisk eksamen i programfagene på Kunst, design og arkitektur – Eleveksamen

Gjelder følgende fag:
KDA2007 Kunst og visuelle virkemidler 1
KDA2008 Kunst og visuelle virkemidler 2
KDA2009 Kunst og visuelle virkemidler 3
KDA2010 Design og arkitektur 1
KDA2011 Design og arkitektur 2
KDA2012 Design og arkitektur 3
KDA3007 Kunst og skapende arbeid
KDA3008 Design og bærekraft
KDA3009 Arkitektur og samfunn,
DA3010 Foto og grafikk 1
KDA3011 Foto og grafikk 2

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 eller 48 timer – avhengig av eksamensoppgavens karakter

Forberedelsesdagen(e) er obligatorisk. Tidsrammen settes til 24 eller 48 timer av den enkelte skole, basert på oppgavens karakter.

I forberedelsestiden får eleven et tema. Eleven innhenter relevant fagstoff, inspirasjonsstoff og arbeider med idéutvikling. Relevante kompetansemål for eksamen blir lagt ved forberedelsesdelen.

Eleven har rett til veiledning i forberedelsestiden, individuelt eller i gruppe.

Arbeid fra forberedelsesdagen(e) skal ikke gis en egen vurdering, men vil være utgangspunktet for løsningen av eksamensoppgaven på eksamensdagen.

Eksamen

Eksamenstid: opptil 5 timer

Med bakgrunn i tema fra forberedelsen, får eleven et konkret oppdrag på eksamen. Besvarelsen skal inneholde ett eller flere selvstendige produkter som svar på oppdraget.

Under eksamensgjennomføringen er både sensor 1 og sensor 2 til stede i eksamenslokalet for å vurdere, observere og eventuelt samtale med elevene. Dette inngår i den helhetlige vurderingen av den enkelte elev.

Eksamen består hovedsakelig av praktisk arbeid. Eksamen skal også inneholde dokumentasjon. Dokumentasjon kan skje muntlig eller skriftlig og brukes til utdyping og begrunnelse av eksamensbesvarelsen.

Forberedelsesdel og eksamensdel leveres hver for seg. Forberedelsedel og eksamensoppgave vil inneholde nærmere informasjon om hvordan og i hvilket format innlevering skal gjøres.

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt på forberedelsesdelen og eksamen. Eleven kan ha med alt materiale som er utført i forberedelsestiden.

Kommunikasjon med medelever og andre er ikke tillatt på eksamensdagen (gjelder også KI, kunstig intelligens).

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Konkretisering av kompetansemål og vurderingskriterier legges ved oppgavesettet. For Design og arkitektur er det utarbeidet felles vurderingskriterier for Akershus fylkeskommune. For de andre fagene må vurderingskriterier utarbeides lokalt. I vurderingen vektlegges det praktiske arbeidet og en helhetlig faglig forståelse gjennom muntlig eller skriftlig dokumentasjon på eksamen.

Sensur

Karakteren formidles fortløpende til elevene på eksamensdagen. Eleven har krav på en muntlig begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene i faget på eksamensdagen.

Generelle retningslinjer

Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Læreplaner 

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 1

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 1
VurderingsområderBeskrivelse av karakteren 2Beskrivelse av karakteren 4Beskrivelse av karakteren 6
Helhetlig kompetanse  Bruker enkelte utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse deler av kravspesifikasjonen. Utarbeider og presenterer løsning. Visualiserer idéen.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en bevisst måte. Utarbeider og presenterer bærekraftig løsning som viser faglig oversikt. Visualiserer idéer på en bevisst måte med digital og/eller analog teknikk.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en reflektert og bevisst måte. Utarbeider og presenterer innovative og bærekraftige løsninger gjennom kritisk tenking som viser grundig, faglig oversikt. Visualiserer idéer på en reflektert og bevisst måte med hensiktsmessig digital og/eller analog teknikk.
Form og funksjonBruker noe kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å arbeide med estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en bevisst måte. Gjør greie for krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en reflektert og bevisst måte. Gjør greie for og begrunner krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.
Teknikk og materialeViser bruk av materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker i arbeidet sitt.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig måte.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale), og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig og nøyaktig måte.
BrukerorienteringDefinerer enkelte brukerbehov for løsninger innenfor design eller arkitektur.Definerer bærekraftige, helsefremmende og funksjonelle løsninger innenfor design eller arkitektur på en bevisst måte.Definerer bærekraftige, helsefremmende og funksjonelle løsninger innenfor design eller arkitektur på en bevisst og reflektert måte.
Arkitektur og design i kontekstSetter sitt arbeid i sammenheng med design- og arkitekturhistorien frem til 1600-talletViser til inspirasjon fra design- og arkitekturhistorien frem til 1600-tallet på en bevisst måte.Viser til inspirasjon fra relevante deler av design- og arkitekturhistorien frem til 1600-tallet på en reflektert og bevisst måte.

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 2

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 2
VurderingsområderBeskrivelse av karakteren 2Beskrivelse av karakteren 4Beskrivelse av karakteren 6
Helhetlig kompetanse  Bruker enkelte utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse deler av kravspesifikasjonen. Utarbeider og presenterer løsning. Visualiserer idéen.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en bevisst måte. Utarbeider og presenterer bærekraftig løsning som viser faglig oversikt. Visualiserer idéer på en bevisst måte med digital og/eller analog teknikk.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en reflektert og bevisst måte. Utarbeider og presenterer innovative og bærekraftige løsninger gjennom kritisk tenking som viser grundig, faglig oversikt. Visualiserer idéer på en reflektert og bevisst måte med hensiktsmessig digital og/eller analog teknikk.
Form og funksjonBruker noe kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å arbeide med estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en bevisst måte. Gjør greie for krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en reflektert og bevisst måte. Gjør greie for og begrunner krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.
Teknikk og materialeViser bruk av materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker i arbeidet sitt.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig måte.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig og nøyaktig måte.
BrukerorienteringDefinerer noe ved målgruppe og brukeren eller brukergruppens behov. Utarbeider brukerorienterte tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser.Definerer relevante sider ved målgruppe, og analyserer brukeren eller brukergruppens behov. Utarbeider brukervennlige tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser på en hensiktsmessig måte.Definerer relevante sider ved målgruppe, og analyserer brukeren eller brukergruppens behov på en grundig måte. Utarbeider brukervennlige tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser som er tilpasset fremtidsrettede løsninger på en reflektert og bevisst måte.
Arkitektur og design i kontekstSetter sitt arbeid i sammenheng med design- og arkitekturhistorien fra 1600- til 1900-tallet.Viser til inspirasjon fra design- og arkitekturhistorien fra 1600- til 1900-tallet på en bevisst måte.Viser til inspirasjon fra relevante deler av design- og arkitekturhistorien fra 1600- til 1900-tallet på en reflektert og bevisst måte.

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 3

Vurderingskriterier til praktisk eksamen i Design og arkitektur 3
VurderingsområderBeskrivelse av karakteren 2Beskrivelse av karakteren 4Beskrivelse av karakteren 6
Helhetlig kompetanse  Bruker enkelte utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse deler av kravspesifikasjonen. Utarbeider og presenterer løsning. Visualiserer idéen.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en bevisst måte. Utarbeider og presenterer bærekraftig løsning som viser faglig oversikt. Visualiserer idéer på en bevisst måte med digital og/eller analog teknikk.Bruker utforskende, kreative og systematiske arbeidsmåter for å løse praktiske problemstillinger på en reflektert og bevisst måte. Utarbeider og presenterer innovative og bærekraftige løsninger gjennom kritisk tenking som viser grundig, faglig oversikt. Visualiserer idéer på en reflektert og bevisst måte med hensiktsmessig digital og/eller analog teknikk.
Form og funksjonBruker noe kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å arbeide med estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en bevisst måte. Gjør greie for krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.Bruker kunnskap om formspråk, konstruksjon, teknologi og ergonomi til å utarbeide estetiske og funksjonelle rom, produkt og/eller uttrykk på en reflektert og bevisst måte. Gjør greie for og begrunner krav til og valg av estetiske og funksjonelle løsninger.
Teknikk og materialeViser bruk av materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker i arbeidet sitt.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig måte.Vurderer og bruker materiale, verktøy (analoge/digitale) og teknikker eller kombinasjoner av disse på en hensiktsmessig og nøyaktig måte.
BrukerorienteringDefinerer noe ved målgruppe og brukeren eller brukergruppens behov. Utarbeider brukerorienterte tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser.Definerer relevante sider ved målgruppe, og analyserer brukeren eller brukergruppens behov. Utarbeider brukervennlige tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser på en hensiktsmessig måte.Definerer relevante sider ved målgruppe, og analyserer brukeren eller brukergruppens behov på en grundig måte. Utarbeider brukervennlige tjenester, produkt og/eller fysiske omgivelser som er tilpasset fremtidsrettede løsninger på en reflektert og bevisst måte.
Arkitektur og design i kontekstSetter sitt arbeid i sammenheng med design- og arkitekturhistorien fra 1900-tallet og fram til vår samtid.Viser til inspirasjon fra design- og arkitekturhistorien fra 1900-tallet og fram til vår samtid på en bevisst måte.Viser til inspirasjon fra relevante deler av design- og arkitekturhistorien fra 1900-tallet og fram til vår samtid på en reflektert og bevisst måte.