Forberedelse
Forberedelsestid: 48 timer
Kandidatene får utdelt en sammensatt oppgave med ulike delelementer som skal løses. Samme oppgave bør ikke gis til flere enn to kandidater.
Kandidatene kan samarbeide i forberedelsedelen, men oppgaven skal være formulert såpass åpent at kandidatene naturlig har sin egen tilnærming og sitt løsningsforslag. Oppgaven bør ha en bred tilnærming til læreplanen på en slik måte at flere kjerneelementer og et flertall av kompetansemålene er berørt.
I forberedelsestiden skal kandidatene forsøke å løse oppgaven og forberede seg på å presentere, forklare og begrunne sine løsninger på eksamensdagen.
Eksamen
Eksamenstid: Inntil 45 minutter
Kandidaten kan velge å presentere, forklare og begrunne sitt utviklingsarbeid gjennom å vise fram sitt arbeid fra forberedelsestiden. Dette kan kandidaten bruke inntil 15 minutter på.
Etter en eventuell presentasjon går eksaminasjonen over i en dialog hvor fokuset er på at kandidaten skal ytterligere demonstrere, forklare og begrunne sitt arbeid mer i dybden. Her kan kandidaten bli bedt om å vise praktiske ferdigheter og demonstrere metodebruk med utgangspunkt i egne løsninger.
Dersom kandidaten ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
På eksamensdagen skal kandidaten ha med seg alt egenutviklet materiale fra forberedelsedelen som danner grunnlag for besvarelsen som er utgangspunktet for eksaminasjonen. Dette materialet skal framvises på en medbragt fungerende digital enhet, fortrinnsvis en PC eller Mac.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamen. Vurderingskriterier utarbeides lokalt og legges ved oppgavesettet.
Sensur
Karakter skal settes etter hver kandidat og formidles til kandidatene fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse for karakteren som er basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriterier i faget.
Generelle retningslinjer
Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen
Læreplan
Læreplan i programmering og modellering X (PRM01-02) (udir.no)