Samferdselsstrategi 2022–2033

  1. 1 Forord, sammendrag og innledning
    1. 1.1 Formål
    2. 1.2 Styringssystem
    3. 1.3 FNs bærekraftsmål
    4. 1.4 Langsiktige mål for Vikensamfunnet
    5. 1.5 Eksisterende planer og fremtidige planbehov
    6. 1.6 Samfunnsmål
    7. 1.7 Tidsperspektiv, usikkerhetsvurdering og rullering
  2. 2 Viken fylkeskommune som samfunnsutvikler
  3. 3 Status og utfordringer
    1. 3.1 Beskrivelse av mobilitet i samfunnet
    2. 3.2 Klima og miljøavtrykk
    3. 3.3 Effektiv og miljøvennlig bruk av areal og infrastruktur
    4. 3.4 Funksjonelle, enkle og sikre mobilitetsløsninger
    5. 3.5 Gode bomiljøer og attraktive omgivelser
    6. 3.6 Utfordringer
    7. 3.7 Synergieffekter og prioriteringsdilemmaer
  4. 4 Strategier
    1. 4.1 Hovedstrategier for bærekraftig mobilitet i Viken
    2. 4.2 Strategier for byer og større tettsteder
    3. 4.3 Supplerende strategier for Oslopakke 3, Bypakke Nedre Glomma og Buskerudbyen
    4. 4.4 Regionalt hovednettvei
  5. 5 Prioriteringsgrunnlag for handlingsprogram
    1. 5.1 Overordnede prioriteringer
    2. 5.2 Prioriteringer innen planforvaltning
    3. 5.3 Prioriteringer for fylkeskommunens infrastruktur
    4. 5.4 Helhetlig virkemiddelbruk
    5. 5.5 Øvrige forhold med betydning for handlingsprogrammet
  6. 6 Begrepsliste
  7. 7 Kilder
    1. 7.1 Prosessen og muntlige kilder
    2. 7.2 Regionale planer og strategier
    3. 7.3 Sektorplaner, temastrategier og avtaler
    4. 7.4 Øvrig kunnskapsgrunnlag
  8. 8 Vedlegg 1
    1. 8.1 Fylkeskommunen som veiforvalter og veimyndighet
      1. 8.1.1 Overordna utredninger og analyse
      2. 8.1.2 Planlegging
      3. 8.1.3 Utbygging
      4. 8.1.4 Drift og beredskap
      5. 8.1.5 Vedlikehold
      6. 8.1.6 Planforvaltning og arealbruk
    2. 8.2 Fylkeskommunens ansvar for kollektivtransport
      1. 8.2.1 Drift av det fylkeskommunale kollektivtilbudet
      2. 8.2.2 Skoleskyss, transportløyver og TT-ordning
      3. 8.2.3 Koordinering av kollektivtilbud og samarbeidsavtale med Jernbanedirektoratet
      4. 8.2.4 Knutepunktutvikling
      5. 8.2.5 Innfartsparkering
    3. 8.3 Samarbeid, kunnskap og omstilling på mobilitetsområdet
      1. 8.3.1 Bypakker og byvekstavtaler
      2. 8.3.2 Øvrig mobilitetssamarbeid i Viken
      3. 8.3.3 Universell utforming og mobilitet for alle
      4. 8.3.4 Trafikksikkerhet
      5. 8.3.5 Påvirkning
      6. 8.3.6 Fylkeskommunen som kunnskapsbygger
      7. 8.3.7 Digitalisering og innovasjon
  9. 9 Vedlegg 2
  10. 10 Vedlegg 3

2 Viken fylkeskommune som samfunnsutvikler

Viken fylkeskommune har en viktig rolle som samfunnsutvikler, og samferdselsområdet omfatter kraftfulle virkemidler som fylkeskommunen kan ta i bruk i sin rolle som regional utviklingsaktør. Figuren under viser fylkeskommunens roller og ansvar innen mobilitetsområdet. En mer utfyllende beskrivelse finnes i vedlegg 1.

Figur som viser Viken fylkeskommunes ulike roller og oppgaver som samfunnsutvikler - Klikk for stort bildeFigur 6. Viken fylkeskommunes ulike roller og oppgaver som samfunnsutvikler. Illustrasjon Viken fylkeskommune

Viken fylkeskommune kan benytte et bredt spekter av virkemidler for å påvirke samfunnsutviklingen i ønsket retning. Regional planstrategi har definert fire overordnede virkemiddelkategorier: styring, regulatoriske og juridiske; økonomiske og finansielle; mobiliserende og informative, og til slutt; forskning og innovasjon.

Kategoriene hjelper oss med å identifisere, kartlegge og systematisere samfunnets tilgjengelige virkemidler. Slik kan vi videreutvikle eksisterende partnerskap og finne nye måter å samarbeide på. Samtidig kan kategoriseringen hjelpe oss med å tenke helhetlig rundt virkemiddelbruk og dermed kombinere virkemidler på nye måter.

Virkemidler innen samferdselsområdet kan slik bidra til måloppnåelse også innen andre sektorer. Eksempler er samarbeid om mer gåing og sykling som både reduserer biltrafikk og gir bedre folkehelse, og samarbeid om forskning som både kan løse mobilitetsutfordringer og skape nye arbeidsplasser. Tilskudd til bredbåndsutbygging kan gi mulighet for digital mobilitet samtidig som det øker steders bokvalitet og muligheter for næringsutvikling.