Fv. 120 Nedre Rælingsvei: Prøveprosjekt – elektronisk bussfelt

Én time, en retning, ett år. På Nedre Rælingen prøver fylkeskommunen nå ut en ny løsning for å få bussen raskere fram, uten å bygge kollektivfelt. Det er første gang dette prøves i Norge, men erfaringene fra Sveits er gode.

Illustrasjon av trafikkstyring for bussfremkommelighet - Klikk for stort bilde Christopher Haugnes / Viken fylkeskommune

I Akershus fylke er det mange strekninger med dårlig framkommelighet for busstrafikken. Det er verken økonomisk eller praktisk mulig å løse alle framkommelighetsproblemer med bygging av kollektivfelt.

Fylkeskommunen ønsker derfor å skaffe seg erfaring med bruk av ulike former for trafikkstyring som virkemiddel for å bedre bussens framkommelighet uten bygging av nye kjørefelt. Et mulig virkemiddel er «Elektronisk bussfelt», der signalregulering gjør det mulig for bussen å kjøre forbi en bilkø ved å bruke motgående kjørefelt.

Tiltaket er brukt flere steder i Sveits. Fylkeskommunen ønsker å gjennomføre et prøveprosjekt med tiltaket på en strekning av fv.120, Nedre Rælingsvei, i Rælingen kommune.

Rundkjøringen mellom rv. 159 og fv. 120 er en flaskehals for fv. 120 og fører til kø og dårlig avvikling på fv. 120 i morgenrushet.

Konseptet for tiltaket er at man på en strekning før flaskehalsen etablerer et system som med hjelp av trafikksignaler, stanser biltrafikken i begge kjøreretninger når det kommer en buss på vei mot flaskehalsen. Når det motgående kjørefeltet er tomt for biler, ledes bussen over i dette feltet, kjører forbi bilkøen på denne strekningen, deretter tilbake i sitt normale kjørefelt og fortsetter mot flaskehalsen. Trafikantene informeres om systemet via variable skilt.

Forslaget til prøveprosjekt ligger på en strekning mellom holdeplassene Borgen og Orderud. Det elektroniske bussfeltet er 170 meter langt og gir mulighet for at bussen kan kjøre forbi 15 -20 biler.

Kartutsnitt av området hvor prøveprosjektet kjøres - Klikk for stort bilde