- Nummer: 115/24
- Dato innsendt: 29.11.2024
- Dato besvart: 03.12.2024
Representanten har mottatt henvendelser om til dels motstridende og forvirrende skilting flere steder i Bærum. Eksempelvis:
Gamle Drammensvei forbi Høvik skole:
- Kirkeveien fra E18, enda skiltet som 50 når det er 30
- Gamle Drammensvei 30 sone på Ramstad, skiltet 50 sone forbi Høvik skole. Det er 30
- Det er dobbelt opp med 50 sone skilt ved Høvikveien bussholdeplass
I tillegg har representanten mottatt en henvendelse der det adresseres at fylkesvei fremstår farlig grunnet byggearbeider langs veien:
Professor Koths vei:
Fylket er veieier og utbyggere benytter veibanen som byggeplass og det oppleves at veieier ikke følger opp forskrifter for trafikkavvikling, sikkerhet og tilgrising av vei.
I samme henvendelse har også representanten fått spørsmål om fylkeskommunen som veieier kan pålegge tungtransport ved eksempelvis masseflytting å bruke særlige tildelte veier, slik at belastningen på mindre veier kan holdes lav.
Representanten vil derfor gjerne ha svar på følgende:
- Finnes det muligheter for publikum å melde inn denne typen feil og mangler til fylkeskommunen på en enkel måte fortløpende?
- Vil fylkesråden, som veieier, følge opp sakene knyttet til skilting og trafikksikkerhet?
- Hvilket handlingsrom har fylkeskommunen til å pålegge kjøring på særskilte traseer ved eksempelvis masseuttak eller større prosjekter?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålene.
Fylkeskommunen setter stor pris på at feil på vårt veinett varsles oss slik at vi kan rette feilene.
1. Publikum kan melde inn feil på AFK sin nettside: Melde feil på fylkesvei - Akershus fylkeskommune.
Når det ikke er feil, men ønske om endring av fartsgrense og andre ting som krever faglig vurdering, så er det bedre å sende en e-post til post@afk.no. Henvendelsen blir da fordelt til saksbehandler med fagkunnskap og lokalkunnskap.
2. Fylkesrådet vil som veieier følge opp alle feil vi får vite om.
3. Fylkeskommunen, som veieier har ikke mulighet til å pålegge kjøring på særskilte traseer ved eksempelvis masseuttak eller større prosjekter. I utgangspunktet er våre offentlige veier åpne for all lovlig trafikk. På enkelte strekninger kan vi ha begrensinger på høyde, bredde og vekt. Dette er bestemt av fysiske forhold og ikke ut fra belastning og trygghet for beboere. På prosjekter der vi er byggherre har vi mulighet til å pålegge kjøring på særskilte traseer i kontraktene.