Muntlig-praktisk eksamen i Informasjonsteknologi – Privatisteksamen

Gjelder følgende fag:
REA3048 Informasjonsteknologi 1
REA3050 Informasjonsteknologi 2

Forberedelse

Forberedelsestid: 48 timer

Privatistene får utdelt en sammensatt oppgave med ulike delelementer som skal løses. Samme oppgave kan gis til hele partiet, men identisk oppgave kan ikke brukes på ulike eksamensdager.

Privatistene kan samarbeide i forberedelsedelen, men oppgaven skal være formulert såpass åpent at privatistene naturlig har sin egen tilnærming og løsningsforslag. Oppgaven bør ha en bred tilnærming til læreplanen på en slik måte at mange kjerneelementer og et flertall av kompetansemålene er berørt.

I forberedelsestiden skal privatistene forsøke å løse oppgaven og forberede seg på å presentere, forklare og begrunne sine løsninger på eksamensdagen.

Eksamen

Eksamenstid: Inntil 45 minutter

Privatisten kan velge å presentere, forklare og begrunne sitt utviklingsarbeid gjennom å vise fram sitt arbeid fra forberedelsestiden. Dette kan Privatisten bruke inntil 15 minutter på.

Etter en eventuell presentasjon går eksaminasjonen over i en dialog hvor fokuset er på at privatisten skal ytterligere demonstrere, forklare og begrunne sitt arbeid mer i dybden. Her kan privatisten bli bedt om å vise praktiske ferdigheter og demonstrere metodebruk med utgangspunkt i egne løsninger.

Dersom privatisten ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen. 

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

På eksamensdagen skal privatisten ha med seg alt egenutviklet materiale fra forberedelsedelen som danner grunnlag for besvarelsen som er utgangspunktet for eksaminasjonen. Dette materialet skal framvises på en medbragt fungerende datamaskin.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Vurderingskriterier utarbeides lokalt og legges ved oppgavesettet.

Sensur

Karakter skal settes etter hver kandidat og formidles til kandidatene fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.

Generelle retningslinjer

Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Læreplan

Læreplan i informasjonsteknologi (INF01-02) (udir.no)