Veien til et bærekraftig Viken - regional planstrategi 2020-2024

  1. 1 Forord og innledning
  2. 2 Kunnskapsbasert planlegging
  3. 3 Hva forventes av Viken?
    1. 3.1 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging
    2. 3.2 FNs bærekraftsmål
  4. 4 Hvordan jobber vi for å nå bærekraftsmålene?
    1. 4.1 Seks innsatsområder for bærekraft
    2. 4.2 Fire virkemiddelkategorier for å jobbe med de seks innsatsområdene
    3. 4.3 Samarbeid på tvers av fylkesgrenser
    4. 4.4 God medvirkning
    5. 4.5 Covid-19
  5. 5 Vi er Viken
    1. 5.1 Regionale utviklingstrekk
  6. 6 Slik leser du målstrukturen
  7. 7 Langsiktige utviklingsmål for Viken
    1. 7.1 Natur, klima og planetens tålegrense
    2. 7.2 God livskvalitet og like muligheter
    3. 7.3 Grønn og rettferdig verdiskaping
    4. 7.4 Omstilling og tillit
    5. 7.5 Sammen skaper vi Viken
  8. 8 Seks innsatsområder for bærekraftig utvikling
    1. 8.1 Innsatsområde 1: Livskvalitet, velferd og like muligheter
      1. 8.1.1 Mål for innsatsområdet:
      2. 8.1.2 Utfordringer og muligheter:
      3. 8.1.3 Samhandling og virkemidler, innsatsområde 1:
    2. 8.2 Innsatsområde 2: Bærekraftig og rettferdigøkonomisk system
      1. 8.2.1 Mål for innsatsområdet
      2. 8.2.2 Utfordringer og muligheter
      3. 8.2.3 Samhandling og virkemidler, innsatsområde 2:
    3. 8.3 Innsatsområde 3: Bærekraftig arealbruk, matproduksjon og ernæring
      1. 8.3.1 Mål for innsatsområdet
      2. 8.3.2 Utfordringer og muligheter:
      3. 8.3.3 Samhandling og virkemidler innsatsområde 3:
    4. 8.4 Innsatsområde 4: Redusert klimagassutslipp og energiomlegging
      1. 8.4.1 Mål for innsatsområdet:
      2. 8.4.2 Utfordringer og muligheter:
      3. 8.4.3 Samhandling og virkemidler, innsatsområde 4:
    5. 8.5 Innsatsområde 5: Helhetlig by- og stedsutvikling
      1. 8.5.1 Mål for innsatsområdet:
      2. 8.5.2 Utfordringer og muligheter:
      3. 8.5.3 Samhandling og virkemidler, innsatsområde 5:
    6. 8.6 Innsatsområde 6: Miljø, økosystem og biologisk mangfold
      1. 8.6.1 Mål for innsatsområdet:
      2. 8.6.2 Utfordringer og muligheter:
      3. 8.6.3 Samhandling og virkemidler, innsatsområde 6:
  9. 9 Planbehov
    1. 9.1 Prinsipper for plansystemet
    2. 9.2 Tverrgående temaer
    3. 9.3 Valg av planer
    4. 9.4 Regionalt planarbeid
    5. 9.5 Planbehov i perioden
      1. 9.5.1 Regional plan for økt livskvalitet, deltakelse og likeverd
      2. 9.5.2 Regional plan for kompetanse og verdiskaping
      3. 9.5.3 Regional plan for areal og mobilitet
    6. 9.6 Oversikt eksisterende versus nye planer
    7. 9.7 Fylkesrådets prioriterte temaer
    8. 9.8 Plan- og styringssystem for Viken fylkeskommune
  10. 10 Planvirkemidler
  11. 11 Begrepsliste – Regional planstrategi for Viken

10 Planvirkemidler

Regional plan

Regional plan utarbeides når det er behov for å samordne aktører og virkemidler. En regional plan tar for seg områder som krever avveiing og avklaring mellom forskjellige interesser, over sektor- og kommunegrenser, og hvor det kreves samordning og forpliktende samarbeid mellom mange aktører i gjennomføringen (pbl § 8-1). En regional plan kan gjelde for hele fylket, for deler av fylket, på tvers av fylker eller for et avgrenset tema. Regionale planer utarbeides i samarbeid med kommuner, statlige organer, organisasjoner og institusjoner som blir berørt av planarbeidet. Fylkeskommunen leder prosessen, men er en likeverdig part i utforming og oppfølging av planen. Kommuner, statlige organer og fylkeskommunen skal følge opp regionale planer i sin virksomhet og i sitt planarbeid (pbl § 8-2).

Regionale planer skal ha et langsiktig perspektiv, helst minst 12 år.

Planprogram

Et planprogram er en plan for den regionale planen. Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning, spesielt for grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger. Forslag til planprogram skal ifølge plan- og bygningsloven, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn samtidig med varsling av planoppstart.

Handlingsprogram

For regionale planer som bygger på regionale samarbeidsprosesser skal partene i fellesskap bli enige om hvordan planen skal gjennomføres. Dette skjer gjennom vedtak av egne handlingsprogram som fastsetter hvilke aktiviteter og ressurser som kreves av de enkelte partene for gjennomføring av planen. Dette kan være utgangspunkt for forpliktende partnerskap eller samarbeidsavtaler mellom partene, som må være forankret i partenes årlige budsjettvedtak. Det skal årlig vurderes om et handlingsprogram skal rulleres.

Partnerskap

Partnerskapsmodellen skal løse utviklingsoppgaver gjennom forpliktende samarbeid
mellom offentlige og private aktører i en region. Utvikling, planlegging og gjennomføring skjer mellom gjensidig forpliktede aktører. Fylkeskommunen har en samordnende rolle i partnerskap. Partnerskapsmodellen kjennetegnes ved tilpassede og omforente regionale løsninger, resultatfokus, avtalebasert arbeid og partnerskapsstyrer. Et partnerskap kan starte opp raskt, det er avtalebasert og det følger ingen lovpålagte prosesser.

Nettverk

Et nettverk er en mer uformell samarbeidsform enn partnerskap. Vi kan grovt dele nettverk inn i tre ulike kategorier; styringsnettverk, læringsnettverk og mobiliserende nettverk.

Styringsnettverk kan defineres som en relativt stabil sammensetning av gjensidig avhengige aktører fra offentlig, privat og frivillig sektor som samhandler gjennom forhandlinger.

I Læringsnettverk er formålet kunnskapsutveksling og læring mellom aktører, utvikle gjensidige forståelser på tvers av kunnskapsfelt og utfordringer, samt påvirke og endre atferd til aktørene gjennom læring.

I mobiliserende nettverk er hensikten å mobilisere ulike aktører i både offentlig og privat sektor, og mobilisere disse om å nå felles mål som man har satt seg for utviklingen.

Temastrategi

Temastrategier omfatter fylkeskommunens egen virksomhet. En temastrategi er ikke lovpålagt, men utarbeides etter behov. Temastrategiene legger langsiktige føringer og politiske prioriteringer for fylkeskommunens egne ressurser. Temastrategier kan utarbeides i tett samarbeid med relevante regionale aktører. Vurdering av behov for temastrategier og/eller rullering bør skje som en del av prosessen med regional planstrategi.

Fylkeskommunens egne temastrategier skal som hovedregel ha en handlingsdel/tiltaksliste med en realistisk kobling til økonomiplanen. Den bør i utgangspunktet rulleres hvert annet år eller sjeldnere, men i likhet med regionale planer bør behovet for rullering vurderes hvert år. Dersom det vurderes som hensiktsmessig, kan økonomiplanen fungere som handlingsprogram.