2.1 Flere skal fullføre og bestå videregående opplæring
Fylkesrådet vil følge opp stortingsmeldingen om fullføringsrefomen sine tiltak for at flere ungdom og voksne skal bestå videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse, og være godt forberedt til videre utdanning og arbeidslivet. Fylkesrådets mål er at alle elever som starter på videregående skole, skal kunne fullføre.
For å skape et samfunn der alle får mulighet til å skape seg gode liv, må vi lykkes med et fleksibelt opplæringsløp som tar hensyn til ungdom og voksnes ønsker, erfaringer og livssituasjon, og en videregående opplæring som er preget av mestring, motivasjon og læring og gir relevant kompetanse til videre utdanning og arbeid.
Fylkesrådet vil
- Innføre fritt skolevalg i Akershus fra og med høsten 2024. Det søkes å finne en bred enighet om nytt inntaksreglement for å sikre elevene og skolene forutsigbarhet.
- Sikre at elever som bor i Lunner og Jevnaker også har reelt fritt skolevalg og at de skal kunne søke seg til skoler enten i Akershus eller på Hadeland eller Ringerike.
- Styrke elevenes rett til tilpasset undervisning og sikre at skolene har et fagtilbud som gir elever reell valgfrihet i valg av programfag og valgfag.
- Gi elevene større valgfrihet også når det gjelder valg av fagkombinasjoner. For eksempel skal også elever på MDD, KDA og yrkesfag kunne velge realfaglig matematikk.
- Sikre at elever som har et svakt faglig grunnlag fra grunnskolen får bedre oppfølging i overgangen til videregående skole, og tilbud om f.eks. sommerskole eller innføringsfag.
- Bedre overgangen og samarbeidet mellom ungdomsskole og videregående skole, gjennom blant annet å legge til rette for at den enkelte elev og de foresatte involveres mer aktivt det siste året på grunnskole, og å styrke rådgivningstjenesten i videregående skole.
- Sikre at det tilbys et fleksibelt opplæringstilbud for voksne som gjøre at flere voksne kan kombinere det å fullføre videregående opplæring med jobb og familieliv.
- Utrede et forsøksprosjekt med opptak av muntlig eksamen slik at elevene har mulighet til å klage på karakteren.
- Legge til rette for en inkluderende russetid og bidra til at den ikke kommer i konflikt med eksamen.
- Bruke Ombudet for barn og unge aktivt i arbeidet med å sikre at det ikke forekommer mobbing på de videregående skolene.
- At alle mobbesaker skal gripes fatt i og få konsekvenser ved den enkelte skole. Fylkesrådet har en nulltoleranse for mobbing i skolene. Ved vedvarende mobbing må det vurderes om mobberen bør bytte skole.
- At det skal være psykiske helseteam i hver region for å hjelpe skolene med å forebygge psykisk uhelse. Teamene kan bestå av miljøarbeidere, fysiske trenere, psykiatriske sykepleiere og andre som har kompetanse innen psykisk helse.
- Sikre god tilstedeværelse av skolehelsetjenesten på alle videregående skoler i Akershus.
- Sikre et godt rusforebyggende arbeid i skolene, og hjelpe elever som sliter med rus og avhengighet.
- Styrke seksualitetsundervisningen.
- Arbeide for at fraværsgrensen praktiseres likt ved alle videregående skoler i Akershus. Ved høyt fravær skal fylkeskommunen sette i verk nødvendige tiltak for å motvirke ytterligere fravær.
2.2 En skole tilpasset den enkelte elev
Fylkesrådet skal sørge for at Akershus innretter et skoletilbud som i størst mulig grad er tilpasset den enkelte elev. I dette arbeidet skal fylkesrådet jobbe for en størst mulig grad av fleksibilitet for elever. En del av dette er også at skolene i Akershus skal legge til rette for tilbud til elever med spesielle talenter, og elevene gis mulighet til å forsere høyere utdanning.
Fylkesrådet vil
- Gi elever i ungdomsskolen muligheter til å ta flere fag på videregående nivå.
- Utrede et prøveprosjekt med semestermodell i videregående opplæring.
- At de videregående skolene skal gis mulighetene til å utvikle seg til profilskoler, fortrinnsvis der skolene ligger geografisk tett.
- At det skal være gode muligheter for elever å velge en blandingsmodell mellom studiespesialiserende og yrkesfag, der det er ønske om og behov for det. Yrkesfagene må løftes og elever som velger den retningen skal oppleve samme oppmerksomhet som de som velger realfag.
- Gi elever på studiespesialiserende linjer mulighet til å ta påbygg i vg4, slik at de kan få yrkeskompetanse og gå ut i lære.
- At UngInvest skal etableres i minst en av de tre regionene i fylket.
- At flyktninger som blir bosatt i fylket skal få tilbud om skoleplass i videregående skole fortløpende.