Regional planstrategi 2024–2028
6 Regional planlegging i Akershus
Regionale planer er et viktig verktøy for å jobbe helhetlig med ønsket utvikling i regionen for å omsette nasjonale føringer til regional kontekst, og for å skape et godt og relevant grunnlag for den kommunale planleggingen. Det er særlig relevant for tema som krever avklaringer på tvers av sektor- og kommunegrenser, og som må gjennomføres av mange aktører i samarbeid.
Plangrunnlagene som ble overlevert fra Viken legger opp til tre brede regionale planer. En slik bred og tverrfaglig tilgang er fremdeles relevant, når vi ser på de sammensatte utfordringene samfunnet står overfor. Samtidig er det viktig å kunne gjøre tilpasninger og fokusere innsatsen mot noen prioriterte områder, for å ha et handlekraftig og virkningsfullt regionalt planverk. Dette må balanseres når vi ser på planbehovet for denne perioden.
Akershus fylkeskommune har syv gjeldende regionale planer, i tillegg til to regionale vannforvaltningsplaner. Plangrunnlaget for tre nye regionale planer fra Viken er utarbeidet med sikte på å erstatte de syv regionale planene. I deler av nye Akershus fylke (Røyken og Hurum i Asker, Rømskog i Aurskog-Høland, Lunner og Jevnaker) er det regionale planer fra andre fylker enn tidligere Akershus som gjelder inntil nye regionale planer vedtas.
6.1 Planbehov i perioden
Fylkeskommunen foreslår følgende brede regionale planer i perioden 2024–2028:
- Regional plan for livskvalitet og deltakelse
- Regional plan for kompetanse og verdiskaping
- Regional plan for areal og mobilitet
Fylkeskommunen har i tillegg foreslått å vurdere mulig planbehov knyttet til destinasjonsutvikling, reiseliv og fritidsboliger. Dette vil tas stilling til som en del av planprogramarbeidet for regional plan areal og mobilitet, samt regional plan kompetanse og verdiskaping.
Det er vurdert hvorvidt de tre brede regionale planene kan ivareta viktige regionale utviklingstrekk og utfordringer for nye Akershus. Utfra fylkets tette integrasjon med hovedstaden er det også, der det er relevant, vurdert om det er hensiktsmessig å utarbeide de regionale planene i samarbeid med Oslo kommune. Akershus har i dag felles regional plan med Oslo både for areal og transport og for innovasjon og nyskaping.
Selv om prosessene med de tre regionale planene vil ha noe ulik fremdrift, er det viktig at helheten og sammenhengen mellom planene ivaretas. Det er disse tre regionale planene som til sammen skal svare ut planbehovet og sørge for at vi i fellesskap når målene vi har satt oss. Samarbeid gjennom hele planprosessen, i dialog med aktørene i Akershus, samt i oppfølging og vurdering av handlingsprogram blir sentralt for å sikre gode sammenhenger. Tiltak knyttet til de tre planene må utgjøre en helhetlig innsats.
Vi må være forberedt på at planbehovet kan endres i løpet av inneværende fireårsperiode, som følge av ny kunnskap, erfaringer eller behov som oppstår i forbindelse med oppfølgingen av det regionale planarbeidet.
6.1.1 Regional plan for økt livskvalitet og deltakelse
Akershus fylkeskommune fikk oversendt et plangrunnlag for regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd fra Viken fylkeskommune. Fylkestinget i Akershus vedtok i desember 2023 at arbeidet med denne planen skulle fortsette, og arbeidet har startet samtidig med regional planstrategi. Planen baseres på føringer fra planprogram for regional plan for økt livskvalitet og deltakelse ble vedtatt 16.12.21. Navnet på planen endres til regional plan for økt livskvalitet og deltakelse.
Å sikre at forutsetninger for livskvalitet fordeles mer rettferdig, og at sosiale, økonomiske og helsemessige forskjeller blant befolkningen reduseres er viktige formål med denne planen. Den regionale planen skal bidra til økt livskvalitet og deltakelse, og til at Akershus skal være et godt sted å leve. Alle skal ha mulighet til å delta i samfunnslivet, og planen skal gi retning for tiltak innen blant annet kultur og friluftsliv, frivillighet, stedsutvikling og arbeid med inkludering. Utviklingstrekkene for fylket viser at selv om Akershus er et fylke som i gjennomsnitt skårer godt på de fleste levekårsindikatorer, så finnes det både sosiale ulikheter, og ulik grad av deltakelse og muligheter i befolkningen og i ulike deler av fylket. Dette er tematikker som er av stor betydning både for den enkelte og samfunnet.
Gjennom planprosessen skal planen tilpasses ny kunnskap, Akershus sin geografi og demografi, og innspill fra medvirkning. Det skal utarbeides handlingsprogram til planen som vurderes årlig. Organisering og fremdriftsplan er justert ut fra nye rammer. I henhold til fremdriftsplanen skal den regionale planen vedtas i desember 2024.
Oversikt over tema som skal behandles i forbindelse med utarbeidelse av regional plan:
Regional plan for livskvalitet og deltakelse vil erstatte helt eller delvis:
- Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
- Regional plan for kulturminner og kulturmiljøer i Akershus
6.1.2 Regional plan for kompetanse og verdiskaping for Oslo og Akershus
Akershus fylkeskommune fikk oversendt plangrunnlag for regional plan for kompetanse og verdiskaping fra Viken fylkeskommune. Fylkestinget i Akershus vedtok i møte den 14.12.23 at arbeidet med denne planen skulle fortsette, og arbeidet har startet samtidig med regional planstrategi.
Akershus har i dag en felles regional plan for innovasjon og nyskaping med Oslo kommune, og i løpet av prosessen med regional planstrategi er det avklart at Akershus ønsker å videreføre samarbeidet med Oslo for å utvikle en ny felles plan som erstatter denne. De betydelige utfordringene og mulighetene som ligger i omstillingen til et lavutslippssamfunn, samt kompetanse for å sikre omstillingsevne og konkurransekraft i næringslivet, er et felles anliggende for både Akershus og Oslo.
Noen regionale utfordringer avtegner seg allerede nå. Både digital og grønn omstilling er geografisk ujevne prosesser, hvor kompetansebehovet speiler næringsstrukturen. Dette er spesielt tydelig i Oslo og Akershus. Digital og grønn omstilling må ses i lys av næringsomstilling eller samfunnsutviklingen generelt. Ulik tilgang på kompetanse er en viktig årsak til at ny næringsutvikling er en geografisk ujevn prosess, hvor vekstnæringer innen tjenesteyting konsentreres stadig sterkere til Oslo. Opphopningen av arbeidsplasser med krav til langvarig høyere utdanning til Oslo er en utfordring for Akershus.
Teknologisk endring påvirker arbeidslivet ulikt. I Akershus kan nedgangen i sysselsettingen innen kontor-, salgs- og serviceyrker samt innen mange operatøryrker det siste tiåret knyttes til innføringen av ny teknologi. Omstilling gjennom etter- og videreutdanning og fornyet karriereveiledning rettet mot arbeidstakere i slike yrker blir et viktig virkemiddel for å unngå et mer polarisert arbeidsliv. Her kan videregående opplæring og høyere yrkesfaglig utdanning spille en viktig rolle. I Oslo og Akershus er det særlig fagskolenes rolle knyttet til ulike former for tjenesteyting som vil være relevant, mens videregående opplæring er viktig for å sikre lokal og regional kompetanse innen kritiske håndverksyrker. Utdanningstilbudet skal i større grad dimensjoneres etter arbeidslivets behov. Detaljer om nærmere tematisk avgrensning, fremdrift og organisering konkretiseres i samarbeid med Oslo i et planprogram.
Oversikt over tema som skal behandles i forbindelse med utarbeidelse av regional plan:
Regional plan for kompetanse og verdiskaping vil erstatte helt eller delvis:
- Regional plan for innovasjon og nyskaping i Oslo og Akershus
- Regional plan for klima og energi i Akershus
- Regional plan for handel, service og senterstruktur i Akershus
6.1.3 Regional plan for areal og mobilitet for Oslo og Akershus
Samordnet areal- og transportplanlegging er avgjørende for å løse komplekse utfordringer knyttet til blant annet reduksjon av klimagassutslipp, å forhindre tap av natur og matjord, strategisk næringsetablering, mobilitet og å sikre kvalitet i byer og steder.
Dette er tematikker som er viktige i hele fylket, hvor det er stort behov for regionalt samarbeid og regional fortolkning av statlige føringer. Planarbeidet må ta høyde for ulike forutsetninger og forhold forskjellige steder i Akershus. Byvekstavtalen og Oslopakke-systemet peker også på behovet for fortsatt god samordning mellom samferdselsmyndighetene og arealmyndigheten kommunene. Akershus er preget av mye pendling, og det er et mål å redusere transportbehovet og styrke kollektivtilbudet på land og på fjorden, og forbedre gang- og sykkelveinettet. Det er behov for å utvikle gode og realistiske mobilitetsløsninger i hele fylket.
Akershus fylkeskommune fikk oversendt plangrunnlag for regional plan for areal og mobilitet fra Viken fylkeskommune. Fylkestinget i Akershus vedtok i møte den 14.12.23 at framdriften for arbeidet med regional plan for areal og mobilitet skal avklares i regional planstrategi.
Plangrunnlaget fra Viken dekker tema som vi finner igjen i seks gjeldende regionale planer for Akershus. En av disse seks planene er regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus, som ble vedtatt i 2015 og er felles regional plan med handlingsprogram for Oslo og Akershus. Det ble gjennomført evaluering av denne planen i 2023. Her kommer det frem at planen i hovedsak virker etter hensikten, men det anbefales at planen revideres med sikte på å oppdatere overordnede mål, gjennomgå virkemidler og inkludere tema som i for liten grad er behandlet i eksisterende plan, eksempelvis sterkere integrering av sosial og miljømessig bærekraft.
Det er behov for samordning av areal- og mobilitetsplanleggingen i Akershus og Oslo. Dette bør løses gjennom fortsatt samarbeid med Oslo om en oppdatert felles regional plan for areal og mobilitet. Akershus ønsker at regional plan for areal og mobilitet skal bygge på gjeldende planer, plangrunnlaget fra Viken, regionale utviklingstrekk og anbefalinger fra evalueringer av gjeldende plan. Detaljer om nærmere tematisk avgrensning, fremdrift og organisering konkretiseres i samarbeid med Oslo gjennom et planprogram som også skal på høring. Vurdering av regionale planbestemmelser som virkemiddel må også fremgå av planprogrammet.
Oversikt over tema som skal behandles i forbindelse med utarbeidelse av regional plan:
Regional plan for areal og mobilitet vil erstatte helt eller delvis:
- Regional plan for areal og transport for Oslo og Akershus
- Regional plan for masseforvaltning i Akershus
- Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
- Regional plan for handel, service og senterstruktur i Akershus
- Regional plan for klima og energi i Akershus
- Regional plan for kulturminner og kulturmiljøer i Akershus
6.1.4 Regionale vannforvaltningsplaner
Fylkeskommunen koordinerer planarbeidet for å beskytte og forbedre vannmiljøet i ferskvann og kystvann i fylket. Arbeidet med vannforvaltning er nedfelt i den nasjonale vannforskriften og blir ikke påvirket av regional planstrategi. Akershus har følgende gjeldende vannforvaltningsplaner:
- Regional vannforvaltningsplan for Innlandet og Viken 2022–2027
- Regional vannforvaltningsplan for de norske delene av vannregion Västerhavet 2022–2027
6.1.5 Samlet oversikt over regionale planer som skal utarbeides, erstattes og videreføres
Der hvor en gjeldene regional plan blir erstattet av flere nye regionale planer, vil den ikke bli opphevet før den siste av de nye regionale planene er vedtatt.
Nye regionale planer:
- Regional plan for livskvalitet og deltakelse
- Regional plan for kompetanse og verdiskaping
- Regional plan for areal og mobilitet
Regionale planer som videreføres:
- Regional vannforvaltningsplan for Innlandet og Viken 2022–2027
- Regional vannforvaltningsplan for de norske delene av vannregion Västerhavet 2022–2027
Regionale planer som erstattes:
- Regional plan for innovasjon og nyskaping i Oslo og Akershus
- Regional plan for areal og transport for Oslo og Akershus
- Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
- Regional plan for kulturminner og kulturmiljøer i Akershus
- Regional plan for handel, service og senterstruktur i Akershus
- Regional plan for klima og energi i Akershus
- Regional plan for masseforvaltning i Akershus
6.1.6 Temastrategier for Akershus fylkeskommune
Temastrategier er ikke underlagt plan- og bygningsloven, men er en del av fylkeskommunens plan- og styringssystem. Temastrategiene skal også bidra til å nå mål som er satt i regional planstrategi.
Akershus fylkeskommune jobber blant annet med følgende temastrategier:
Temastrategi:
- Handlingsprogram for samferdsel
- Næringsstrategi
- Landbruksstrategi
- Handlingsplan klima
- Handlingsplan natur
- Mangfold og inkludering
- Sykkel, gåing og universell utforming
- Ungdomshelsestrategi